۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۱

محمود فاضلی:

پس از آن که آقای «استفان لوفن» نخست وزیر دولت جدید چپگرای سوئد و رهبر حزب سوسیال دمکرات سوئد به عنوان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا، اعلام کرد که کشورش دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت، این موضوع با عکس‌العمل مقامات رژیم صهیونیستی روبرو شد. به گفته وی دولت فلسطین یکی از راهبردهای سیاست خارجی دولت جدید سوئد است و البته سوئد در مورد اسرائیل تبعیض قائل نشده است. وی در گفت‌وگو با «ایزاک هرزوگ» رهبر حزب مخالف «کار» رژیم صهیونیستی بر موضع کشورش مبنی بر اینکه «سوئد خود را دوست دو طرف می‌داند و پیش از برداشتن هر گونه گام عملی، پروسه گفت‌وگو با دو طرف را آغاز خواهد کرد» تاکید کرده است. وی در این گفتگو اعلام داشته است «توافق اوسلو اتخاذ گام‌های یکجانبه را ممنوع کرده و به رسمیت شناختن دولت فلسطینی از سوی سوئد، مانند شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری، بندهای این توافق را نقض می‌کند. بنابراین کشورهای جهان باید به جای برداشتن گام‌های یکجانبه، از این پروسه حمایت کنند. از دیدگاه ما کار درست انجام مذاکره است نه حرکت به روشی غیرسازنده که تنها آینده مردم دو طرف را به مخاطره می‌اندازد. پروسه دوجانبه، به هر گونه گام یکجانبه ارجحیت دارد چرا که یکجانبه‌گرایی احتمال رسیدن به توافق از طریق مذاکره را تضعیف می‌کند.»

در ادامه موضع‌گیری مقامات سوئدی مارگوت والستروم وزیر امورخارجه سوئد نیز ضمن دفاع از موضع کشور در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید داشت«اگر تاسیس دو کشور، راه حل مسئله است باید به این سمت و سو حرکت کنیم. بیش از بیست سال است که جامعه بین‌المللی خواستار حل و فصل مسئله خاورمیانه از طریق تشکیل دو کشور است اما مشکل این است که مذاکرات صلح راکد است و امید اندکی به بهبود اوضاع در این خصوص وجود دارد. ما معتقدیم باید امیدهایی بویژه به نسل جوان کنونی بدهیم زیرا این امر پویایی و انرژی جدیدی برای آینده خاورمیانه ایجاد می‌کند و نابرابری میان فلسطینیان و اسرائیل را کاهش می‌دهد. ما جزء گروهی متشکل از بیش از یکصد و سی کشور هستیم و امیدواریم این امر حرکت جدیدی در خاورمیانه به وجود آورد».
به گفته وزیر خارجه این کشور اگر چه بعضی از کشورها معتقدند شاید برای این کار زود باشد ولی ما معتقدیم این اقدام خیلی هم دیر شده است. دولت سوئد به محض انجام برخی اقدامات اولیه درباره پیامدهای دیپلماتیک چنین تصمیمی و آثار و اقدامات لازم برای حمایت از آن، تصمیم خود را خواهد گرفت. ما احزاب سیاسی سوئد را مطلع می‌کنیم و برای تصمیم گیری در این زمینه آماده‌ایم. ما از حمایت بیشتر احزاب سیاسی برخوردار خواهیم شد و آنها را نیز در رایزنی‌ها در این باره شرکت خواهیم داد و با آنها درباره دلایل خود گفتگو خواهیم کرد. ما از حمایت احزاب مختلف بخصوص در داخل پارلمان برخوردار خواهیم بود و اگر هم کسی سئوالی داشت از طریق گفتگوهای سازنده به آنها پاسخ می‌گوییم. ما همچنین این تصمیم را در نشست آتی با همتایان خود در شورای اتحادیه اروپا بررسی خواهم کرد. امیدواریم که دیگران هم از این کار ما الهام بگیرند و همین راه را در پیش بگیرند.
وزیر خارجه سوئد در خصوص انتقادات آمریکا و اسرائیل در این زمینه نیز اعتقاد دارد ما از قبل می‌دانستیم که اعلام چنین موضوعی با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی روبرو خواهد شد و آنچه پیش‌بینی می‌کردیم، اتفاق افتاد. اطمینان داریم که این امور تاثیری بر روابط خوب ما با اسرائیل و آمریکا نخواهد داشت. ما درک می‌کنیم که آنها هم دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند و آماده‌ایم نظرات آنها را بشنویم ولی تصمیمات خود را تغییر نخواهیم داد و آماده‌ایم در این مناقشات در خط مقدم باشیم و بدون شک به تماس‌های خود در این باره ادامه می‌دهیم و امیدواریم تاثیری منفی بر روابط ما نداشته باشد.
برخلاف مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا، فلسطینی‌ها از تصمیم دولت سوئد استقبال و شناسایی دولت مستقل فلسطین را سرآغاز ظهور یک موضع بین‌المللی و اروپایی در حمایت از حق فلسطینیان در تاسیس کشور مستقل خود دانستند. به اعتقاد آنها اقدام سوئد نشانگر موضع پیشرو بعضی از کشورهای اروپائی است که در تقویت حق فلسطین در مقابل رفتارهای اسرائیل برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و پیاده شدن راه حل دو کشوری و تاسیس کشور مستقل فلسطین در سرزمین‌های اشغالی سال 1967 نقش دارد.

‌ اسامه القواسمی سخنگوی جنبش آزادی بخش فلسطین (فتح) نیز از موضع گیری سوئد در قبال به رسمیت شناختن کشور فلسطینی در سرزمین‌های چهارم ژوئن سال 1967 میلادی استقبال و آن را حمایت از حقوق مردم فلسطین و حمایت از زندگی آزاد و مستقل مردم فلسطین و پایان دادن به اشغالگری اسرائیلی‌ها دانست. وی این اقدام دولت سوئد را گامی درست از سوی دولتی بزرگ، موثر و با وزنه سیاسی مهم در سطح بین‌المللی می‌داند. از دیدگاه ابوعین، عضو شورای انقلابی جنبش فتح نیز این یک گام بسیار بزرگ از سوی سوئد است. این نقش برجسته آنها در به رسمیت شناختن کشور فلسطین یک تحول چشمگیر در سطح اروپا در ارتقاء جایگاه فلسطین به شمار می‌رود. این البته حق مردم فلسطین است ولی این اقدام انفرادی و بسیار شجاعانه سوئد، با احترام نه تنها ملت فلسطین بلکه همه آزادگان و همه دوستان در جهان مواجه خواهد شد زیرا سوئد با این اقدام، یک گام به سمت تحقق حقوق بشر و کرامت انسانی در جهان برداشته است. تشکیلات خودگردان فلسطین از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.
رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از این اقدام سوئد، سفیر این کشور در تل آویو را به وزارت خارجه فراخواند و اعتراض رسمی خود را به وی اعلام و مدعی شد اقدام استکهلم این توقع غیرقابل تحقق را برای فلسطینیان ایجاد خواهد کرد که می‌توانند به شکل یکجانبه و نه از طریق مذاکره با اسرائیل، به اهداف خود دست یابند. تصمیم دولت جدید سود در این زمینه «عجیب و غریب» است و این اقدام به وخامت بحران فلسطین - اسراییل منتهی خواهد شد. نخست وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خشم خود را از تصمیم نخست وزیر سوئد در زمینه به رسمیت شناختن دولت فلسطین ابراز کردند. وزیر خارجه اسرائیل طی مواضع تندی مدعی شد نخست وزیر سوئد ظاهرا به اندازه کافی وقت نداشته که موضوع را مطالعه کند و متوجه شود که این فلسطینیان هستند که طی 20 سال گذشته مانع رسیدن به توافق با اسراییل بوده‌اند. اگر اوضاع خاورمیانه جزء دغدغه‌های نخست وزیر سوئد است، بهتر است برود به مسائل داغ تری نظیر قتل جمعی روزانه در سوریه، عراق و سایر نقاط منطقه، متمرکز شود. پس از اعلام تصمیم سوئد فرانسه نیز بار دیگر بر ضرورت حصول پیشرفت در مذاکرات بر سر راه حل دو کشوری تاکید و اعلام کرد بالاخره روزی باید کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخته شود.

سوئد نخستین کشور بزرگ اروپایی است که فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد. تاکنون تعدادی از کشورهای کوچک جهان کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. سوئد در سال 2012 نیز به درخواست حکومت خودگردان فلسطین برای کسب کرسی ناظر در سازمان ملل رای مثبت داد و درخواست مذکور به رغم مخالفت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای همپیمانشان پذیرفته شد. طبق آمار فلسطینی‌ها تا کنون 134 دولت، کشور فلسطین را برسمیت شناخته اما براساس آمار سازمان ملل تاکنون 112 دولت کشور فلسطین را برسمیت می‌شناسند. در میان اعضای اروپا، علاوه بر سوئد هفت کشور «بلغارستان، چک، مجارستان، قبرس، مالت، لهستان و رومانی» از تشکیل دولت مستقل فلسطین حمایت کرده‌اند. از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا، تنها ایسلند دولت فلسطین را به رسمیت شناخته است.
دولت قبلی سوئد نمایندگی تشکیلات خودگردان در سوئد را به سطح سفارت ارتقاء داد که همین موضوع موجی از اعتراض رژیم صهیونیستی را درپی داشت. بسیاری معتقدند اقدام جدید سوئد ممکن است سرآغاز ظهور یک موضع بین‌المللی و اروپایی در حمایت از حق فلسطین در تاسیس کشور مستقل در مرزهای سرزمین‌های اشغالی باشد. گروهی از تحلیلگران این کشور نیز معتقدند این اقدام سوئد علی‌رغم روابط خوب سوئد با اسرائیل می‌تواند در راستای حفظ رضایت کشورهای عربی تفسیر شود. چنانچه در نشست آتی شورای اتحادیه اروپا این درخواست سوئد در دستور کار گیرد مواضع کشورهای عضو می‌تواند چشم انداز آتی این مسئله را در میان کشورهای عضو این اتحادیه نمایان‌ترسازد.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =