دم‌نوش پیچ امین‌الدوله، داروی قوی ضد آنفلوانزا

جوشاندن گیاه پیچ امین‌الدوله، مولکولی را آزاد می‌کند که علیه آنفلوانزا می‌جنگد. نوشیدن دم‌نوش این گیاه می‌تواند ویروس آنفلوانزا را دفع کرده و از بین ببرد.

نسیبه خانلرزاده: پژوهشی جدید نشان می‌دهد که جوشاندن گیاه پیج امین‌الدوله (Honeysuckle)، مولکولی را آزاد می‌کند که می‌تواند علیه آنفلوانزا بجنگد. به ادعای محققین این پژوهش نوشیدن دم‌نوش این گیاه می‌تواند ویروس آنفلوانزا را دفع کرده و از بین ببرد.

به گزارش دیلی تلگراف، در این پژوهش این گیاه جوشیده و سپس به موش‌ها خورانده شد و مشاهده شد که اثرات ویروس آنفلوانزا را در موش‌ها متوقف کرده و به‌طور مؤثری به‌عنوان یک «پنی‌سیلین ویروسی» عمل می‌کند.

چندین قرن است که چینی‌ها، هنگام ابتلا به بیماری آنفلوانزا و برای مقابله با عوارض آن، دم‌نوش گیاه پیچ امین‌الدوله را می‌نوشند، اما به گفته پژوهشگران، این تحقیق اولین مدرک علمی برای تأیید این سنت قدیمی چینی است.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این دم‌نوش می‌تواند علیه انواع متفاوت ویروس آنفلوانزا که در سال‌های اخیر سبب ترس سازمان بهداشت جهانی شده بود (ازجمله H1N1، آنفلوانزای اسپانیایی و آنفلوانزای پرندگان) مبارزه کند.

پژوهشگران دانشگاه نانجینگ چین نشان داده‌اند که بعد از نوشاندن جوشانده پیچ امین‌الدوله به موش‌ها، مولکولی به نام MIR2911 از دم‌نوش استخراج شده و جذب رگ‌های خونی و بافت ریه جانور شد. این مولکول با متوقف کردن دو ژنی که توسط ویروس آنفلوانزا برای تولیدمثل خودش استفاده می‌شود، انواع گوناگون ویروس آنفلوانزا را سرکوب می‌کند.

نتایج این پژوهش در ژورنال Cell Research منتشر شده و نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند مرگ‌ومیر حاصل از آنفلوانزای پرندگان را در موش‌ها کاهش دهد و به جلوگیری از سرایت انواع دیگر ویروس‌های آنفلوانزا ازجمله H1N1 کمک کند.

دانشمندان می‌گویند که آزمایش‌هایشان اولین موردی است که نشان می‌دهد یک محصول طبیعی می‌تواند به‌طور مستقیم یک ویروس را نشانه برود، هرچند هنوز این اثر در انسان‌ها به اثبات نرسیده است.

پژوهشگران می‌گویند: «از حدود یک قرن پیش که فلمینگ پنی‌سیلین را کشف کرد، آنتی‌بیوتیک‌ها برای هدف قرار دادن عفونت‌های باکتریایی ویروسی مورد استفاده واقع شده‌اند و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند. (یک) هزار سال است که مردم چین جوشانده این گیاه را برای درمان عفونت‌های ویروسی آنفلوانزا می‌نوشند و این پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد ضد ویروسی جوشانده گیاه پیچ امین‌الدوله، طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها را دربر می‌گیرد».