ایرنا نوشت:

معاون اول رییس جمهوری گفت: مسایل روزمره و منازعات هیچ نتیجه ای برای امروز و فردای مردم ندارد و نباید با پرداختن به مسایل جزیی از آینده کشور بزرگ و تاثیرگذاری مثل ایران غفلت کنیم.

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح پژوهشکده علوم شناختی در شهر جدید پردیس با اعلام این مطلب افزود: نباید با پرداختن با منازعات بی جهت و مسایل جزیی از آینده ایران غفلت کنیم و متوجه نشویم که چه اتفاقاتی در دنیا رخ می دهد و قرار است سرنوشت کشور چگونه رخ بدهد بلکه باید به مسایل مهم پرداخته شود.

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: احساس می کنم که در خیلی از زمینه ها باید کارهای جدی انجام دهیم . بدون تردید آینده کشورهای دنیا توسعه براساس علم و فناوری های روز است و کشوری می تواند توسعه پیدا کند که به مسایل علمی توجه ویژه داشته باشد و توسعه علمی دستورالعمل آن باشد.

او در ادامه با اشاره به نقش تعیین کننده علوم مدرن در توسعه کشورها گفت: مدیران و سیاستگذاران به این واقعیت رسیده اند که توسعه علمی مبنای حرکت آینده کشور باشد به طوری که برنامه چهارم و پنجم به عنوان برنامه دانایی محور و توسعه بر مبنای علم گذاشته شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم به صورت خاص بر توسعه علم و فناوری تاکید دارند و پرچم آن را برافراشته اند، گفت: در سال های گذشته در بخشی از علوم مدرن همچون ICT و IT اقداماتی انجام گرفت که البته تا رسیدن به اهداف مطلوب فاصله داریم.

جهانگیری گفت: در مقاطعی ایران در علوم حرف های مهمی می زده و مرجع بوده اما چند قرنی است که در این زمینه فاصله افتاده و دانشمندان ایران در علم و فناوری حرف تازه ای ندارند ولی حسن فناوری های جدید آن است که دنیا هم زمان زیادی نیست که به آن ورود کرده است.

جهانگیری گفت: چند دهه است علوم مدرن موضوع اصلی توسعه در دنیا شده و ما هم درICT گام برداشته ایم و می توانیم با تکمیل زیرساخت ها و تربیت نیروهای علمی و جهت گیری دانشگاه ها به نقطه قابل قبولی در منطقه برسیم و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در زمینه بیوتکنولوژی خیلی از دانشگاه های کشور هم در تربیت نیرو و هم در ارتباط با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی فعال و بخش های مختلف اقتصادی ارتباط دارند و امیدواریم در این زمینه هم با فاصله ای جایگاه مناسب را به دست آوریم.

او یادآور شد: در زمینه نانو اقداماتی در دولت آقای خاتمی شکل گرفت و ستاد نانو تشکیل شد و دانشگاه هایی محور شدند تا این کار را دنبال کنند و امروز در خیلی از دانشگاه ها و مراکز علمی تکنولوژی نانو موضوع مهمی است.

نامبرده گفت: اینکه در زمینه نانو هفتم دنیا هستیم مهم و جالب است به این معنا که همه کشورها شروع کرده اند و یک ذره تعلل ممکن است ده ها کشور پیش بیفتند و یا با حرکت علمی جایگاه بهتری در این زمینه داشته باشیم. ضمن اینکه خیلی از اتفاقات نانو می تواند تحول اساسی در ابعاد مختلف زندگی ایجاد کند.

او ادامه داد: در زمینه علوم شناختی در حال برداشتن گام های اولیه هستیم و از آقای دکتر خرازی که با تکیه بر دانش و تجربه و ارتباط با دنیا در مقطعی این پژوهشکده را تاسیس کردند، تشکر می کنم.

جهانگیری ادامه داد: امروز به نقطه ای رسیدیم که این پژوهشکده در دوره های فوق لیسانس و دکترا نیرو تربیت می کند و در زمینه تحقیقات هم کار می کند و در دولت هم این موضوع از اهمیت برخوردار است.

به گفته جهانگیری معاونت علمی ریاست جمهوری ستادهایی در هر کدام از این زمینه ها ایجاد کرده خصوصا ستاد علوم شناختی که به ریاست آقای خرازی تشکیل شده و انتظار می رود کارهای جدی انجام دهد ضمن اینکه هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت باید سیاستگذار باشند و با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا ارتباط ایجاد شود.

جهانگیری با اشاره به نقش علوم شناختی در آینده توسعه گفت: سیاستگذاران و مسوولان به جای مشغول شدن به مسایل روزمره و منازعاتی که هیچ نتیجه ای برای امروز و فردای مردم ندارند باید به این مسایل بپردازند و نباید منازعات بی جهت و مسایل جزیی ما را از آینده کشور بزرگ و تاثیرگذاری مثل ایران غفلت کنیم و متوجه نشویم چه اتفاقاتی در دنیا رخ می دهد و سرنوشت کشور چگونه قرار است رقم بخورد.

او ادامه داد: جای شکر است که در کشور انسان های وظیفه شناس هستند که بدون درگیر شدن در مسایل روزمره وقت صرف می کنند و به این مسایل می پردازند و جهت ها را به موقع نشان می دهند.

معاون اول رییس جمهوری خطاب به دست اندرکاران علوم جدید گفت: اطمینان می دهم علیرغم محدودیت هایی که دولت در زمینه هایی همچون تامین منابع و مسایل دیگر با آن درگیر است با قدرت به کار خود ادامه دهید و دولت هر آنچه در توان داشته باشد از شما حمایت خواهد کرد تا کار جدی خود را به نتیجه برسانید.

 

45231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =