خبرگزاری مهر نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز به مناسبت در پیش بودن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان نامه‌ای به واعظان و مداحان، پدیدآورندگان و حامیان حماسه حسینی نوشته است كه در ادامه می‌خوانید.

«محضر مبارك واعظان و مداحان، پدیدآورندگان و حامیان حماسه حسینی دامت بركاتهم

چند سطری تذكراتی از قرآن و روایات به شما مبلغین عرضه می‌كنم:

بر خلاف پندار وهابی‌ها كه جشن و شادی و عزاداری را نوعی بدعت می‌پندارند، بیان مصائب و مظلومیت دیگران در متن قرآن آمده است.

در قرآن می‌خوانیم: «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأیّ ذَنْبٍ قُتلَتْ»؛ یعنی به چه گناهی دختران كوچك زنده به گور می‌شوند؟ این سؤال در قیامت نشانه آن است كه خداوند از مظلومیت یك كودك مشرك سخن می‌گوید.(زیرا مشركین بودند كه دختر خود را زنده به گور می‌كردند). همچنین در سوره «بروج» بیان می‌دارد كه به چه جرمی مؤمنین در گودال آتش سوختند. بنابراین بیان مظلومیتی كه در متن قرآن آمده، هرگز بدعت نیست.

در سایه مكتب اهل بیت علیهم السلام ایام عاشورا هر سال با رونق بیشتری برگزار می‌شود و از این مائده آسمانی كه شهادت امام حسین علیه‌السلام و اصحابش است، باید كل دین ترویج بشود، زیرا پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: من از حسینم و معنای این جمله آن است كه مكتب من در سایه خون امام حسین علیه‌السلام باقی می‌ماند.

در مكتب پیامبر اصل تقواست كه باید عزاداری‌های ما از هر گونه گناه دور باشد. در مكتب پیامبر دروغ و غلو جایی ندارد كه باید عزاداری‌ها نیز این گونه باشد. در مكتب پیامبر عقل و احساسات و شور و شعور و منطق و فریاد در كنار هم هستند كه باید عزاداری‌های ما نیز این گونه باشند. در مكتب پیامبر حق الله و حق الناس باید رعایت شود، نماز عهد الله و حق الله است كه باید همان گونه كه در این سال‌های اخیر در برنامه‌های عزاداری حتی در وسط بازار و خیابان اقامه می‌شود و مقام معظم رهبری از آن تجلیل كردند توسعه یابد.

شما خود می‌دانید كه امام حسین علیه‌السلام با اینكه می‌توانست نمازش را در درون خیمه و فردی بخواند، جلوی چشم دشمن به جماعت آن هم با پرتاب 30 تیر اقامه كرد تا به ما بگوید در هیچ شرایطی از نماز نكاهید. شما خود می‌دانید كه سر مبارك امام حسین علیه‌السلام بر روی نی قرآن خواند تا به ما بگوید باید محوریت قرآن حفظ شود.

شما خود می‌دانید در خطبه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای دفاع از حق شوهرش و در خطبه‌های حضرت زینب سلام‌الله‌علیها چه مقدار از آیات قرآن استفاده شده تا به ما بگوید حماسه و سوز باید از طریق آیات قرآن باشد.

در مكتب پیامبر اخلاق و سعه صدر و وحدت و دوری از تفرقه مورد توجه است، در عزاداری‌ها نیز باید از هر حركتی كه سبب تفرقه، بداخلاقی، تبعیض، اسراف، آزار دیگران، تضییع حق همه اقشار شركت كننده در عزاداری دوری شود.

شما خود می‌دانید اگر اشك‌های خالصانه همراه با دقت‌های دینی باشد، چه تحولی در فرد و جامعه به وجود می‌آورد.

با هیچ كتاب و نوار و فیلمی نمی‌توان در خیابان‌های نیویورك اقامه نماز كرد، ولی چند سالی است كه شیعیان آمریكا در ایام عاشورا نماز ظهر عاشورا را در وسط خیابان می‌خوانند و این امام حسین علیه‌السلام است كه در سایه عزاداری او این حركات در سراسر جهان انجام می‌شود.

حماسه عاشورا باید بستری باشد كه مردم با احكام دینی آشنا شوند، زیرا در حدیث می‌خوانیم ذكر مصیبت‌های امام حسین علیه‌السلام و یارانش سبب احیا و اقامه دین می‌شود، یعنی باید نماز و روزه و حج و خمس و زكات در سایه عزاداری زنده شود.

امام صادق علیه‌السلام در آستانه شهادت فرمود: اگر نماز ضایع و سبك شمرده شود، شفاعت اهل بیت علیهم‌السلام دریافت نمی‌شود.

عزاداری‌ها باید یا با نماز شروع شود یا به نماز ختم گردد.

در جلسات عزاداری باید اسلام شناسی از قرآن و همه احكام بگوید.

در هر جلسه عزاداری آیه‌ای از قرآن تفسیر شود، حكمتی از نهج البلاغه بیان شود.

سعی كنیم به جای اینكه بیشتر مراسم با شعر و خواب پر شود، بیشتر وقت منبر و مداحی با قرآن و حدیث و موعظه پر شود.

شما خود می‌دانید كه رقابت و خودنمایی و اسراف و سد معبر و تبعیض و عزاداری بی‌موقع و عزاداری كه در آن نماز سبك شمرده شود، ذخیره قیامت ما نخواهد بود.

در پایان نیز از قرآن می‌گویم كه خداوند می‌فرماید: «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»، هر چه تقوا بیشتر باشد، پاداش بیشتری دریافت می‌شود.

سلام و صلوات خدا بر كسانی كه ما را با قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام آشنا كردند و سلام و صلوات خدا بر شما كه در منابر و مداحی‌ها مردم به خصوص نسل نو را با منطق و حماسه اهل بیت علیهم‌السلام آشنا می‌كنید.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خودمونی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    20 3
    تنها نقل حدیث وبیان از قران کافی نیست فهم ودرک برای نقل هم لازم است وقتی ان نباشد می تواند داعش هم ظهور کند با باصطلاح پشتوانه محکم ومحکمخوارج هم از قران نقل میکردند لا حکم الا لله وظاهرا کسی که به خواب ورویا متوسل می شود از این درک عاجز است پس مشکل جای دیگری است.
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 5
    ماه رمضان ماه قرآن است. منبرها ی محرم باید در خدمت حماسه عاشورا باشد.
    • بی نام A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      0 1
      حماسه عاشورا غیر از قرآن نبوده دوست عزیز
  • قاسم A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 0
    من نمیدونم این اشعار خال لب و ابروی کمونش و ... چه نوع غزاداری.انشالله مداح های ما اول برای رضای خدا مداحی کنن نه برای پول دوم اینکه حرمت عزاداری ها رو با این نوع اشعار سخیف از بین نبرن و از خود بدعتهای جدید درست نکنن.
  • سپهرارا A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 1
    خدا شمارا حفظ کند
  • جاوید A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 1
    باسلام وخسته نباشید بر خادم اسلام جناب اقای قرائتی باید عرض کنم کخ خوب درد مرض جامعه مارو درک کرده ایی انشالله که گوشهای شنوایی باشد
  • م A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 1
    آقای بی نام امام حسین برای قرآن و نماز و امروبه معروف شهید شدند نه نوحه سرایی و شعر گفتن اونوقت جنابعالی میفرمائید که رمضان ماه قرآن است صد افسوس بر تو....
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 0
    شعر و خواب رو از اینها بگیریم دیگه حرفی برای گفتن ندارنداز قران و حدیث هم که چیز زیادی نمی دونند.تو این حوزه ها چی یادشون می دین؟
  • محسن منور A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    2 0
    آقای قرائتی و مشاوران نماز مادامی که سد معبر نباشد در خیابان های استودیو دیزنی آمریکا نیز توسط من اقامه شده است. انوار قدسیه به صورت هیولا بر مردم هر جای دنیا نازل نمی شوند. لطفا حق سخن را حق الناس شمرید و آن را به جا آورید.