محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان بامداد امروز (سه شنبه) برای هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای با محوریت دیدارهای دوجانبه با هیات آمریکایی عازم وین پایتخت اتریش شد.

به گزارش ایرنا، ظریف را در این سفر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، امیرحسین زمانی نیا، جمشید ممتاز، پژمان رحیمیان، محمد امیری و داوود محمدنیا همراهی می کنند.

قرار است ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه شنبه به وقت وین شام کاری داشته باشند تا روند مذاکرات و نیز نحوه ادامه آن بر سر اختلافات اساسی را بررسی کنند.

ظریف روز چهارشنبه نیز با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و اشتون نشست سه جانبه ای خواهد داشت.

قرار است امروز معاونان ظریف و کری با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری شب گذشته در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: مساله هسته ای، موضوعی است که 12 سال بین ایران و کشورهای بزرگ جهان مثل 1+5 یا اوایل مذاکره بین ایران با سه کشور اروپایی وجود داشته است. از سال 81 این داستان آغاز شده و امروز ما در سال 93 هستیم. یک معضل دوازده ساله را یک روزه و دو روزه و یک ماهه نمی شود حل کرد اما قدم هایی که تاکنون برداشته شده، قدم های خوبی بوده است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما در کلیات با 1+5 اتفاق نظر داریم، البته جزئیات خیلی مهم است و راجع به جزئیات هنوز بحث های مهمی داریم اما امروز 1+5 موضوع هسته ای ایران را قبول کرده و حق ایران را به رسمیت شناخته است.

وی افزود: حالا اینکه برای چند سال ایران چه مسائلی را بپذیرد و آن هم به صورت محدود، مورد بحث است اما در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر نیست، اما اینکه این کار از کی باید آغاز شود و اولش چگونه باشد، دومش چه باشد مسایل مهمی است که باید حل شود ولی در کلیات مساله امروز توافق داریم.

روحانی اضافه کرد: امروز در اینکه در نطنز باید غنی سازی انجام بگیرد، در اینکه فردو یک مرکز برای ایران در مساله هسته ای است هیچ بحثی وجود ندارد و در اینکه در اراک ما به نیروگاه نیاز داریم، ولی در باره اینکه ویژگی آن نیروگاه چگونه باشد، داریم بحث می کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: کلیات مساله امروز مورد اتفاق نظر دو طرف است. هیچ کس دنبال این نیست که بگوید ایران غنی سازی نکند؛ این بحث فراموش شده و حذف شده است؛ در اینکه ایران باید نیروگاه داشته باشد برای رادیو داروهایش در اراک و کسی دنبال این بحث که باید باشد و یا نباید باشد بحثی وجود ندارد؛ حتی این که ایران در کنار غنی سازی از سایر تکنولوژی های مدرن هسته ای باید برخوردار باشد، بحثی نیست.

رییس جمهوری یادآور شد: الآن کشورهایی در 1+5 هستند که داوطلبند؛ در سفر نیویورک در مذاکراتی که با رییس جمهوری فرانسه داشتیم مطرح شد که ما می خواهیم بعد از توافق، تعاملات هسته ای با ایران داشته باشیم و در مساله هسته ای می خواهیم فناوری های مدرن را در اختیار ایران قرار دهیم.

روحانی افزود: امروز تنها بحث غنی سازی مطرح نیست و بحث اینکه ایران باید همه فناوری های مدرن هسته ای را داشته باشد، مورد اتفاق نظر است اما خوشبختانه، ما در مسایل اصلی اقتصادمان قبل از آنکه موضوع تحریم برداشته شود و ما در مساله هسته ای به توافق نهایی برسیم، توانستیم قدم های اساسی برداریم.

وی تصریح کرد: ما قبل از توافق نهایی و برداشته شدن تحریم به طور کامل از رکود عبور کردیم و امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود خارج شده ایم؛ البته مردم باید بدانند وقتی می گوییم از رکود عبور کرده ایم، معنای آن رونق اقتصادی نیست و باید در این زمینه خیلی کار بکنیم و این یعنی اینکه ملت ایران به مانند همیشه باید همراه دولت باشد.

روحانی گفت: ما به عنوان نماینده کل ملت ایران در مذاکرات شرکت می کنیم و اگر حمایت های مقام معظم رهبری، همکاری قوای سه گانه و کمک های مردمی نبود، ما موفق نمی شدیم.

وی با بیان اینکه موضوع هسته ای برگشت ناپذیر است، تصریح کرد: یعنی در موضوع هسته ای، ما به شرایط یک سال قبل بر نمی گردیم، اما در باره اینکه چگونه پیشرفت می کنیم و در 40 روز آینده چه اتفاقاتی می افتد، مباحثی مطرح است ولی اراده ما بر حل آن است و فکر می کنیم در مدت زمان اعلام شده، مسائل قابل حل و فصل است.

رییس جمهوری گفت: اگر مسائلی در این بین پیش بیاید، به هر صورت، یک راه حلی برای موضوع هسته ای پیدا می کنیم و معتقدیم که حتما دو طرف به تفاهم برد - برد خواهند رسید.

روحانی ادامه داد: ملت ایران بداند، دنیا قبول کرده است که ایران بایددارای فناوری هسته ای باشد و این موضوع باید در قالب مذاکرات حل شود و دنیا قبول کرده است که این تفاهم به نفع همه خواهد بود و می تواند در قالب قاعده برد - برد حل وفصل شود.

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380375

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    4 0
    خدا نگاهدارتان
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    3 4
    مردم خسته شدند از این صبحانه و نهارهای کاری و از گفتن این جمله که هنوز موضوعات زیادی مانده که باید حل بشه. پس شما یکساله چکار میکنید؟ هیچی؟
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    1 2
    کارتون خیلی درسته حمایت از ملت غیور ایران کار از شما البته درسایه فرمایشات حضرت اقا. موفق باشین.