نشست پیش بینی زلزله و هشدار پیش هنگام از سوی انجمن علمی مهندسی معدن در دانشکده معدن ، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در روز ملی کاهش سوانح و ایمنی در برابر زلزله بعد از ظهر ۲۰ مهر ۹۳ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این نشست با سخنرانی 14 نفر از متخصصان در جنبه های مختلف پیش بینی زلزله و سامانه های هشدار پیش هنگام همراه بود. در این نشست حدود بیش از 80 نفر از دانشجویان و متخصصان و اعضای هیئت علمی علاقمند یا فعال در زمینه های زلزله شناسی و پیش بینی زلزله شرکت کردند.

مهدی زارع دبیر این نشست، و دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ضمن ارایه گزارشی از فعالیتهای انجام شده از بعد آکادمیک در ایران در زمینه پیش بینی زلزله ، اهمیت ادامه و توسعه این فعالیتها را در دو راهبرد کلان پیش بینی به روش احتمالی (پیش یابی) و پیش بینی بر پایه روشهای پیش نشانگری تشریح کرد.

وی همچنین به بررسی نحوه توسعه سامانه های هشدار پیش هنگام زلزله در گذشته در دنیا پرداخت و انواع سامانه های هشدار پیش هنگام را تشریح کرد.

زارع در مورد برنامه سازمان ملل متحد برای کاهش ریسک سوانح به عنوان "چهارچوب هیوگو برای عمل (2005-2015)" توضیح داد و گفت: در این چهار چوب پنج اولویت عملیاتی مطرح شده است که چهار اولویت اول در زمینه پیشگیری (قبل از رخداد) و اولویت پنجم در راستای "پاسخ به" (یا مقابله با) سوانح (بعد از رخداد آنها) است. اولویت 2 در این چهار چوب با عنوان "تشخیص، برآورد و رصد ریسک های سانحه و توسعه هشدار پیش هنگام" به ضرورت راه اندازی سامانه های هشدار پیش هنگام برای تمام مخاطرات اصلی طبیعی در کشور های عضو در این بازه زمانی تاکید دارد. و این در حالی است که برای بیشتر سوانح اصلی از جمله زمنیلرزه چنین سامانه ای هنوز در کشور ما راه اندازی نشده است.

سخنران بعدی مسعود مجرب، فارغ التحصیل دکتری مهندسی معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که به تشریح نتایج پژوهشهای خود در زمینه اجرای روش M8 برای پیش بینی احتمالی زلزله در گستره فلات ایران پرداخت و بر اساس پژوهش‌های انجام شده تا کنون پیش بینی رخداد زمینلرزه ها بر پایه داده های سی سال گذشته ایران و میزان موفقیت این روش را در گستره های مختلف در ایران و کشور های هم‌جوار نشان داد. وی موفقیت آمیز بودن پیش بینی رخداد زمین‌لرزه ای با بزرگای بیش از 7 در گستره شرق ترکیه ، قبل از رخداد زمین‌لرزه اول آبان 1390 وان ترکیه، و زمین‌لرزه ای با بزرگای بیش از 7 در گستره جنوب شرق ایران قبل از رخداد زمینلرزه 27 فروردین 1392 در گشت سراوان را توضیح داد.

سپس اسماعیل فرزانگان رئیس شبکه ملی شتابنگاری ایران (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) به معرفی شبکه شتابنگاری کشور و تلاشهای انجام شده برای توسعه سامانه هشدار پیش هنگام زلزله در ایران پرداخت.

وی توضیح داد: شبکه ملی شتاب‌نگاری ایران اکنون در چهلمین سال فعالیت خود بیش از 10 هزار شتاب‌نگاشت از زلزله های چهار دهه اخیر ایران ثبت کرده است. توسعه این شبکه به عنوان زیر ساخت مهندسی زلزله در کشور و همچنین یکی از مهمترین شبکه های شتابنگاری در جهان اهمیت فوق العاده دارد. از این رو برای مدرن کردن شبکه ، کاربرد فناوری های روزآمد و برخط کردن ارتباطهای بین مرکز شبکه در تهران و تمامی ایستگاهها و همچنین توسعه شبکه های هشدار پیش هنگام به صورت ناحیه ای و درمحل (on-site) حداقل برای تمامی کلانشهرها و سایتهای حساس صنعتی و اقتصادی کشور نیاز به توجه به شبکه شتابنگاری در برنامه های توسعه ملی پنج ساله و سالانه از نظر تخصیص بودجه و امکانات لازمه است.

مصطفی علامه زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز گزارش جامعی از کاربرد الگوریتم های ریاضی آماری برای پیش بینی زلزله در این پژوهشگاه در طی ده سال گذشته داد و نتایج و صحت سنجی پیش بینی های انجام شده را در موارد مختلف تشریح نمود. دکتر علامه زاده توضیح داد که روشهای تحلیل خوشه های لرزه ای تاکنون در مواری که داده های مناسبی در دسترس بوده است قابلیتهای خوبی در ایران نشان داده است.

سید رضا مهرنیا دانشیار دانشگاه پیام نور نیز به کاربرد روشهای هندسه فراکتال در ژئوفیزیک برای کاربرد در پیش بینی مکانی زلزله در ایران و ارایه مثالهایی از منطقه آذربایجان و جنوب شرقی ایران پرداخت.

مجید معهود استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز به روش پیش بینی مکانی رخداد زمینلرزه بر پایه تحلیل فاکتور کاهندگی Q پرداخت. همچنین دکتر رضا حیدری عضو هیئت علمی همین دانشگاه کوششهای انجام شده برای راه اندازی ایستگاههای لرزه نگاری برای توسعه سامانه های هشدار پیش هنگام در ایران را توضیح داد.

یاسر رادان استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز به کاربرد و نتایج روش تشخیص الگو (PI) برای پیش بینی زلزله به ویژه در ناحیه زاگرس پرداخت.

در این نشست تعدادی از دانشجویان دکتری از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و همچنین دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز به نتایج کسب شده در پژوهشهای خود با ارایه مثال و مقایسه نتایج پرداختند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    4 0
    جالبه که از استادان زلزله ایران و کسانی که آیین نامه ۲۸۰۰ ایران را تهیه کردند هیچ حرفی نمیزنید کسانی که زلزله ایران مدیون ایشان است صحبتی نمیشه۰۰۰۰ خودم به شخصه در سمینارهای این اساتید شرکت کردم واقعا دانش ایشان از اساتید ژاپنی و آمریکایی بیشتر بود از جمله استاد معین فر و استاد نادرزاده و مرحوم قالیبافیان و حامی۰۰۰۰۰