فارس نوشت:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس مصوبه جدید وام مسکن در بافت فرسوده به ۵۰ میلیون تومان رسیده هدف دولت بهسازی سالانه ۳۰۰ هزار مسکن در این بافت ها است گفت:علیرغم انتقادهایی که به مسکن مهر وارد است مشکلات آنرا برطرف می کنیم.

عباس آخوندی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص مصوبه جدید هیئت دولت در خصوص افزایش تسهیلات مسکن برای بهسازی بافت های فرسوده گفت: مصوبه هیئت وزیران یک جهت گیری جدید و تغییر استراتژیک را در برنامه مسکن و شهرسازی نشان می دهد، البته بحث بافت های فرسوده و بافت های ناکارآمد همواره مطرح بوده اما هیچ گاه به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است.

او گفت:لذا در مکان یابی مسکن مهر نیز شاهد آن بودیم که این پروژه در حاشیه شهرها و فضاهایی اجرا شد که سابقه سکونت در آن جا کمتر بوده است.

آخوندی با اشاره به اینکه علی رغم سیاست های برنامه پنجم مبنی بر اینکه به درون بافت ها برگردیم اجرا نشد گفت:هزاران دلیل می توان برای این موضوع داشت که چرا بافت های فرسوده و بافت های داخل شهر در مصوبه جدید دولت مد نظر قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هر چه از معماری ایران، از هویت فرهنگی و هویت تاریخی داریم در بافت های فرسوده قرار دارد و زمانی که به معماری اسلامی ایرانی توجه می شود چیزی در عالم ماورا نیست بلکه همین بافت های تاریخی هستند که هویت تاریخی ایران را شکل می دهند.

او با اشاره به توجیه مصوبه دولت از لحاظ اقتصادی نیز گفت: همه این بافت ها امکانات زیربنایی و تاریخی دارند و علاوه بر آن امکانات و خدمات آب، برق، گاز و تلفن و خدمات شهری و از همه مهمتر محله و جمعیت دارند.

آخوندی ادامه داد:وقتی روابط اجتماعی در این بافت ها ساری و جاری است و به طور کلی می توان گفت این بافت ها دارای هویت هستند لذا برگشت به سیاست احیای بافت های فرسوده و بافت های تاریخی یک جهت گیری بسیار درست برای برگشت به هویت اصیل ایرانی است.

او با بیان اینکه در برخی مناطق تراکم جمعیت در این بافتها 50 نفر در هکتار است، گفت: در پیرامون برخی شهرها تراکم 700 نفر در هکتار داریم ضمن آنکه 9 میلیون نفر در پیرامون شهرها زندگی می‌کنند که با 11 میلیون نفر ساکن در بافتهای فرسوده یک سوم جمعیت شهری را تشکیل می دهند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به این سوال که بافت های فرسوده را تعریف کنید و این بافت ها چه مشخصاتی دارند و چه میزان جمعیت کشور در این بافت ها سکونت دارند گفت: با یک حوزه بسیار بزرگی طرف هستیم، بافت های تاریخی ایران که ارزش تاریخی دارند از سوی وزارتخانه شناسایی شده و در شورای معماری و شهرسازی کشور نیز به تصویب رسیده چیزی در حدود 22 هکتار در سرجمع شهرهای قدیمی مانند تهران، مشهد، گرگان، اصفهان، شیراز و تبریز است.

آخوندی گفت: بافت هایی داریم که دارای قدمت هستند ولی لزوما ارزش معماری و تاریخی ندارند ولی آن ها هم دارای قدمت هستند که این بافت ها نیز چیزی حدود 5.4 هزار هکتار را شامل می شوند و سرجمع این دو چیزی در حدود 76 هزار هکتار بافت شهری است و جمعیتی در حدود 11 میلیون نفر در این بافت ها زندگی می کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت:یک سری بافت های غیررسمی در حاشیه شهرها داریم که آن ها هم جزء این مصوبه جدید دولت قرار می گیرند که هم کیفیت نازلی دارند و هم تراکم بسیار زیادی دارند.

او ادامه داد:در برخی نقاط ما تا 700 نفر در هکتار هم داریم یعنی در واقع ما دارای یک نوع کارآمدی و عدم تعادل جدی در بین مرکز و پیرامون شهرها هستیم که این ایجاد تعادل خود نکته بسیار مهمی است.

به گفته او، این بافت ها نیز چیزی در حدود 9 میلیون نفر را دربرمی گیرد و سر جمع این دو چیزی در حدود 20 میلیون جمعیت است و بیش از یک سوم جمعیت شهری ایران را شکل می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که ارقام و نحوه پرداخت این وام قرار است تغییراتی داشته باشد و منابع افزایش وام برای بافت های فرسوده از کجا تامین خواهد شد، گفت: از جهت بانک مرکزی چیزی در حالت ایده آل حدود 25 درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن اعطا می شود،این عملکرد، عملکرد سنوات قبل نیز پیش از آن که دولت مداخله جدی در بحث مسکن داشته باشد وجود داشته و کل تسهیلات بانکی در بخش تسهیلات وام مسکن حدود 25 درصد بود.

آخوندی گفت:این تسهیلات به تدریج با مداخلات گسترده که صورت گرفت به 12.5 تا 13 درصد رسید ،بنابراین اگر بانک مرکزی بخواهد به درصد قبلی برگردد، 280 هزار میلیارد تومانی که قرار است داده شود مفهوم آن این است که باید چیزی در حدود 70 هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن تسهیلات داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته 25 درصد تسهیلات کل بانکی به بخش مسکن داده می شد اما به مرور این مبلغ به 12 و نیم درصد کاهش یافته است، گفت: نباید به بانکها دستور بدهیم در بخش ارائه تسهیلات مسکن چه کار کنند بلکه دولت اگر می خواهد سیاست گذاری کند باید هزینه رادر هدفمندی یارانه ها جبران کند.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید یک میلیون واحد مسکونی در چند سال آینده ساخته شود، گفت: برنامه دولت این است که هرسال 300 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته شود.

او گفت: میزان تسهیلات و سقف افزایش یافته وام برای کلان شهرها 50 میلیون تومان، در شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراکز استان ها 40 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 30 میلیون تومان در نظرگرفته شده است.

او با بیان اینکه این وام اثر جدی و واقعی بر بازار بوجود می آورد، گفت: در کلان شهرها صندوق پس انداز مسکن و دیگر برنامه ها را با بانک مرکزی داریم که برای کلانشهرها به اجرا می رسد اما این تسهیلات فعلا برای ساخت بافت فرسوده است.

 

23123

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    12 3
    از حرف تا عمل فاصله ای به اندازه فاصله ی زمین تا خورشید است آنها که به امید وام فرسوده خانه ی خود را خراب کرده اند و هم اکنون بلاتکلیف مانده اند این فاصله را خوب درک می کنند
  • بی نام ES ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    12 2
    اقای وزیر ایا قیمت مصالح در تهران و شهرهایرکوچک فرق میکنه که دارید تفاوت قایل میشید تازه قیمتوحمل مصالح به شهرهای دیگر اغلب قیمت محصول را بالاتر میبره
  • حسنی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 1
    اینها همه وعده پوچ و تلاش مذبوحانه آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای فرار از استیضاح است. شما که برای اتمام مسکن مهر بودجه ندارید پروژه های جدید را چگونه آغاز می کنید؟ حتما مثل همیشه از بودجه راه و ترابری بر می دارید و به مسکن واریز می کنید؟