ایسنا نوشت:

خبرگزاری آسوشیتدپرس همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گزارش داد: با توجه به وجود اختلافات حل نشده میان طرف‌های مذاکره‌کننده و نزدیک شدن به پایان فرصت آن‌ها برای دستیابی به توافق نهایی، احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

آسوشیتدپرس گزارش داد با توجه به این که اختلافات حل نشده میان ایران و گروه ۱۵ هنوز به قوت خود باقی است و آن‌ها به ضرب الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) برای رسیدن به توافق نهایی نزدیک می‌شوند، تنها یک راه پیش روی مذاکره‌کنندگان وجود دارد: یا مذاکرات را تمدید کنند یا با ریسک یک تقابل تمدید شده و جنگ مسلحانه روبه‌رو شوند.

مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است در چارچوب مذاکرات هسته‌ای امروز و فردا در وین پایتخت اتریش با یکدیگر دیدار کنند. این در حالی است که تنها کم‌تر از ۶ هفته به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده فرصت باقی است اما ممکن است هیچ جایگزینی برای تمدید آن وجود نداشته باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایران همواره این اتهام را که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است رد می‌کند اما در صورت شکست مذاکرات این کشور به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد. این امر ممکن است به ایجاد تنش‌های بیش‌تر در خاورمیانه از طریق حمله احتمالی رژیم صهیونیستی یا شاید آمریکا منجر شود.

گری سیمور، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا درباره احتمال تمدید دوباره مذاکرات گفت: از نظر من مذاکره بر سر تمدید بسیار سخت است چون به احتمال زیاد هم در تهران و هم در واشنگتن سخت مورد مخالفت قرار خواهد گرفت.

مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شامل اعضای کنگره آمریکا و برخی تندروها در ایران هر دو از فروش امتیازات هسته‌ای هراس دارند. آن‌ها هم‌چنین تمدید مذاکرات را یک فریب می‌دانند تا طرف مقابل بتواند از طریق آن امتیازات بیش‌تری به دست آورد بنابراین تمام تلاش خود را برای مخالفت با آن به کار می‌گیرد.

برای دولت آمریکا تمدید مذاکرات بدین معنی است که موافقت اعضای مجلس سنا را به دست آورد که به هیچ وجه به نفع واشنگتن نیست. این دورنما که جمهوری‌خواهان بخش زیادی از آرای انتخابات سنا در چهارم نوامبر را به دست آورند بدین معنی است که اگر سال آینده دو سوم مجلس سنا به قانون وضع تحریم‌های بیش‌تر رای دهند باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا قادر به وتو کردن آن نیست.

در ایران نیز برخی تندروها با هرگونه تلاش برای تمدید مذاکرات مخالفند اگرچه تیم مذاکره‌کننده حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران همواره مورد حمایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر این کشور بوده است؛ اما حاصل نشدن توافق در 24 نوامبر ممکن است موجب تغییر موضع وی شود.

هم‌چنین جنگ‌طلبان مجلس سنا بر این باورند که دستیابی به توافقی که موجب لغو تحریم‌ها علیه ایران شود فشارها را بر این کشور به ویژه در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای کاهش می‌دهد. اگرچه ایران همواره تاکید کرده است که تکنولوژی هسته‌ای را تنها به دلیل اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    16 1
    حالا ما باید چیکار کنیم؟