رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد که آماده است مناطق آزاد شده را ظرف 15 روز به ارتش این کشور تحویل دهد.همچنین وزیر خارجه عراق به ائتلاف هشدار داد که بغداد اجازه نخواهد داد پایگاه‌های نظامی در عراق ایجاد شده یا نیروهای زمینی خارجی در این کشور مستقر شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی المسله، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در سخنانی عنوان داشت: لطف خداوند باری تعالی شامل حال مبارزان ما شد و آنها پیشروی‌های میدانی گسترده داشتند. ما کاملا آماده‌ایم تا مناطق آزاد شده را ظرف دست کم 15 روز به ارتش عراق تحویل دهیم.

وی تصریح کرد: ما آماده هستیم تا افراد مخلص را بدون در نظر داشتن رویکردهای مذهبی آن‌ها وارد ارتش عراق کنیم تا آن‌ها از مناطق مقدس حفاظت به عمل آورند.

مقتدی صدر تاکید کرد: وظیفه ما این است که ارتش در عرصه میدانی تعیین کننده باشد تا ارتش کشور به شمار آید.

وی عنوان داشت: مهمتر از این مساله این است که دولت مرزهای کشور و سازمان‌های اطلاعاتی خود را تقویت کند و برای آزادسازی استان نینوا که از تروریسم رنج می‌برد، تلاش کند.

مقتدی صدر همچنین از دولت عراق خواست تا اجازه ندهد مداخله آمریکا و ائتلاف شکافی را برای تجزیه عراق به وجود آورد چرا که آن‌ها جز شر برای عراق چیزی نمی‌خواهند.

وی در اشاره به مداخله نیروهای ائتلاف در جنگ علیه داعش گفت: باید همگان بدانند که حضور این نیروها و انجام اقدامات نظامی در داخل خاک عراق و حریم هوایی آن ایجاب می‌کند که ما در این جنگ مداخله نکنیم اما پس از اینکه مناطق آزاد شده را به ارتش عراق تحویل دهیم دیگر دخالتی در جنگ نمی‌کنیم. این ارتش عراق است که باید زمام امور را در دست بگیرد.


وزیر خارجه عراق: اجازه ایجاد پایگاه‌ یا استقرار نیروهای خارجی را در عراق نمی‌دهیم


ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه‌ای با شبکه روسیا الیوم گفت: جامعه بین‌الملل حمایت خود را از عراق در جنگ علیه داعش اعلام کرده است. ما نیز روی باز به کشورهای جهان نشان داده و نیازمند برقراری روابط خوب هستیم.

وی در خصوص روابط با ایران و سایر کشورهای همسایه گفت: باید پرونده روابط خود با تهران و کشورهای همسایه را بگشاییم و مشکلات حل و فصل نشده را حل کنیم.

وی با بیان اینکه بغداد به دلیل اوضاع امنیتی عراق از کشورهای همسایه درخواست کمک کرده است، تاکید کرد: میان اینکه درخواست‌هایی صورت بگیرد و اینکه روی برخی از طرف‌ها بخواهیم حساب باز کنیم فرق وجود دارد.

ابراهیم جعفری همچنین در خصوص عدم تعیین وزرای کشور و دفاع گفت: نامزدهای دو وزارتخانه کشور و دفاع ظرف دو هفته آتی معرفی خواهند شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در خصوص سقوط سریع شهرهایی همچون موصل در مقابل حمله داعش نیز گفت: مشکلات داخلی در عراق باعث تضعیف شهرها در مقابل داعش شد.

وی در اشاره به موضع ترکیه در قبال ائتلاف علیه داعش تصریح کرد: ترکیه درک و استراتژی متفاوتی در مقابله با داعش دارد اما تنها این گزینه در مقابل ترکیه قرار دارد که در کنار ائتلاف علیه داعش به صف آرایی بپردازد.

وی همچنین در خصوص کشتار صدها سرباز عراقی به دست داعش در پایگاه اسپایکر در صلاح الدین تاکید کرد: باید با جدیت در مقابل هرگونه سستی در انجام تحقیقات در خصوص این مساله ایستاد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    4 9
    جک نگو مقتدی صدر