واحد مرکزی خبر نوشت:

الجزیره انگلیسی پیروزی مورالس را در تاریخ و تجربه دموکراسی در بولیوی بی سابقه توصیف کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی اعلام کرد برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسیده است. این در حالی است که نتیجه رسمی انتخابات هنوز اعلام نشده است. نتایج اولیه و غیر رسمی شمارش آراء نشان می دهد مورالس شصت درصد آرای انتخاباتی را به دست آورده است. اگر در نهایت همین رقم قطعی شود، پیروزی بی سابقه ای برای مورالس رقم خواهد خورد. در تاریخ بولیوی هرگز هیچ رئیس جمهوری به شیوه دموکراتیک برای دور دوم رئیس جمهور نشده بود چه برسد به اینکه برای بار سوم سکاندار نهاد ریاست جمهوری و مسئولیت اجرایی این کشور آمریکای لاتین شود.با این اوصاف، می بینیم که مورالس در تاریخ کشورش، رکورد ثبت کرده است. در دوران مسئولیت مورالس، بزرگترین شکوفایی اقتصادی تاریخ بولیوی اتفاق افتاد. او سیاستهای سوسیالیستی را در دوران مسئولیتش به اجرا گذاشت و همین سیاستها سبب شد اقتصاد بولیوی بیش از همسایگانش در آمریکای لاتین شاهد رشد اقتصادی باشد. همین مسئله علت اصلی افزایش شدید محبوبیت مورالس بود. نکته جالب توجه اینکه مناطقی که قبلا به رقبای مورالس رای داده بودند در انتخابات امسال به او رای دادند که همین مسئله نشانه تاثیرگذاری سیاستهای مورالس بوده است. 

مورالس ساعاتی پیش از کاخ ریاست جمهوری برای طرفدارانش سخن گفت و تاکید کرد به سیاستهای سوسیالیستی و ضد امپریالیستی خود ادامه خواهد داد و گفت روند رشد بولیوی در دوره سوم ریاست جمهوری اش همچنان ادامه خواهد داشت. او از طرح خود برای احداث نیروگاه اتمی در بولیوی سخن گفت و اینکه با اجرای این طرح، بولیوی به کانون انرژی برای این منطقه تبدیل خواهد شد.
ساموئل دوریا مدینا تاجر معروف که اصلی ترین رقیب مورالس بود در این انتخابات توانست فقط بیست و چهار درصد آرای مردم بولیوی را به دست آورد. دیروز در بولیوی علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری ، انتخابات مجلس ملی و مجلس سنای این کشور هم برگزار شد که ظاهرا حزب اوو مورالس در مجلس ملی و مجلس سنا هم توانسته است اکثریت کرسی ها را به دست آورد.
با توجه به نتایج نظرسنجی ها پیروزی مورالس دور از انتظار نبود. بسیاری از کشورهای منطقه سرانی سوسیالیست با نگرشهای چپ دارند. ونزوئلا، اکوادور ، آرژانتین ، و برزیل از جمله این کشورها هستند. شیلی با بولیوی مناقشه های ارضی دارد اما از اینکه نتایج انتخابات قطعی می شود خوشحال است زیرا دست کم این تضمین را خواهد داشت که ثبات اقتصادی و سیاسی در این کشور حاکم خواهد بود یعنی همان کاری که مورالس توانسته است در این کشور آمریکای لاتین انجام دهد. این در حالی است که وقتی مورالس برای اولین بار در سال دو هزار و شش به ریاست جمهوری رسید ، هیچ کس تصور نمی کرد او بتواند ثبات را به بولیوی باز گرداند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    1 3
    مردم عوام
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    2 1
    میزان رای ایشان را دقیقتر بنویسید 64 درصد.