اشتباه جدید دانشمندان درباره گرمایش جهانی

گرمایش جهانی بدتر از چیزی است که تاکنون تصور می‌شد، چراکه اندازه‌گیری دمای آب‌های نیم‌کره جنوبی دقیق نبوده و دانشمندان ابعاد گرمایش جهانی را دست‌کم گرفته‌اند.

مجید جویا: اوضاع بدتر از چیزی است که فکرش را می‌کردیم. احتمالاً به دلیل عدم دقت مقادیر دمای اندازه‌گیری شده از نیم‌کره جنوبی، دانشمندان خطر گرمایش جهانی را تا حد وسیعی نادیده گرفته‌اند.

به گزارش نیوساینتیست، مقایسه اندازه‌گیری‌های مستقیم با داده‌های ماهواره‌ای و مدل‌های آب‌وهوایی نشان می‌دهد که دریاهای نیمکره جنوبی بیشتر از دو برابر مقداری که قبلاً محاسبه شده، گرما را از گازهای گلخانه‌ای اضافی جذب می‌کنند. این بدان معنی است که ما احتمالاً ابعاد گرمایش کره زمین را به‌شدت دست‌کم گرفته‌ایم.

پل دوراک از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا و همکارانش، اندازه‌گیری‌های دمای دریاها را با نتایج مدل‌های آب‌وهوایی مقایسه و ارزیابی کردند. به‌رغم این‌که این سه نوع اندازه‌گیری نشان می‌دهد که تخمین‌های ما از اقیانوس نیمکره شمالی درست بوده، اما برای نیمکره جنوبی داستان ازاین‌قرار نیست.

این گروه برآورد کرده‌اند که افزایش گرمایش اقیانوس‌های نیمکره جنوبی از سال 1970 / 1349 تاکنون احتمالاً 2 برابر بیشتر از آن مقداری است که از اندازه‌گیری‌های مستقیم ولی محدودی که برای این نواحی داشتیم، به‌دست‌آمده است. این بدان معنی است که درمجموع همه اقیانوس‌های جهان بین 24 تا 58 درصد انرژی بیشتری به نسبت آنچه قبلاً از اندازه‌گیری‌های مستقیم تخمین زده می‌شد، جذب می‌کنند.

ونجو سای از CSIRO در ملبورن استرالیا می‌گوید: «این نتایج به این معنی است که سرعت گرمایش جهان بیش از میزانی است که ما فکر می‌کردیم. مفهوم آن این است که عدم تعادل انرژی (گرم شدن خالص کره زمین) بزرگ‌تر و بیشتر شده است».

دوراک می‌گوید: «در نوشته‌ها، عموماً اذعان شده که سطح گرمایش اقیانوس‌های نیم‌کره جنوبی احتمالاً دست‌کم گرفته شده است. پژوهش ما اولین تلاش به‌منظور تعیین میزان دست‌کم گرفته شدن این سطح، با استفاده از اطلاعات قابل دسترس است»

این تحقیق سال‌های 1970 / 1349 تا 2003 / 1382 را پوشش می‌دهد. سای می‌گوید که در طول این بازه زمانی، درحالی‌که نیمکره شمالی به‌خوبی توسط کشتی‌های باری نمونه‌برداری شده بود و پروژه‌های اندازه‌گیری دما توسط کشورهای ثروتمند شمال استوا انجام می‌شدند، اندازه‌گیری‌های بسیار اندکی از نیمکره جنوبی انجام شد؛ بنابراین این خیلی دور از ذهن نیست که اندازه‌گیری‌های این ناحیه غلط باشد؛ اما دیگر نه تا این اندازه!

جورج جانسون و جان لایمن در سازمان ملی امور جوی و اقیانوسی ایالات‌متحده در یادداشتی در حاشیه مقاله دوراک نوشته‌اند: «مردم می‌توانند بگویند که گرمایش جهانی، گرم شدن اقیانوس است. برای فهمیدن اینکه اتمسفر زمین چقدر و با چه سرعتی در حال گرم شدن است و سطح دریاها چقدر بالا خواهند آمد، برآورد اینکه چقدر سریع و در کجا، این اقیانوس در حال گرم شدن است ضروری است».

از سال 2000 / 1379 یک شبکه اجسام شناور به نام آرگوفلوتز داده‌های اقیانوس‌ها را در سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند، بنابراین اندازه‌گیری‌های جدیدتر نیمکره جنوبی، قابل‌اطمینان‌تر هستند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    11 93
    یکی دو سال پیش تو روزنامه ایران خوندم گرمایش جهانی یه دروغ بزرگه که برای پایین نگه داشتن قیمت نفت مطرح میشه.البته نمی دونم تا چه حد صحت داره.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      31 38
      خانم کوچولو برو به درست برس
    • فاطمه A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      51 2
      خیر, یک حقیقت علمی و تلخه. علت دروغپردازی کشورهای نفت خیز هم اینه که چیزی جز نفت ندارند و با رونق گرفتن انرژی های جایگزین, کلا از معادلات جهانی حذف می شوند.
    • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      52 9
      توهم توطئه‌ اونی که شما خوندی مربوط به دولت قبلیه و ادعای مدیریت جهانی که حتی ایران رو هم نتونست مدیریت کنه
  • ابوطالب RO ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    16 2
    حداقل 50 درصد عامل گرمایش زمین به خاطر خوردن گوشت توسط ما انسان ها و سیستم تولید و کشتار حیوانات در دامداری ها و از بین بردن جنگل ها و درختان برای کاشت غلات و تهیه غذای دام ها است. شاید بگید با این گرونی ها ما که اصلاً گوشت پیدا نمی کنیم بخوریم و یا مثلاً خیلی کم گوشت می خوریم اما دقت کنید که ما محدود به چند نفر نمی شیم، بیشتر از 7 میلیارد نفریم و الآن هر ساله بیشتر از یک میلیارد گاو می خوریم حالا حیوانات دیگه به جای خود. به هر حال همیشه مسأله شکم برای ما انسان ها در اولویت بوده و متأسفانه موضوع گرمایش جهانی در مقابل این موضوع اهمیت خودش رو از دست می ده.
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    3 1
    ما تو درخت کاری خیلی کم کاری کردیک..شش های زمینو از بین بردیمسدهایی ساخته شده که اب های سطحی رو جم و نتیجش این میشه که زمین داغ میکنه زلزله و سیل زیاد میشه....وای واسه امسال تابستون که زمستونی نداریم