رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سخت گیری مالیاتی در زمان رکود استراتژی غلطی است و اول باید تلاش کنیم رونق ایجاد شود و بعد مالیات بگیریم.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی درنخستین همایش فرصت های سرمایه گذاری دراستان مازندران افزود:درخواست های سرمایه گذاران و تولید کنندگان باید بررسی و در جهت رفع آن ها گام برداشته شود.

وی ادامه داد:هم درفصل بودجه هستیم و هم دولت لوایحی ارائه کرده که هنوز به صحن نیامده و فرصت هست که به برخی مشکلات تولید توجه کنیم.

وی ادامه داد:لایحه تنظیم مقررات مالی که تبصره های لایحه بودجه را یکجا حل می کنند از جمله یکی از این لوایح است و رویکرد خاصی به تولید دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود:همچنین لایحه خروج از رکوددرحال بررسی است و فرصت مناسبی است برای اینکه تولیدکنندگان پیشنهادات خود را برای رفع مشکلات بخش تولید ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با مجلس مرتبط است و پیشنهادات خود را به شکل مدون ارائه می کند.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: امروز آمادگی جدی برای توجه به تولید ملی وجود دارد در ادوار پس از انقلاب از منظر توجه به دولت گاه شرایط اقتضا نمی کرد و گاهی هم به دلیل شرایط به سبک های مدیریتی کمتر به بخش تولید توجه می شدوگاهی هم شاهدنگاه نیمچه سوسیالیستی درکشور بودیم که این نگاه مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرد اما امروز شرایط متفاوتی داریم.

لاریجانی افزود:امروز سیاست های کلی کشور در بخش های مختلف تقریبا تدوین و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است که از جمله این قوانین می توان به تدوین و ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد.

وی بابیان اینکه متاسفانه سیاستهای اصل44خوب اجرا نشد وبا قانون خصوصی سازی فاصله داشت خاطر نشان کرد: اجرای این سیاست ها از روح قانون تجاوز کرد، خصوصی سازی اصل 44 به این معنا نبود که پالایشگاه و پتروشیمی را از وزارت نفت بگیرند و به وزارت دفاع بدهند.

وی خاطرنشان کرد: اشکالاتی بود که باید اصلاح شود و سمت گیری اقتصاد به سمت اقتصاد مردمی باشد که درحال حاضر هم این نگاه مورد حمایت است.

وی تدوین قانون برای تسهیل فضای کسب و کار و راه اندازی تالارهای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت راازجمله اقدامات انجام شده برای نقش آفرینی بخش خصوصی در عرصه اقتصاد عنوان کرد وگفت: حتی در مجلس آیین نامه را تغییر دادیم تا نماینده بخش خصوصی هم نظر خود را درباره مصوبات ارائه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:درحال حاضرتمرکزکشوربه سمت خروج از رکود اقتصاد دولتی و ایجاد رقابت است بدون رقابت نه آبادانی و عدالت خواهیم داشت و عدالت در سایه رقابت محقق می شود و رویکرد و مسیر نیز به این سمت خواهد بود.

لاریجانی وجود نیروی متخصص را ازجمله ظرفیت های پیش روی تولید عنوان کرد که باید برروی آن حساب شود وتصریح کرد:تحقق سیاست های اقتصادمقاومتی مبتنی بر بهره گیری از سرمایه مهم نیروی متخصص است.

وی یادآورشد:زمانی پزشک راازهند و بنگلادش می آوردند اما امروز تعداد زیادی پزشک در کشور داریم که امکان حضور آنها در کشورهای دیگر نیز وجود دارد و یا متخصصین ما در رشته های فنی آماده ورود به میدان هستند اما باید زمینه کار فراهم شود.

نماینده مردم قم درتهران دربخش دیگری ازاظهاراتش به شرایط امنیتی در کشور اشاره کرد وگفت: امروز در ایران امنیت ناپایدار و موسمی نیست در گذشته با مشکلاتی مواجه بودیم و همچنین در منطقه نیز شرایط پرفراز و فرودی داریم اما توانستیم برمشکلات فائق آییم. زمانی موجودات بدخیم تروریسم درایران منتشر شدند که دنبال براندازی بودند اما توانستیم آنها را جمع کنیم و یا بساط تجزیه طلبی درکشور جمع شدکه درهمه اینهادول خارجی نقش داشتند و یا توانستیم در جنگ فائق آییم.

لاریجانی افزود:امروز بحران دست سازی که درمنطقه ایجادکرده اند آتشفشانی است که عده ای به بهانه های مختلف بر روی آن بنزین می ریزند اما شرایط ایران پایدار است و متخصصین امنیتی غرب هم به آن اذعان دارند که ایران تنها کشور مهم است که ثبات امنیتی دارد ومی تواند در ایجاد امنیت تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد:البته ما احتیاج به گفته های آنها نداریم و از روی نسخه های آنها عمل نمی کنیم امروز برداشتی که ائتلاف برای مبارزه با داعش ایجاد کرد شباهت به یک شوی امنیتی دارد تا مبارزه جدی با تروریسم.

لاریجانی تصریح کرد: به جای آنکه با گروهی که کار پارتیزانی می کنند به صورت حرفه ای برخورد شود می گویند ائتلاف کنیم در حالی که صرفا بمباران کسانی که به شکل چریکی فعالیت می کنند هیچ تاثیری ندارد.

لاریجانی با تاکید براینکه با بمباران نمی توان مبارزه چریکی را از بین برد تصریح کرد: اقداماتی که آنها انجام می دهند به شوی امنیتی شبیه است در حالی که ما در مبارزه با تروریسم طرح داریم و براساس آن عمل خواهیم کرد و عمل هم کرده ایم.

وی بااشاره به نقش مثبت ایران درمبارزه با تروریست های داعش درعراق تصریح کرد: ایران امروز پایداری امنیتی دارد و این یک سرمایه جدی است.

رییس مجلس شورای اسلامی همگرایی و همفکری به منظور نیل به آبادانی را از دیگر مسائل پیش رو در کشور عنوان کرد و گفت: این همفکری هم در سطح قوای سه گانه و هم دربین نخبگان وجود دارد و توصیه من است که تولیدکنندگان به شکل جدی از فضای موجود استفاده کنند البته در این زمینه مشکلاتی هم داریم.

لاریجانی در بخش دیگری ازاظهارات خودخواستار تسهیل شرایط سیستم بانکی برای کمک به تولید شد وگفت: هم مجلس و هم دولت بر این مساله تاکید دارند که بانک باید در خدمت تولید قرار گیرد. ما منابع صندوق توسعه ملی را به بخش خصوص اختصاص داده ایم البته دست اندازی های جزیی هم در این زمینه شده است که برخی هم خلاف قانون بوده وکسانی که این کارراکردند حتما وضعشان پیگیری می شود اما منابع صندوق به بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: هنوز استفاده قوی از منابع صندوق صورت نگرفته است اما منابع صندوق قابلیت تحرک دارد وباید هم درآیین نامه ها شرایط سهل تری ایجاد شود تا بانک های عامل به استفاده از آن ترغیب شوند.

وی تصریح کرد:باید بانک ها نسبت به بخش هایی که واقعا کار تولیدی می کنند حمایت کنند و به محض یک معوقه نباید اینها را زمین گیر کنند البته تولیدگری که از پول بانک سوء استفاده کرده و در جای دیگری استفاده کرده است باید با آن برخورد شود و خود تولیدگران هم باید آن را طرد کنند، اما بسیاری از تولیدکننده ها به خاطر تلاطمات سیستم ارزی سرمایه گردش آنها دچار مشکل شد و احتیاج دارند که از بانک کمک بگیرند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: هم قوه قضاییه و هم قوه مجریه باید به اینها کمک کنند و در جلسه اخیر دولت و مجلس هم درخصوص معوقات مربوط به بخش تولید بحث هایی مطرح شد.

لاریجانی همچنین با اشاره به زمینه های سرمایه گذاری در استان مازندران، کشاورزی و دامداری را از جمله ظرفیت های این استان عنوان کرد و تصریح کرد باید در این زمینه ها از شیوه های مدرن تر استفاده کنند.

وی در عین حال گفت: باید از گستره کار این استان که مرکز ثقل مواد غذایی کشور مخصوصا برنج است صیانت کرد و علاوه بر این باید کمک کرد محصولات افزایش یافته و صنایع تکمیلی و تبدیلی هم ایجاد شود.

رییس مجلس شورای اسلامی قرار گرفتن مازندران در کنار دریا را از جمله مزیت های این استان برای راه اندازی صنایع آب بر همچون پتروشیمی، نفت و گاز عنوان کرد.

وی اظهارداشت:مازندران مشکل آب ندارد و حتما می توان در زمینه پتروشیمی، نفت و گاز و فولاد در این استان سرمایه گذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد:باید با بهره گیری از مکانیزم های درست بخش تولید را ایجاد کرد تا آلودگی هم برای محیط زیست ایجاد نکند اگر می خواهیم شرایط مدرن را درک کنیم باید زنجیره تولید را با هم ببینیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در مورد گردشگری در استان بدبین نیستم که شرایط طبیعی منطقه مورد توجه همه ایرانیان است و این کاستی برای مردم مازندران است گاهی درزمینه گردشگری بد عمل می شود اما گردشگری مزیت خوبی برای مازندران است و نباید این ظرفیت را از بین برد.

وی تغییرکاربری اراضی و تبدیل زمین های برنج کاری به ویلاها را از جمله آسیب های موجود در این استان اعلام کرد و گفت: زمین مورد نیاز برای تولید برنج در کشور همین مقداراست و علاوه بر این همه زمین هایی که به تولید برنج اختصاص دارند به اندازه نیاز سالانه ما نیست و ما مجبور به واردات هستیم اما چرا زمین را از بین می بریم.

وی تصریح کرد: چرا باید از مناطقی همچون کوهپایه ها برای ویلا استفاده نشود زمین های کشاورزی را مجددا نمی توانیم احیا کنیم و تبدیل آن به ویلا تخریب است که حتما باید جلوی آن گرفته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی انباشت زباله در مازندران را از مشکلاتی عنوان کرد که سیمای این استان را تخریب کرده و سایر بخش های دیگر را هم در آینده تحت الشعاع قرار می دهد.

لاریجانی تصریح کرد: به دلیل سطح آب های زیرزمینی وهمچنین نزدیکی شهرها و روستا به یکدیگر بایددر اسرع وقت مشکل زباله در استان را حل کرد .

وی خاطرنشان کرد:زباله طلای کثیف است که ارزش افزوده دارداماباید تکنولوژی آن را وارد کرد و از ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده شود.

لاریجانی همچنین بر لزوم توسعه روستاها تاکید کرد و گفت: اگر روستاها شرایط اقتصادی مطلوبی نداشته باشند نباید انتظار داشت خالی از سکنه نشود باید با بهره گیری از سازوکارهای درست برای زمین های کشاورزی زمینه توسعه روستاها را فراهم کرد.

وی در ادامه بر لزوم بهره گیری از معادن تاکید کرد و گفت: سال های طولانی در دولت معادن را احتکار می کردند به طوری که نه خودشان تولید می کردند و نه می گذاشتنددیگران تولید کننددرحالی که باتوسعه معادن آبادی ایجاد می شود.

لاریجانی گفت: در حال حاضر کشور در شرایط رکود به سر می برد باید اول رکود را از بین برد تا مالیات ها محقق شود.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی با رونق تولید است که درآمد های مالیاتی محقق می شود سخت گیری مالیاتی در زمان رکود استراتژی غلطی است و اول باید تلاش کنیم رونق ایجاد شود بعد مالیات بگیریم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    15 0
    اقای دکتر وزارت دارایی فقط تولیدکننده بدبخت را میشناسد دلالها سود های انچنانی دارند جایی ومکانی برای شناسایی هم ندارند ودارایی هم نه قدرت و نه دانش دریافت مالیات از انها را ندارد
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    59 1
    من بخاطر مالیات بر ارزش افزوده کارگاهم رو با 14 تا کارگر جمع کردم تو این مملکت هنوز تولید بدترین روش سرمایه گذاری است.
  • morteza US ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    حرف دکتر کاملا صحیح است.من درمانگاه خصوصی دارم ورکوذ کامل.اداره مالیات هم الان گیر میده.داریم ورشکست میشیم
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    به دلیل امضای یک استشهادیه ۱۸ نفر از جمله ۵ نفر اعضای شورای شهر سنگان خواف به سه سال حبس محکوم شدند