اصلاح طلب ها اکسیر حیاتشان را یافته اند.

سید محسن فرجادی:  اما برای نوشیدن این اکسیر آنها نباید کاری انجام دهند، حیات آنها وابسته به نزاع در خانه رقیب است.

مدیریت و بازی سازی برای رقیب پیش از آنکه ویژگی رئیس جمهور نهم و دهم باشد ویژگی منحصر به فرد اصلاح طلبان بوده است. مهارتی که احمدی نژاد از روی دست اصلاح طلبان آموخت و به خوبی در هشت سال ریسات جمهوری اش از آن بهره برد. رقابت های ریاست جمهوری دهم اوج نمایش مهارت احمدی نژاد در بازی سازی برای رقیب و پیش بردن شرایط بازی به سمت مطلوب خودش بود.
اما معماران این مهارت نه او بلکه چپ ها بوده اند. حالا چند ماهی است که این تاکتیک دوباره به کار افتاده و اصلاح طلبان با این سلاح میخواهند رقیب را از پای بیاندازند.

پیش بینی ها یا آرزو!
«به وحدت نرسیدن اصولگرایان» یکی از پیش بینی های رسانه های اصلاح طلب است تا با استفاده از آن تلاش کنند آرایش سیاسی گروههای رقیب را سامان دهی کنند. این رسانه ها برای پیش برد این تاکتیک به سراغ چهره های منفعل و کمتر شناخته شده اصولگرا می روند و با مطرح کردن موضوعات حاشیه ای تلاش می کنند به فضا سازی رقابت های انتخاباتی بپردازند. آنها هدف دیگری را نیز دنبال می کنند و آن مطرح کردن چهره هایی هستند که ضرورتا اصولگرا نیستند و می توانند هم پیمانان نمایشی برای گروههای اصلاح طلب به حساب آیند.
هنوز تنور رقابت های انتخابات مجلس دهم روشن نشده، تقسیم بندی گروههای اصولگرا و در مقابل هم قرار دادن آنها راهکاری است که می تواند انشقاق های اولیه را ایجاد کند. بعد از آن هم که افراطیون کار خودشان را بلدند. «هم‌راهی» نانوشته اصلاح طلبانی که به دنبال ایجاد تفرقه و شکل نگرفتن وحدت در میان اصولگرایان هستند با افراطیون مدعی اصول گرایی نتیجه ای جز موفقیت مطلق اصلاح طلبان در رقابت های آتی انتخابات مجلس ندارد.
دلیل واهمه از وحدت اصولگرایان
هنوز شیرینی رقابت ریاست جمهوری یازدهم زیر دندان چهره های اصلاح طلب است. رقابت هایی که آنها با تصمیم گیری عاقلانه در قدرت چهره ای اصولگرا شریک شدند و از میان اصولگرایان به منادی اعتدال و میانه روی رای دادند.
اما آیا آنها برای اسفند 94 هم می توانند با ائتلافی اینگونه به موفقیت برسند؟! پاسخ به این پرسش خیلی سخت نیست وقتی بدانیم جنس رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی متفاوت است. انتخابات مجلس «محلی» و ریاست جمهوری انتخاباتی «ملی» است. همین مساله دلیل اصلی تفاوت نوع رقابت ها است. بر این اساس اصولگرایان و اصلاح طلبان باید نامزدهای اختصاصی خود را در مناطق مختلف کشور داشته باشند تا بتوانند اکثریت پارلمان دهم را کسب کنند. به همین دلیل ساده نمی توانند به «روحانی» های اصولگرا که منجی آنها شوند امید داشته باشند.
در میان جستجوی یافتن دلایل واهمه اصلاح طلبان برای به وحدت نرسیدن اصولگرایان به شواهدی برمیخوریم که اصلاح طلبان برای علاج آنها راهی جز شکاف انداختن در میان رقیب راهی ندارند.
با نگاهی به وضعیت گروههای اصلاح طلب شاهد آن هستیم که تشتت و تفرقه در میان آنها راه را بر رسیدن به لیست های واحد اصلاح طلبان در استان های مختلف بسته است. اگر اصلاح طلبان بتوانند در پایتخت لیستی واحد ارائه دهند در خوش بینانه ترین شرایط با نیروهای متکثر در عرصه انتخابات حضور می یابند و توان رقابت با چهره های با تجربه اصولگرا را در مناطق مختلف کشور ندارند. بر این اساس اگر اصولگرایان بر روی کاندیداهای واحد در مناطق مختلف کشور به وحدت نظر برسند(که با تجربه های قبلی در بسیاری از حوزه های انتخابیه دور از دسترس نیست) با توجه به حد نصاب 25 درصد آرا می توانند اکثریت کرسی های مجلس دهم را کسب کنند. این همان دلیل ترس و واهمه اصلاح طلبان از وحدت اصولگرایان است. آنها اگر اصولگرایان را متفرق و متشتت کنند اکسیر حیاتشان را نوشیده اند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    اصلاح طلبان در انتخابات دموكراتيك هز هيچ جناحي نمي ترسند شما به نفرات برتر انتخابانت مجلس قبل نگاه كنيد با 100 و 200 هزار راي از تهران به مجلس رفتند اگر حضور مردم حداكثري باشد اصلاح طلبان نگراني ندارند .
    • آرش A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      110 7
      شما به جای رجزخوانی برای رقیبی که خودتان هم می دانید به لطف داور توان رقابت با او رادارید، لطفاً مسئولیت پذیر باشید و به خاطر افتضاحی که در 8 سال مدیریت یکپارچه تان بار آوردید تا 8 سال سکوت فرمائید.
    • علی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      8 31
      ولی من معتقدم که اعتدال گراهای هر دو جناح باید و حتما اعتلاف کنن نه برای پیروزی بلکه برای بقا
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    181 7
    همینطور به خودتون امید بدید پارلمان بعدی به یاری خدا قدرت و نفوذ صلاحات در جامعه رو خواهید دید. مثل انتخابات دولت های هفتم و هشتم. آقای روحانی هم زمانی اصولگرا بودند ولی الان نیستند. البته راحت باشید شما
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    107 1
    به جای این حرفها برید دو قرون کار کنید برای این مملکت . این حرفها هیچ سودی برای هیچکس ندارد . این از اون می ترسد و اون از این و ..
  • بنده ی خدا IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    اصولگرایان میدانند که از چه پشتوانه ی عظیمی برخوردارند پس جای نگرانی برایشان نیست
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      144 6
      چرا منفی بارون کردین این بنده خدا را خو درست گفته اصولگرایان پشتوانه های قدرتمندی مانند رد صلاحیتهای گسترده و شیوه های دفع حریف بهر قیمت و حربه را دارن.....
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      100 2
      منظورشون احتمالاً شورای نگهبانه
  • بی نام RU ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    182 3
    اصلاح طلبان فقط از دو چيز نگرانند: حضور نيافتن مردم در راي دهي، رد صلاحيت ها
    • سهند زاده از اذربایجان IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      117 3
      مثل دوره قبل نیست که با عدم حضورمان میدان یکه تازی را به این اقایان دادیم .میاییم تا همه را که در خدمت مردم نبودند از صحنه کنار بزنیم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    62 2
    فقط اگه همه مردم بیان رای بدن دیگه مشکلی نیست. در صورتیکه شورای نگهبان اجازه رقابت برابر بده نه اینکه از هر 100 تا کرسی مجلس 80 تا اصولگرا تایید صلاحیت بشه و فقط 20 تا کرسی رقابت باشه. تا بوده همین بوده. اجازه رقابت روی همه کرسی ها نمیدن و جوری تایید صلاحیت میکنن که در هر صورت اکثریت مجلس دست خودشون باشه. اما به هر حال ما میریم رای میدیم تا هر نامزد اصلاح طلب واقعی که تونست از فیلتر شورای نگهبان در بره وارد مجلس بشه
  • کمانچه IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    49 3
    اقای تقوی می گویند ما دنبال دغدغه رهبری راه افتاده ایم.در دولت اعتدال نیرو های مومن وولایی را کنار زدند.قصد کردیم نشاط عمومی به وجود بیاوریم.واین جریان به این نیرو ها کمک کند. اقای تقوی بیش از یک سال است که به15تا استان سفر کرده ودر همایش خودشان از جنتی گرفته تا مصباح برای سخنرانی دعوت کرده اند.بنده از تقوی سوال می کنم .شما و اقای جنتی هرچند از اعضای یک گروه هستید ولی شما به عنوان مسئول دوتا از نهاد حاکمیتی چنین اجازه ای دارید 18ماه مانده به انتخابات کار تبلیغاتی وانتخاباتی انجام دهید؟ایا از ستاد نماز جمعه ها به عنوان ستاد تبلیغی استفاده خواهید کرد؟اقای جنتی با این کارهای شما ما چطور به بی طرف بودن شما درانتخابات اطمینان حاصل نماییم.؟
  • صباغی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    69 4
    اگر تمام ذرات اصول گرای جهان هستی با هم متحد شوند در ایران عزیزجایگاهی ندارند
  • سعید A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    58 3
    فکر کنم بهترین نظر رو اقای مطهری داده:اصولگرایان به رد صلاحیت ها چشم دوخته اند و شورای نگهبان اجازه ی شکست اصولگرایان را نخواهد داد.
  • خودمونی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 13
    بی خودی دلخوش نکنید در انتخابات مجلس نه اصولگراها رای می اورند نه اصلاح طلبان بعدا تلاش شود به یک گروه وصل شوند یا خودشان را بچسبانند.
  • فوزول محله A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    39 5
    آقا من اصلاح‌طلب نيستم، اما از وحدت اصولگرايان وحشت دارم، چون ثمره‌ي اين وحدت بشكل وحشتناكي گذشته و آينده‌ي اين مملكت رو بفنا داد، يادمون نميره وحدت اصولگراها از سال ٨٤ تا ٩٢ چه نتايج فجيعي براي اين مملكت داشته و هنوز هم بركاتش ادامه داره. از اختلاس‌هاي افشا شده‌ش سه هزار ميلياردي و ده هزار ميلياردي و بابك‌جان و معاون اول و جديداً سهام عدالت و ... تا اختلاس‌هاي افشا نشده بدليل منافع بعضي‌ها يا موقعيت خاص كنوني تا مديريت جهاني و ورق‌پاره‌ها و ... اصول‌گراها حق ندارند از اوضاع هشت‌ساله‌ي وحدتشون و نتايج اون اعلام برائت كنند، لكه‌ي ننگي هست كه با هيچ چيزي پاك نخواهد شد، همه‌شون هم در اون شريك بودند و هستند خبرجان منتشر نكن، از عنوان اوليه‌ي مقاله‌تون معلوم بود چقدر جناح‌ماستي هستي
  • بهارا IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    6 50
    وقتی قانون و آرمانهای کشور رو زیر پا میگذاری رد صلاحیت میشی حالا چه اصولگرا چه اصلاح ظلب آقا هرکه خربزه میخوره پای لرزشم میشینه
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    36 3
    اولا" كه اين بار با حضور گسترده مردم ، دوران نماينده شدن با چند هزار راي به سر آمده و بعيد مي دانم در تهران ، با يك ميليون راي هم بتوان انتخاب شد ، دوما"‌با تجربه اي كه در داستان عارف روحاني به وجود امد ف نيروهاي اصلاح طلب فهميدند اگر ان اجماع را روي عارف هم انجام مي دادند به شرط انصراف روحاني همين نتيجه حاصل مي شد ، حال زياد هم نگران رد صلاحيت ها نيستند ، زيرا هر اسمي كه ذيل نام هاشمي ، خاتمي ف ناطق و سيد حسن خميني اعلام شود ، راي مردم را خواهد داشت . در اين انتخابات ،با توجه به رفتار قابل پيش بيني شوراي نگهبان ، حزبي ترين راي گيري را شاهد خواهيم بود كه مردم بدون توجه به نام نامزد ها فقط به سر ليست مربوزه توجه مي كنند .
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    15 5
    شرط پيروزي اصلاح طلبها، منطقي رفتار كردن شوراي محترم نگهبان، انسجام اصلاح طلبها و مشاركت حداكثري مردم در انتخابات است