ایسنا نوشت:

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عرق پیاده سازی سریع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در میان کارگزاران دولت نمی‌بینم، چشم‌ها به باز شدن گره مذاکرات دوخته شده است اما نجات کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

سید مصطفی میرسلیم در اجلاس دبیران استانهای حزب‌ موتلفه اسلامی با آسیب شناسی وضعیت اقتصادی کشور به تبیین راهبردهایش برای برون رفت از اقتصاد نابسامان کشور با استناد به اصول اقتصاد مقاومتی پرداخت.

او گفت: برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه کار بسیار سختی در پیش داریم، برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز باید تحریم‌های غرب خشکسالی سنواتی و رقابت‌های منطقه‌ای را پشت سر بگذاریم.

این عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری الگوی اقتصادی برای شرایط فشار و تحریم است، نامگذاری‌های سالهای گذشته پله‌های رسیدن به این الگوی اقتصادی است.

او گفت:‌ اقتصاد مقاومتی دارای معماری ویژه است و رهبری انقلاب نیز معمار این الگوی اقتصادی است، از سال 1377 تا سال جاری مقام معظم رهبری موضوعات اجتماعی و اقتصادی را به صورت تدریجی مبنای نامگذاری سالها قرار داده است و به شکلی به صورت محترمانه و مودبانه به مسئولان گفته‌اند که در راستای پویایی اقتصادی حرکت شود ولی دریغ از همت مسئولان!

او با نقد سیاست پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم گفت: "پول مفت، جامعه را تنبل و گدا صفت می‌کند؛ چنین جامعه‌ای اصلا زمینه رقابت در صحنه‌ی بین‌المللی را ندارد، همت مضاعف با متکدی کردن جامعه درتضاد است."

این عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: "وای بر آنانی که یارانه نقدی را در این کشور باب کردند و همه را به شکلی گدا کردند، دراین کار چه منافعی وجود داشت؟ هر دولتی که این سیاست را ادامه دهد نیز در راستای عکس اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است."

او با بیان این که رشد اقتصادی همچنان منفی است گفت: رشد اقتصادی همچنان منفی است اما سرعت سقوط آن کاهش یافته است، در حال حاضر رشد اقتصادی منفی 2 درصد است، تولید با چنین وضعیتی افزایش نیافته است و کار بسیار سختی پیش رو داریم.

او با تاکید بر این که تا به سمت مولد کردن اقتصاد حرکت نشود صحبت از اقتصاد مقاومتی بی‌فایده است گفت: البته امروز مدیران دیگربهانه‌ای برای حرکت نکردن در راستای اصلاحات اقتصادی ندارند اما متاسفانه رویه مدیران همچنان اشتباه است، بیش از 90 درصد سیاست‌های اقتصادی اجرایی نشده است و در حقیقت هزار و 400 بند سیاستهای کلی کشور با وجودی که مصوب شده است ولی هرگز اجرایی نشده است.

میرسلیم گفت: "اقتصاد ایران به حدی شکننده است که با نباریدن باران در آستانه بحران قرار می‌گیرد این اقتصاد حیاتش به درآمدهای نفتی گره خورده است و مالیات در این اقتصاد سهم ناچیزی را در اختیار دارد. در اقتصاد رانتی ایران با زد و بند، مالیات‌های صد میلیونی صفر می‌شود اما در کشورهای توسعه یافته و غیر اسلامی اگر کسی اظهاری دروغ بگوید ولی بعد دروغش ثابت شود به نحوی با او رفتار می‌کنند تا از حیات ساقط شود."

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که انصافا باید اعتراف کرد که طی 16 سال گذشته پیرو مقام معظم رهبری نبوده‌ایم گفت: اقتصاد مقاومتی همچون درختی است که درطوفان‌های مختلف خم و راست می‌شود ولی نمی‌شکند، البته اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست، اقتصاد مقاومتی یعنی تبدیل نفت به کالاهای با ارزش افزوده، نه تبدیل آن به پول نقد و پرداخت پول به جامعه، گفتمان اقتصاد مقاومتی بر ایجاد توان تحریم‌شکنی، رویکرد عقب راندن نظام سلطه و فرصت سازی برای عوامل اقتصاد پویا استوار است.

این عضو حزب موتلفه اسلامی، با بیان این که در اقتصاد رو به توسعه و پیشرفت افراد ناتوان باید برای توانمند شدن به سازمان‌های حمایتی معرفی شوند گفت: در اقتصاد رو به پیشرفت باید افلیج‌ها و ناتوانان به سازمانهای حمایتی معرفی شوند تا در این سازمان‌ها زمینه توانمندسازی آنان به وجود آیند، با پرداخت پول به همه جامعه نباید کل جامعه را افلیج و گدا پرورش داد.

او تنوع بخشی به توسعه‌ی صادرات در بخش‌های مزیت‌دار و جایگزینی واردات در کالاهای اساسی مردم را دو راهبردش برای فراهم شدن بستر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بارزترین ویژگی اقتصاد مقاومتی مردمی بودن یعنی درون زا و برون گرا بودن آن است وحزب موتلفه باید بتواند لبیک واقعی به رهبری گفته تا سایر تشکیلات‌های کشور نیز در این مسیر گام بردارد، تحقق اقتصاد مقاومتی بسیج عمومی را می‌طلبد.

او با طرح این پرسش که آیا دولت‌ها در پی بزرگتر کردن خود هستند گفت: باید رفتار وسیاست دولت‌ها با اقتصاد را زیر نظر داشت، باید دید آیا دولت‌ها در پی افزایش تصدی‌گری‌ها هستند یا کار‌ها را به مردم می‌سپارند. ما در حزب موتلفه باید وارد کار شویم و قدم به قدم بستر تحقق اقتصاد مقاومتی را به وجود آوریم.

میرسلیم با انتقاد به آمار صادرات کشور گفت: با بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که صادرات کالاهای غیر نفتی کشور دقیقا متناسب با افزایش فروش نفت افزایش یافته است، به بیان دیگر افزایش صادرات غیر نفتی به افزایش فروش نفت گره خورده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش خواستار اقدام عملی مسئولان در جهت حمایت از تولید کشور شد و گفت: باید مردم را از طریق حمایت از تولید عزیز کرد، باید اقتصاد کشور را توانمند کرد، ما در حزب موتلفه باید بدانیم که چگونه باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. اقتصادایران در وضعیتی است که امکان حضور در سازمان اقتصاد جهانی را ندارد البته شرایط تحریم نیز مزید بر علت شده است.

میرسلیم گفت: البته اگر در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق شویم و قابلیت‌های اقتصادی و صادراتی را به دست آوریم در این صورت می‌توانیم به WTO بپیوندیم اما تا به سمت مولد کردن اقتصاد حرکت نکنیم صحبت از اقتصاد مقاومتی بی‌فایده است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    ای بابااااااا دلمون خوشه به همین یارانه که می ریزند از اول ماه روزشماری می کنیم که کی یارانه رو بریزند بعد شما اینطوری می گی؟
    • بی نام RO ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      59 3
      مگه این یارانه چهت مدیریت مردم بر هزینه های انرژی نبود. گفتند هزینه های آب ، برق و گاز را آزاد می کنیم و پولش را به حساب مردم میریزیم مذیریت هزینه ها با مردم تا هم صرفه جویی شود هم... چی شد؟ بابا یارانه ها را قطع کنید . ولی تعرفه هزینه های آب، برق و گاز زا به حالت قبل خودش برگردانید. آنوقت دیگه نه گدا هست و نه تنبل.
  • بی نام DE ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    284 8
    وای بر شما که اون موقع لال بودی ..........وای
    • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      38 0
      پول مفت اون پولی که 100 برابر یارانه کل مردم ایرانه و دست اقازاده ها و بدهکاران بانکی است یکی مثل هدایتی خودش اعتراف میکنه 100 میلیارد بدهی داره و توان کامل پرداخت ان را هم داره ولی هیچکی یقشو نمیگیره برو پولو پس بده یا امثال 3000 میلیاردی ها این دولت و ان دولت است دو زار یارانه هیچ کس رو تنبل نمیکنه
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    236 2
    منم اگر به اندازه شما دریافتی داشتم همین رو میگفتم.
    • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      75 4
      دوست عزیز افرادی مثل شما که یارانه گره ای از مشکلات اقتصای شان باز می کند، حق دارند یارانه بگیرند ولی ...امان از ثروتمندان گداصفت ... همسایه ی ما کاسب و تاجر است، روزی چندمیلیون درآمد دارد ولی مدام دنبال یارانه است و می پرسد توی سایت ها ننوشته اند کی واریز میشود؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    185 0
    پول مفت راست میگی واقعا بده واقعا بد نیست آمد به خودش هم ی نگاه بندازه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    174 4
    اون موقع که رفیقتون یارانه رو باب کرد کجا بودین آقای میرسلیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    129 2
    با دادن رایانه نقدی مخالف بودم و هستم اما آقای میرسلیم ماهیانه 45500تومان در مقابل هزینه های تحمیل شده بر گرده ملت با نام هدفمندی اقتصادی چیزی نیست بلکه باید دولتمردان دولت نهم و دهم جوابگویی فرصت سوزی و به هدر دادن درآمد افسانه ای نفت در آن 8سال باشند و اما توهین شما به جامعه ایران بابت گدا صفت و تنبل شدنش بماند برای زمانی که واقعا مردم بتوانند در انتخاب مسیر و اقتصاد ملی دخیل باشند....
    • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      5 73
      شما اگر چشم دارید میدیدید در این 8سال چه خدماتی به کشور شده
  • بی نام EU ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    114 1
    تا حالا کجا بودی بابا جان
  • سعید IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    172 3
    ادم متحیر میشه از اینهمه تغییر عقیده. وقتی که میگفتیم اینکار اشتباه هست گفتن شما نمیفهمید این عدالته شما فتنه گر هستید وسیاهنمایی میکنید پول یارانه ها از دست مبارک امام زمان میاد و برکت داره. حالا اینجوری میگن
    • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      56 0
      آخه عزیزم برای آقای میر سلیم تازه معجزه اتفاق افتاده . مگه خبر ندارید؟ ایشان قبلا لال بودند . معجره رخ داد و شفا پیدا کرده اند
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    28 0
    ظاهراً خواب اصحاب کهف رفته بودید تو این چند ساله جناب میرسلیم چرا زمان رفیقتون صداتون در نمی اومد
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    23 0
    خدایا ما اکنون شاهد ایران 50 سال قبل در افغانستانیم و کشورهای دیگر دنیا شاهد ایران مشابه 50 سال خود هستند. باید تا چند دهه دیگر با این اقایان زمامدار بسازیم. می بینید که اکنون در افغانستان برای رفتن به مدرسه کودکنشان با چه کسانی درگیرند.ما نیز تنها چند قدم جلوتریم.
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    14 0
    کارشناس بعد از خرابکاری
  • امین آریا A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    14 0
    این جمله را خیلی قبل تر هم شنیده بودم : "پول مفت مردم را گدا صفت می کند" گوینده اش کجاست ؟؟؟؟
  • haghi A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    25 0
    ازاین طرف می گوییدوای بربانیان پرداخت نقدی یارانه ازطرف دیگرمنتقدان این کاررا به زندان می اندازیدوآنهارافتنه گرمی نامید.حاظرهم نیستیدسهم بالای خودوحزبتان رادراین امروسایربدبختیهای مردم مظلوم ایران بپذیرید.وای برشماحزب موتلفه ازنخستین روزهای انقلاب متصدی اموربویژه اموراقتصادی بوده است لطفا فرافکنی نکنید.
  • ازاد A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    15 0
    اقای میرسلیم اول وضعیت معیشتی مردم بیچاره ایران را حل کنید بعد این پول ناچیز که حق ملت ایران است را قطع کنید نه اینکه با حقوق ناچیزی که میگیریم نمیدونیم به مدارس بدهیم یا خرج شکم خودمو فرزندانم کنم
  • ghh IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    20 0
    خودتون مفتخورید وگرنه یه پول خرد دارید به مردم میدید چندبرابرشو از مردم میگیرین
  • علیرضا IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    12 0
    اول اینکه این یارانه کجای مخارج امروز رو می گیره. بعد نه در مقابل بلکه در برابر خدا پاسخگو باشید ایا بیت المال خرج خود نکرده اید
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    11 0
    و واي بر حاميان باب كننده يارانه نقدي و كساني كه به جاي نقد براي منافع حزبي يا سكوت كردند و يا حمايت
  • حمید A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    13 0
    کدوم پول مفت مگه همش بجای پول گاز برق اب برگشت نمی خوره به حساب دولت حالا بنزین هزارتومانی بماند
  • . IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    21 2
    46000 تومن در ماه پول پنیر صبحانه هم نیست
  • علی مجیدی A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    13 7
    عین این حرف ها رو شادروان ناصر حجازی هم گفت ؛ولی هیچکس او را جدی نگرفت . خدا اشان را رحمت کند .
  • عزيز IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    14 1
    آقاى ميرسليم شما و امثال شما سال ها در مديريت هاى تصميم گيرنده حضور داشته ايد و چيز خاصى از شما ها نديديم جز .......
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    23 1
    در همسایگی ما کردستان عراق و سلیمانیه کلیه بیمه ها رایگان دانشگاه رایگاه و ماهی 470 دلار آمریکا از پول ملی نفت به هر نفر داده می شود...اما در کشوری که بر روی گنج که رنج آن از ان ماستخفته دولت کلیه یارانه ها را قطع و مقداری از سود آنرا بابت جبران به مردم می دهد شده گداپروری...جناب میرسلیم سلیم النفس ,موتلفه و بازار 100 در 100 مخالف تولید هستند بصورت کاملا طبیعی اگر تولید داشته باشیم بازار واردات نداریم..و ثروتمند وارد کننده هم نداریمچطور شده حالا که 8 سال باد کاشتید آدرس وارونه می دهید و مفت فک می نوازید؟آخه اعمالش و افکارش و مهندسیش که از شما بود و نظراتش نظرات شما بود.. مگر شما و اسدالله خان وهم کاشکی تا دیر نشده از عسگر خان مرحوم یاد بگیرید . .به امید عدالت واقعی و مرگ عدالت شعاری
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    33 1
    اقا درامد شما چقدره؟میدونی قدرت خرید مردم یک سوم کم شده یا از کره ماه اومدی.پاچه خواری هم حدی داره.
  • نسیم شمال A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    20 0
    اولا اگه پول مفته صاحب اصلی این پول مفت کیه؟؟؟ مردم؟؟؟یا مسئولینی چون شما آقای میرسلیم؟؟؟در ثانی این پول بقول شما مفت رو خودتون اسرار داشتید به مردن بدهید تا مردم خود بهتر هزینه کنند و معادل 35برابر آن اقلام دیگر را بالا بردید سوم اینکه این پول بقول شما مفت هم با این شرایط جامعه دردی رو دوا نمیکنه و در نهایت اینکه آقای محترم شما خودتان از این پول های مفت تو برخی جا های دیگه اونزمون که هنوز مردم الف اقتصاد رو از دالش تشخیص نمی دادن خیلی خوردی که به اینجا رسیدی و حالا راست راست ایستادی به مردم توهین می کنی .فراموش نکن مردم صاحبان اصلی کشورند وشما با پول مفت همین مردم به اینجا رسیدی
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    25 2
    احمدی نژاد که وای داره و خدا جوابش را میدهد ولی شما تا حالا کجا بودی
  • بی نام RO ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    8 0
    شماها حاکم و ماه ودولت محکوم هستیم علت آن است که ما که اصولا حق حرف زدن نداریم و باید فقط بشنویم درست یا غلط اما دولت باید عمل کند عمل کردن مثل حرف زدن نیست بلکه بسیار سخت است و شرایط دارد ولی حرف باد هواست و مخارجی هم ندارد پس حرف زدن سهم شما و شما هم کم نمی آورید
  • بی نام NL ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    16 5
    از موقعی که یارانه میدن من دیگه سر کار نمیرم فقط پول مفت میگیرم میرم مسافرت ،هنوز پول مفت تموم نشده دوباره پول میدن
  • بی نام US ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    3 29
    خدا شاهده مورد دیدم که به خاطر گرفتن یارانه کارشو ول کرده؛ چند ماه خانمش با یه بچه جدا شده ادم به این تنبلی هم هست؛ بیراه نمی گه.
  • ناصر A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    20 1
    آقای میرسلیم/ من بچه روستا قبل از یارانه ، کرایه رقت و آمد شهر 250 تومان بود الان 2000 تومان است کرایه 8 برابر شده ولی یارانه ؛ صفر یرابر ؛ در واقع کرایه رفت و برکشت 12 روز / حالا قبض آب و برق و گاز و ... و افزایش سر سام آوری تعرفه آنان بماند کنار / در طرح یارانه ؛ 45/500 تومن میدن ؛ 150/000 تومن از ما میگیرن / ببینین کی سود میبره . ما با 45/000 تومان به شهر میریم تلاش میکنیم تنبل نیستیم تا 150/000 تومنی که به دولت بدهیم ؛ تهیه نمائیم .
  • شهره A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    11 0
    همین یارانه میگیریم فقط در عرض 10 دقیقه از جیب فرار میکند . فقط میتوانیم پنیر و کره و ماست بخریم . دیگر ناپدید می شود. بابا این یارانه را نمی خواهیم . قیمتها را به قبل از سال 88 برگردانید. یارانه پیشکش شماست.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    15 0
    من هم اگر راه اختلاس های میلیاردی را در کشور بلد بودم از حرفهای شما را بهتر بلد بودم بزنم. خواهشا نمک روی زخم ملت نپاشید
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    17 0
    شاید به دلیل مشغله زیاد و علاقه به حرف زدن زیاد فرصت مطالعه نداشته باشی ولی زنده یاد پروین اعتصامی قصیده ای داره: آن پارسا که ده خرد و ملک رهزن است وآن پادشاه که مال رعیت خورد گداست
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اونوقت ببخشید شما رو چیکار میکنه؟ شما الان جز دسته زرنگا هستین هه
  • مهدی RO ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    یارانه و تنبلی؟؟؟؟ گدا صفت؟؟؟؟ متاسفم برای این آقا. با 45 هزار تومن مردم تنبل میشن؟؟؟ یکی نیست بگه خوابی یا خودت رو به خواب زدی؟ 45 هزار تومن به ما یارانه دادید 10 برابرش رو از اون یکی جیب ما برداشتید و قیمتها رو چند برابر کردید. این جماعت چجوری روشون میشه حرف بزنن؟؟؟