۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰

ایرنا نوشت:

'لیندون جانسون' رییس جمهوری وقت آمریکا سال 1964 میلادی به یکی از مشاوران خود گفت: 'گمان نمی کنم لازم باشد در ویتنام بجنگیم، زیرا گمان می کنم دیگر نتوانیم از آنجا خارج شویم'.
'صباح ایوب' کارشناس لبنانی در مقاله ای که روز شنبه در روزنامه لبنانی 'الاخبار' منتشر کرده است، نوشت: آیا سوریه هم ویتنام 'باراک اوباما' رییس جمهوری کنونی آمریکا خواهد شد.

ایوب در این مقاله آورده است: برخی سووال می کنند، آیا اوباما هم مانند جانسون، نسبت به آنچه در سوریه اتفاق می افتد و نتایج آن بدبین است و امیدی به چشم اندازی ندارد.

وی با بیان اینکه 'اوباما تحت فشارهای متعددی وارد جنگ در سوریه شده است'، تاکید کرد: رییس جمهوری آمریکا هنگامی که دستور دخالت نظامی داد، می دانست که قادر نیست اوضاع را کنترل کند.

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است: دو ماه از حملات هوایی آمریکا به عراق می گذرد و دو هفته است که این حملات به داخل سوریه هم کشیده شده، اما تروریستهای 'داعش' همچنان در سوریه و عراق فعال هستند و پیشروی می کنند و مناطق جدیدی را حتی نزدیک مرزهای کشورهای عضو به اصطلاح 'ائتلاف علیه داعش' اشغال کرده است .

بیشتر ناظران آمریکایی معتقدند که تاکنون به اصطلاح ائتلاف علیه داعش در تحقق اهداف اعلام شده آن یعنی 'تضعیف و نابودی' این گروه شکست خورده و این ائتلاف آمریکایی – ترکی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس کاری از پیش نبرده است.

در حالیکه این ائتلاف و پنتاگون بر روی نقشه ها مانور می دهند، داعش در زمین پیشروی می کند.

حملات هوایی آمریکا در شهر 'کوبانی' ( عین العرب) با تاخیر شروع شد و بسیار کم است و نمی تواند مانع پیشروی هزاران عنصر مسلح مجهز به انواع تجهیزات مدرن غربی از جمله تانک بشود.

در نقشه ترسم شده توسط 'پنتاگون' (وزارت دفاع آمریکا) از حملات هوایی، نقطه های قرمز زیاد و بارز هستند، اما در روی زمین هیچ نتیجه ای نداشته است و با آن 'ژست های حماسه ای' واشنگتن و همپیمانانش هیچ تطابقی ندارد.

تحلیلگران آمریکایی علت این وضعیت و شکست میدانی به اصطلاح ائتلاف ضد داعش را 'محدودیت های اوباما'، پیچیدگی روابط و درگیری های کشورهای عرب خلیج فارس با یکدیگر و رفتار دوگانه ترکیه دانسته اند.

همپیمانان آمریکا در این ائتلاف در پرونده های سیاسی به دنبال اهداف و نیت های خود هستند و گرفتار تعهداتشان به خارج و راضی نگه داشتن مردم این کشورها هستند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =