تسنیم نوشت:

مذاکره کننده سابق هسته‌ای کشورمان نوشت کشورهای غربی پس از انقلاب به تعهدات هسته‌ای خود به ایران عمل نکردند و ایران چاره ای نداشت که به سمت خودکفایی حرکت کرده و حتی سوخت را نیز در داخل تولید کرد.

دیپلمات سابق کشورمان در یادداشتی در پایگاه المانیتور نوشت یکی از مسائل مهم مورد اختلاف از دید آمریکا بحث تلاش ایران در گذشته برای مخفی کردن برنامه هسته‌ای خود و نیز ادعای ابعاد احتمالی نظامی آن است که دلیل کافی برای آنهاست برای اینکه تا زمانی که اعتماد کامل آنها کسب نشود غنی سازی ایران تعلیق شود و یا تا حد زیادی به عقب برگردد. اما ایران همه این ادعاها را نفی می کند.

وی می نویسد: به دلیل نقش مهم کنگره آمریکا در سرنوشت روابط ایران و آمریکا به طور کلی و نیز بحث هسته ای لازم است که اعضای آن بدانند که برنامه هسته ای ایران چگونه شروع شد و چرا ایرانی ها این اندازه برای ادامه آن تزلزل ناپذیر هستند.

موسویان در ادامه تاریخچه ای از شروع فعالیت های هسته ای در ایران قبل از انقلاب اسلامی ارائه می کند که آمریکا اولین تاسیسات هسته ای(راکتور تحقیقاتی تهران) را در سال 1967 برای ایران می سازد. جرارد فورد رئیس جمهور وقت آمریکا نیز از طرح ساخت 23 نیروگاه اتمی برای ایران حمایت می کند. کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس نیز توافقاتی با ایران برایساخت نیروگاه و تولید سوخت امضا می کنند.
اندکی پس از انقلاب، جمهوری اسلامی همه بلند پروازی‌های شاه را کنسل کرد، با این حال راکتور تحقیقاتی تهران را که رادیو دارو تولید می کند فعال نگه داشت و تکمیل نیروگاه بوشهر بود که 90 درصد تکمیل شده و برای آن 8 میلیارد مارک به آلمان پرداخت شده بود در دستور کار قرار داد. بعلاوه به دنبال سوخت از فرانسه بود که برای آن 1 میلیارد دلار به این کشور پرداخت کرده بود. اما پس از انقلاب همه این کشورها تحت فشارهای آمریکا، به همکاری هسته ای خود با ایران پایان دادند و حتی کشورهایی مانند چین و آرژانتین را نیز تحت فشار قرار دادند.

موسویان که به گفته خودش از اواسط دهه 80 میلادی در بحث بهبود روابط ایران و اروپا حضور داشته است، در بیش از 300 نشست از مقامات آلمانی می خواهد که نیروگاه بوشهر را که ایران پول آن را پرداخته تکمیل کنند. به آنها گفتم:« اگر شما بر اساس تعهدات قانونی خود این کار را تکمیل نکنید، ایران از هر راه ممکن آن را کامل می‌کند و چاره ای جز حرکت به سوی خود کفایی و حتی تولید سوخت بومی را ندارد.»

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    3 0
    اگر عربستان جرات بیدا کرده حکم اعدام شیخ نمر را صادر کند به خاطر بشت گرمی به اردوغان است اقا تا اردوغان حاک ترکیه باشد شیعه روز خوش نخواهد داشت و انگار کسی خطر اردوغان را برای صلح منطقه ای درک نمی ند و همه در بشت مسائل قومیتی قائم شدند و جرات حمله به اردوغان را ندارند شاید هم در سباه سفیانی شیعه نما هم باشند