فردا روز امید اصولگرایان است. قرار است در آستانه عید غدیر همایش انتخاباتی اصولگرایان برگزار شود. همایشی که می تواند فضای یک سال بعد آنها برای ائتلاف درون گروهی شان را روشن تر کند.

محمود عزیزی:در روزهایی که آیت الله مهدوی کنی پدر معنوی اصولگرایان در بیمارستان رجایی بستری است و حبیب الله عسگر اولادی پیر اصولگرایان در کنار یارانش در بهشت زهرا آرمیده است،اصولگریان برای کلید زدن وحدت خود از آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی حزب پایداری دعوت کرده اند تا سخنران آنها باشد.اینجا را ببینید.

حجت الاسلام تقوی مرد فعال اصولگرایان در این روزها، در گفت وگوی چرایی رفتن به سمت آیت الله مصباح را این طور تشریح کرد که «راهكار آيت‌الله مصباح براي تحقق وحدت اصولگرايان برگزاري جلسات هم انديشي كارشناسي شده از تمام سلايق اصولگرا، جمع بندي نظرات و به راي گذاشتن ايده‌ها و راهكارهاي مختلف است كه ما هم همين نظر را داريم.»

تفاوت دو استراتژی؛ از « گزینه اصلح» تا « گزینه رای آور»

اظهار نظر های صریح آیت الله مصباح البته با این نگاه کمی تفاوت دارد.  چندی پیش بود که اخبار مربوط به دیدار تقوی با آیت الله مصباح روی تلکش خبرگزاری ها قرار گرفت. دیداری که در آن مصباح یزدی بر «گزینه اصلح» به جای «گزینه رای آور» تاکید کرده بود .روشی که در انتخابات ریاست جمهوری موجب شکست اصولگرایان شد.

مدلی که در سه دهه گذشته محل اختلاف اصولگرایان برای انتخاب گزینه های نهایی این طیف برای حضور در مجلس بوده است. همین دو روش بوده که در مجلس نهم در نهایت اصولگرایان به دو دسته اصلی تبدیل کرد.

امیدهای جامعه روحانیت مبارز

تلاش های اصولگرایان اما تنها منحصر به این اقدام نیست. جامعه روحانیت به عنوان وزنه سیاسی اصولگرایان هم کمیته انتخاباتی خود را تشکیل داده  وامید وار است بتواند چراغ راه حرکتی فعالیت سیاسی اصولگرایان باشند.
آنگونه که مصباحی مقدم از تصمیمات جامعه روحانیت سخن گفته، مقرر شده «کمیته سیاسی» جامعه روحانیت مبارز به عنوان «کمیته انتخابات» فعالیت‌های مربوط به انتخابات آینده را سیاستگذاری و هدایت کند.اینجا را ببینید.

بخشی از سیاستگذاری اصولگرایان شاید از طریق همراه کردن آیت الله مصباح بگذرد. در روزهایی که وضعیت سلامتی آیت الله مهدوی کنی در هاله ای از ابهام است،نقطه تمرکز اصولگرایان جمع کردن مشترکات در آیت الله مصباح و آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

شاید اصولگرایان تلاش می کنند از طریق پدر معنوی حزب پایداری ،بتوانند این گروه جوانتر اصولگرا را که تا کنون هم در نشست های وحدت اصولگرایان شرکت نداشته است، با این تاکتیک با خود همراه کنند.

همراهی در اصول، اختلاف در جزئیات

اظهار نظر های کم آقا تهرانی دبیرکل حزب پایداری هم بوی ائتلاف می دهد، اما نظر سخنگوی حزب پایداری در این زمینه مبهم است.
او سوم شهریور ماه امسال در آخرین کنفرانس خبری خود درباره احتمال لیست مشترک با اصولگرایان برای انتخابات آتی مجلس گفت: «ممکن است لیست مشترکی تهیه شود البته این اشتراک تعریف هایی دارد و هدف اصلی این است که گروه ها به سمت وحدت بروند.»
تاکید سقای بی ریا بر اینکه اشتراک «تعریف» هایی دارد همان محل نزاع احتمالی این طیف با اصولگرایان دیگر است.اینجا را ببینید.

ادبیات ملایم جبهه  پیروان تداوم دارد؟

جبهه پیروان خط امام و رهبری بزرگترین گروه اصولگرای هم فعلا بر اشتراکات تاکید می کند. رصد اظهارنظر های باهنر دبیرکل جبهه پیروان، نبی حبیبی دبیرکل موتلفه اسلامی به عنوان چهره های شاخص این جریان، حکایت از آن دارد که آنها زمینه های وحدت گفتمانی و سیاسی در اصولگرایان را مساعدتر از قبل می بینند.
این استراتژی در جریان انتخابات مجلس نهم هم در پیش گرفته شد، اما وقتی جبهه تازه تاسیس پایداری اعلام کرد که سازو کار 7+8 را قبول ندارد، باهنر در یک گفت وگو از« ساز ناکوک» پایداری گفت و تاکید کرد:«به بخاطر نبودن کسی، کار رامتوقف نمی کنیم.» اینجا را ببینید.

اصلاح طلبان امیدوار

نشست فردای اصولگرایان نقطه آغاز علنی فعالیت ها برای مجلس دهم است. مجلسی که اصلاح طلبان به موفقیت در آن امیدوار تر هستند و می کوشند با بهره گیری از مدل انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در آن هم به موفقیت برسند.

عارف مرد یکه تاز و البته تنهای این روزهای اصلاح طلبان است که از تلاش برای کسب اکثریت کرسی های مجلس آینده سخن می گوید. تاکید دارد به موفقیت امیدوار است .او حتی در مورد حضور احتمالی در کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم می گوید که قصدش «تعامل خوب» با این گروه است .

ائتلاف میانه روها، از ایده تا عمل

عارف حتی از ایده ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان سخن گفته و تاکید می کند که «اگر اصولگرایان نیز در مورد انتخابات مجلس از ما دعوت کنند، با آنان قطعا تعامل می کنیم.»
روشی که حجت الاسلام منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی آن را قبول ندارد و آن را بی معنا می داند.« تعامل میان این دو طیف معنایی ندارد و تنها در صورت حضور افراطیون این تعامل باید شکل بگیرد.»اینجا را ببینید.

تشکل جدید ندای ایرانیان هم دیگر رویش در اصلاح طلبان است که البته با برخورد سرد این طیف سیاسی مواجه شده است. تشکلی که شورای مرکزی اش را جوانان حزب منحل شده مشارکت تشکلی می دهند.

 صادق خرازی لیدر اصلی این حزب هم که سابقا از چهره های نزدیک به سید محمد خاتمی بوده است، فکر می کند که« اصلاح طلبان باید با نظام تعامل کنند.» شاید همین اظهار نظر بود که موجب شدبرخی چهره های اصلاح طلب مستقل مثل پور نجاتی یا چهره های حزبی در کارگزاران سازندگی از تشکل آن انتقاد کنند. محمد قوچانی عضو جوان حزب کارگزاران گفت با انتقاد از تأسیس تشکل "ندای ایرانیان" می‌گوید: برخی می‌خواهند «غوره نشده می خواهد مویز شوند». از نگاه او جوانان اصلاح طلب باید در احزاب در کنار شخصیتهای باتجربه جناح اصلاح طلب کار کنند و کار حزبی-سیاسی را بیاموزند.

دولت و کرسی های مجلس آینده

حامیان دولت سویه دیگری است که باید در تبین آرایش سیاسی مجلس دهم مورد توجه قرار بگیرد.

جریانی که یونسی مشاور امور اقوام رئیس جمهور اعتقاد دارد نباید بعد از انتخابات ریاست جمهوری تعطیل می شد. انتخابات مجلس دهم قطعا مورد توجه ستاد های انتخاباتی حامیان دولت است. موفقیت در کسب کرسی های مجلس آینده می تواند راه دولت را در تصویب لایحه های مد نظر خود موفق کند.

همچون همه دولتهای پیشین قطعا حامیان دولت هم برای انتخابات مجلس دهم برنامه خواهند داشت. برنامه هایی که ماههای آینده مشخص می کند قصدش « ائتلاف» است یا « لیست مستقل».

بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاسی

ضلع دیگر انتخابات مجلس طیف حامی رئیس جمهور سابق است که تلاش می کند با همراهی اصولگرایان به صحنه سیاسی باز گردد.

آنها البته تجربه موفقی در لیست های مستقل ندارد. در انتخابات شورای شهر چهارم تهران بود که طیف سیاسی همراه  احمدی نژاد که با شعار شهردار کردن نیکزاد وزیر وقت مسکن به عرصه وارد شده بودند، با شکست مطلق مواجه شدند.

حضور های گاه و بیگاه احمدی نژاد در مراسم ختم و صدور پیام تسلیت  و تبریک نشانه هایی برای تمایل احمدی نژاد و یارانش برای بازگشت به عرصه سیاسی است.نشانه ای که با دیدن همراهان رئیس جمهور در روزهایی که به مجالس ختم می رود بیشتر نمایان می شود.شاید حضور او بدون مشایی در مجامع رسمی هم این ظن را تقویت می کند. آن چنان که صفار هرندی  وزیر ارشاد دولت نهم چند ماه قبل پیش بینی کرد که احمدی نژاد سودای بازگشت به قدرت دارد.آیا این بازگشت با اقبال همراه خواهد بود؟

/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    62 9
    اصلاح طلبان نیازی نیست کار کنن. تا نفر اخرشون رد صلاحیت میشن
    • مهربان A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      4 3
      درسته اما اگه رد صلاحیت نشند شانس زیادی دارند قبول دارید؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    79 14
    اصولگرایان اگر بزرگترین ائتلاف تاریخ رو هم ایجاد کنند شکست میخورند. والسلام ...
    • مسعود A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      5 11
      جالبه با همين خوشبيني ها شهرداري و شورا رو واگذار كرديد پس بهتره پياده شين با هم بريم عزيز دل برادر
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    40 7
    حیف ازنون گندم. مردم چی میکشندازگرانی وخفقان اینهاچه نقشه هائی دارندوغافلندکه خدابزرگترین مکرکننده است وای بساطومارشان رادرطرفه العینی به هم بپیچد
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 8
    مردم با این موج گرانی فقط احمدی نژاد را دوست دارند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    9 3
    اصولگرايان هشت سال هم دولت و هم مجلس در اختیار داشتند و مملکت به نابودی کشیدن بسه دیگه...
  • بوشناس A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    6 2
    مکرو و مکارالله و الله خیر الماکرین
  • ایرانی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    7 2
    آقای احمدی نژاد اگه چیزی داشت تو اون هشت سال رو میکرد.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    15 3
    اتفاقآ" وحدت اصولگرايان با جبهه پايداري بسيار سودمند است ، اين نشان مي دهد همه درگيري هاي اين دو گروه فقط بر سر تقسيم قدرت بوده و در اصول با هم اختلافي ندارند . به عبارت بهتر ، ميانه روهاي اصولگرا خود را فداي مشروعيت بخشي به جبهه پايداري خواهند كرد و همين باعث مي شود در انتخابات مجلس شكست بخورند