تسنیم نوشت:

یک روزنامه عربی در گزارشی به سفر اخیر دبیرکل سازمان ملل به نوار غزه و دادن وعده‌هایی درباره محاکمه جنایتگاران و پایان اشغالگری اسرائیل پرداخت و نوشت که این وعده‌ها هرگز محقق نمی‌شود چون اسرائیل مافوق قوانین بین‌المللی است.



به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الرای الیوم در گزارشی به سفر اخیر "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل به نوار غزه اشاره کرد و نوشت: این سومین بار است که بان‌کی‌مون به نوار غزه سفر می‌کند و تمامی این سفرها پس از حملات اسرائیل به این منطقه و در راستای بررسی ضررهایی بوده که اسرائیل به تاسیسات این منطقه به خصوص مدارس آنروا وابسته به سازمان ملل وارد آورده است.
اسرائیل در حملات به مدارس سازمان ملل 41 فلسطینی را به شهادت رساند
بان‌کی‌مون روز سه‌شنبه در یکی از مدارس تخریب شده در جبالیا در شمال نوار غزه کنفرانس خبری برگزار کرد. این یکی از سه مدرسه‌ وابسته به سازمان ملل بود که آوارگان به آنجا پناه برده و معتقد بودند که پرچم‌های سازمان ملل که بر روی این مدارس برافراشته شده، باعث حمایت از آنها می‌شود اما آنها اشتباه می‌کردند چون جنگنده‌های اسرائیلی این مدارس و دیگر مناطق را هدف قرار داده و طی آن بیش از 41 فلسطینی را که به آنجا پناه برده بودند کشته و 500 نفر دیگر را مجروح کرد.
بان‌کی‌مون همانند دو سفر قبلی به غزه قول داد اشغالگری اسرائیل پایان یابد
دبیر کل سازمان ملل در سفر خود همانند دو سفر قبلی خود در سال 2009 و 2012 تاکید کرد که وی به پایان نیم قرن اشغال اراضی فلسطینیان توسط اسرائیل و ایجاد صلح طولانی مدت و تضمین امنیت اسرائیل پایبند بوده و وعده تشکیل کمیته مخصوصی برای محاکمه نقض کنندگان قوانین بین‌المللی و پیگرد قانونی آنها داد.
وعده‌های بان‌کی‌مون محقق نمی‌شود چون اسرائیل مافوق قوانین بین‌المللی است
الرای الیوم در ادامه گزارش خود نوشت: وعده‌های آقای بان‌کی‌مون در دفعه‌های اول و دوم محقق نشد و در مرتبه سوم نیز محقق نخواهد شد چون اسرائیل از سوی آمریکا و اروپا مورد حمایت بوده و مافوق قوانین بین‌المللی است و لحظه‌ای در انجام حمله جدید علیه نوار غزه در یک سال یا دو سال آینده تردید نمی‌کند چون اطمینان دارد کسانی هستند که جنایت‌هایش را بپوشانند و ویرانی‌هایی را که ایجاد کرده بازسازی کنند.
الرای الیوم نوشت: دبیر کل سازمان ملل پس از مشارکت در کنفرانس بازسازی نوار غزه به این منطقه سفر کرد. در این کنفرانس 50 کشور جهان و 30 وزیر امور خارجه مشارکت داشتند و بر اساس آن 5.4 میلیارد دلار برای بازسازی حدود 80 هزار واحد مسکونی که به صورت جزئی با کلی در حملات اسرائیلی تخریب شدند، اختصاص یافت.
اسرائیل بزرگترین برنده سیاسی و اقتصادی بازسازی نوار غزه است
دردناکتر آن است که اسرائیل بزرگترین برنده چه از نظر سیاسی و چه اقتصادی در عملیات بازسازی است این علاوه بر آن است که اسرائیل تحت هیچ محاکمه بین المللی قرار نگرفته است. اسرائیل از نظر اقتصادی منفعت خواهد برد چون تمامی مواد مورد نیاز برای ساخت و ساز از جمله سیمان، آهن و دیگر تجهیزات از کارخانجات و شرکت‌های اسرائیلی تامین می‌شود. اسرائیل از نظر سیاسی نفع خواهد بود چون شروط خود را از طریق کشورهای کمک‌کننده و با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین که بر عملیات بازسازی نظارت خواهد داشت، اعمال خواهد کرد. از جمله مهمترین شرایط مرتبط کردن عملیات بازسازی به توقف کامل عملیات مقاومت بوده و تبدیل نوار غزه به منطقه صلح‌آمیز اقتصادی همانند کرانه باختری است.
ضمانتی وجود ندارد که خانه‌های بازسازی شده بار دیگر توسط اسرائیل تخریب نشود
این روزنامه عربی در ادامه گزارش خود نوشت: نکته قابل توجه آن است که ضمانتی وجود ندارد که مانع آن شود هر آنچه که بازسازی می‌شود بار دیگر توسط اسرائیل تخریب نشود این در حالی است که هیچ کلمه‌ای در محکوم کردن اسرائیل و بازخواست آن و پرداخت تمامی هزینه‌های بازسازی شنیده نمی‌شود چون اسرائیل جنایتکار واقعی بوده که تمامی این جنایت‌ها را مرتکب شده و قتل و کشتار را به شیوه‌ای بی رحمانه انجام داده است.
دوره دبیر کلی بان کی مون در سال 2017 و تقریبا سه سال دیگر به پایان می‌رسد و بعید نیست که وی برای بار چهارم نیز به نوار غزه سفر کند و کنفرانس خبری دیگری در یکی از مدارس آنروا که در حملات اسرائیل نابود شده برگزار کند و بار دیگر وعده‌ها و تعهدات خود در ایجاد صلح و پیگیری نقض‌کنندگان قوانین بین‌المللی را تکرار کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =