۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

ایرنا نوشت:

بر بلندای روستای 'زرگه' حدفاصل تکریت به طوزخورماتو در استان صلاح الدین عراق، هرازگاهی صدای شلیک های ممتد تیربار و خمپاره های سبک شنیده می شود و متقابلا صدای شلیک تیربارها از آن دورترها، از پشت رودخانه به گوش می رسد.

یگان هایی از پیشمرگان کرد و نیروهای داوطلب مردمی عراق روز سه شنبه بر بالای تپه های روستای زرگه، رودخانه زرگه را زیر نظر داشتند، نقطه ای که اکنون سه چهار روزی است به محل استقرار عناصر گروهک تروریستی داعش تبدیل شده است.

روستای زرگه که حالا خالی از ساکنان همیشگی آن است، بر رودخانه ای به همین نام مشرف می باشد و عناصر داعش در آن سوی رودخانه، در فاصله ای بین 1500 متر تا دو کیلومتری، مستقر شده است.

عناصر گروهک تروریستی داعش پس از عملیات مشترک 4، 5 شب پیش نیروهای پیشمرگ کرد و نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی)، در منطقه ای به طول دستکم 30 کیلومتر از روستای سلیمان بیک تا بئر احمد و از آنجا تا روستاهای چرداقل، آلبو حسن، زرگه و ینگجه عقب نشستند و حالا در پشت رودخانه زرگه و در آن سوی نیزارهایش موضع گرفته اند.

آنها پل ارتباطی طوزخورماتو به تکریت در استان صلاح الدین را در روستای زرگه منهدم کرده اند و خط خود را به غرب رودخانه برده اند و به گفته نیروهای مستقر در محل، هرازگاهی تحرکاتی از خود نشان می دهند، اما فعلا تنها خطری که بیشتر تهدید می کند، قناصه چی هایی هستند که می توانند هدف هایی تا 3 کیلومتری را بزنند.

یکی از فرماندهان محور زرگه در بیان اهمیت عملیات اخیر که به نوعی تکمیل کننده عملیات شکستن محاصره آمرلی است و عناصر داعش را از این شهر حماسه ساز تا حدود 30 کیلومتری دور ساخته است، گفت: عناصر داعش تا پیش از آغاز عملیات در یک ماه پیش، در العظیم، منطقه ای در حدود 50 کیلومتری شمال بغداد مستقر بودند، اما اکنون در دو مرحله عملیات انجام شده طی این مدت، از تمامی مناطقی که در شرق تکریت، شمال سامرا و شمال استان دیالی واقع است، عقب نشسته اند و این موضوع از نظر نظامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

با آزادی و پاکسازی این مناطق، اکنون مسیر ارتباطی بغداد تا کرکوک بر روی تردد خودروهای سبک و سنگین باز شده است و رفته رفته زندگی به وضعیت عادی در این مناطق باز می گردد، بطوری که خودروهای سنگین حامل لوازم و مواد غذایی، تانکرهای سوخت و خودروهای شخصی در طول این جاده در رفت وآمد هستند، حال آنکه این منطقه تا یک ماه پیش در کنترل داعش بود.

این فرمانده در حالی که با دوربینش به آن سوی رودخانه زرگه خیره شده، می گوید فعلا پل زرگه آخرین نقطه است و داعش آن سوی پل مستقر شده، اما ما در زرگه متوقف نخواهیم ماند.

آزادی منطقه زرگه به گفته 'کاک احمد' یک پیشمرگ جوان کرد که یکی از جوخه های منطقه را فرماندهی می کند، زمینه را برای آزادی تکریت تسهیل کرده است. وی جاده آن سوی رودخانه را نشان می دهد که به تکریت امتداد می یابد و می گوید: این جاده مهمترین راه کمک رسانی به تروریست های داعش در این منطقه بود که با تحرکاتشان از یک سو کار آزادسازی تکریت را سخت کرده و از طرف دیگر از مناطق غربی، عناصر خود را در طوزخورماتو و آمرلی تامین می کردند.

یکی از فرماندهان این محور از نیروهای الحشد الشعبی (داوطلبان مردمی) نیز گفت: این عملیات اهمیت زیادی داشته، بطوری که بخش بزرگی از شرق تکریت در استان صلاح الدین پاکسازی شد و نیروهای داعش مستقر در تکریت دیگر از این منطقه پشتیبانی نخواهند شد و از طرفی فشارهای داعش به مناطق جنوبی صلاح الدین مانند الضلوعیه و بلد نیز کم می شود.

به گفته وی، از دیگر نتایج و دستاوردهای این عملیات، تامین استان دیالی است و همچنین محاصره نیروهای داعش مستقر در مناطق السعدیه و جلولا در نزدیکی مرزهای ایران، کامل شده است.

حوالی ظهر، هنگامی که آفتاب بطور مستقیم به کف رودخانه زرگه خورد بار دیگر تیربارها به کار افتادند. نزدیک تیربار دوشکایی که داشت به آن سوی آب شلیک می کرد، از دو فرمانده این محور که یکی کرد و دیگری از نیروهای مردمی بود، درباره هماهنگی نیروها سوال کردم. آنها نگاهی به هم کردند و گفتند: هماهنگی ما عالی است و انشاء الله دفعه بعد شما را در آن سوی رودخانه زرگه و در خود شهر تکریت خواهیم دید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =