راه حل مساله هسته ای ایران در دست جان کری / غرب به تصمیم بزرگ می رسد؟

دیشب وقتی ظریف و اشتون سر میز شام گپ می زدند وزیر خارجه امریکا راه حل مذاکرات هسته ای را نشان داد.

صالحه کریمیشش هفته مانده به زمان مشخص شده برای مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 همه تصمیم ها باید در غرب گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران در یک سال اخیر تا به آنجا همکاری های دیپلماتیک و فنی را با گروه 5+1 و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش برد که مورد انتقادهای تند و گزنده ای در داخل کشور قرار گرفت. اما این مسائل باعث نشد دیپلمات های ایرانی برای حل مسائل متوقف شوند.
شب گذشته وقتی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در سر میز شام با یکدیگر گفت وگو می کردند جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاریس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: من فکر نمی‌کنم که دستیابی به توافق نهایی دور از دسترس باشد. اما ما مسائل بسیار سختی برای حل کردن داریم.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون پس از دیدار سه‌شنبه شب وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس گروه کشورهای 5+1 در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: ظریف و اشتون در دیدار سه‌شنبه شب خود که بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید مذاکراتی سودمند داشتند.
اگر تا به حال این ایران بود که می گفت به همه تعداتش در توافق ژنو عمل کرده و برای پیش برد مذاکرات از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، دیشب وزیر خارجه آمریکا هم به مسائلی که غرب باید با آن کنار بیاید اذعان کرد و گفت«ما مسائل بسیار سختی برای حل کردن داریم.»
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: من نمی‌خواهم گمانه‌زنی در این زمینه انجام دهم. لازم است که ما به رایزنی‌های جدی خود ادامه دهیم و سپس ببینیم که کجا هستیم.

نتیجه به جای تمدید
جان کری که در پاریس با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دیدار کرده بود درباره پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال تمدید مذاکرات، گفت: من خوشحالم که کارشناسان و تحلیل‌گران در حال گمانه زنی درباره احتمال دستیابی به توافق نهایی هستند. آنها بیشتر از من می‌دانند.
وی در این کنفرانس خبری تأکید کرد که عجولانه است بخواهیم درباره لزوم تمدید مذاکرات به منظور حصول توافق نهایی با ایران صحبت کنیم.
جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تمدید مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکا پذیرفته شده است یا خیر؟ گفت: همانطور که وزیر امور خارجه گفت گمانه زنی‌ها در این خصوص عجولانه است . ضرب‌الاجل تعیین شده 24 نوامبر است و تمرکز ماروی این تاریخ قرار دارد.
جن ساکی در ادامه تاکید کرد: تمرکز ما روی ضرب‌الاجل 24 نوامبر قرار دارد و چیزی در این زمینه تغییر نکرده است.
وی افزود: من نمی‌خواهم درباره‌ احتمال تمدید مذاکرات پیش بینی کنم ما هنوز 6 هفته تا پایان این ضرب‌الاجل زمان داریم و همانطور که می‌دانید وزیر امور خارجه به منظور پیبشبرد مذاکرات قرار است دیداری سه جانبه با همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون در وین داشته باشد.

دو مساله
وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز چهارشنبه (امروز) به منظور دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون نمایده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای در نشستی سه‌جانبه، به وین پایتخت اتریش سفر کند.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه پس از ورود به وین در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به وجود اختلافات باقیمانده میان طرف‌های مذاکره کننده دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات را غیرمحتمل دانست و گفت: ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و چارچوب زمانی لغو تحریم‌ها در دستور کار مذاکرات قرار دارد. غرب خط قرمزهای ایران را شناخته و می داند که کشورمان از غنی سازی به منظور استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دست بر نمی دارد و به این نکته نیز رسیده که باید تحریم های بدون ضابطه علیه کشورمان لغو شود. این دو مساله ای است که آقای کری باید حل کند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    64 11
    فکر کنم اخرش کوتاه بیان
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      50 12
      کری ، ظریف دوستون داریم
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    86 30
    هر دو طرف مدت هاست توافق کردند فقط برای اینکه تندروهای دوطرف واکنش نشون ندند خیمه شب بازی می کنند..
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      17 9
      توهم من دیگه حرفی ندارم
  • یوسف FI ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    79 10
    تا دولت تدبیرو امید هست توافق نهایی حاصل خواهدشد باوردارم موفق میشند
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    60 10
    خدایا شکر.......... ما خلاصه از فشار تحریم ها راحت میشویم. شکر.......
  • رسول A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    29 6
    اقای ظریف متشکریم وقتی همه کشور منهای ان تعداد اندک....و البته رهبری عالی نظام پشت سر شما هستند شما باید همینگونه صحبت بکنید ما حقمان را میخواهیم حقی که جای چانه زنی هم دارد از سخنان محکم همراه با ادب سیاسیتان مشکریم
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    69 6
    آمریکا با پیش نهاد هایی که اینبار داده با توجه به رو پایان بودن ریاست جمهوری اوباما با تمام عزم برای حل شدن موضوع به میدان آمده و میخواد کار رویکسره کنه وبهانه ای برای ایران باقی نزاره وتوافق تاریخی رو به نام دولت دموکرات ثبت کنه حالا این که نتیجه چی میشه خدا میدونه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    21 5
    به جای افزایش مثلا وام مسکن و طرح یارانه و مسکن مهر و سبد کالاو...دنبال راه حل اصلی عامل مشکلات اخیر که همانا دسترسی به توافق جامع و برداشته شدن تحریم ها هستش باشید