استقبال رئیس مجلس از سخنان رئیس جمهور/همصدایی دولت و مجلس در حمایت از اقتصاد ملی و مذاکرات هسته ای

شب گذشته برای چهارمین بار از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، دولتی ها و مجلسی ها با هم دیدار کردند.

به گزارش خبرآنلاين، اين بار مجلس ميزبان بود و رئيس جمهور و کابينه اش به بهارستان  رفتند. در اين جلسه هم رئيس جمهور و هم رئيس مجلس صحبت هاي مهمي را مطرح کردند که در ادامه مهمترين محورهاي اين صحبت ها مي آيد:

رئيس جمهور

*به هیچ وجه نباید كسی درباره آماری كه از سوی دولت به صورت رسمی ارائه می شود، تردید كند.

*امروز به حمدالله بسیار امیدوارتر از گذشته می توانیم درباره اقتصاد حرف بزنیم. دولت یازدهم دولت راستگویان است. طرح سوال كارشناسی مشكلی ندارد اما نباید درباره آمارهای رسمی دولت، تردید شود.

*آمار اعلامی از سوی دولت باید مورد توجه همه باشد.اختلاف و تفاوت نظر درباره مسایل را طبیعی است. همه باید از حركت كشور به سمت شكوفایی خوشحال باشند و نباید برخی به گونه ای عمل كنند كه مردم گمان كنند آنها از پیشرفت كشور خوشحال نیستند.

*این دولت از روز اول گرفتار معضل ركود تورمی بود كه عبور از آن در زمانی كوتاه بسیار صعب و دشوار می نمود.

*كاهش تلاطم در روابط خارجی و ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی وضعیتی را به وجود آورد كه همان نقدینگی كه قبلا صرف خرید ارز و طلا می شد و بانك مركزی را به پایگاهی برای تولید و عرضه سكه تبدیل كرده بود، این بار به سمت بازار بورس و سپس بانكها گردش كند و این سرآغاز گشایش در اقتصاد كشور بود.

* در همان شش ماهه دوم سال ۹۲ آثار اولیه خروج از ركود شروع به نمایان شدن كرد. همه آمار و ارقام در عرصه های مختلف از نفت تا گمركات این نوید را می داد كه خروج كشور از ركود آغاز شده است.

*وقتی در اقتصاد ثبات برقرار شود سرمایه گذاران و كارآفرینان خود به میدان می آیند. همین مسئله باعث شد رشد منفی سرمایه گذاری در سالهای ۹۱ و ۹۲ به رشد ۵.۷ درصدی در سال ۹۳ ارتقا یابد و این به معنای آن است كه مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است.

*برخی دوستان می گفتند كه كاهش تورم در هنگام اجرای سیاست های خروج از ركود به مثابه سمی كشنده است اما دولت در حالی كه نمی توانست از سیاستهای انبساطی كمك گرفته یا منابع و درآمد های ارزی خود را افزایش دهد و یا از تسهیلات خارجی استفاده كند، همزمان با كاهش تورم سیاست های خروج از ركود را نیز اجرا كرد كه این به هیچ وجه كار آسانی نیست.

* امروز می توانیم قول دهیم كه تورم در پایان سال ۹۳ زیر ۲۰ درصد است. امروز با اطمینان می توان گفت كه از ركود خارج شده ایم و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.

*در زمینه بودجه دولت توانست پس از سالها لایحه را در زمان قانونی تقدیم مجلس كند. امروز كه با شما سخن می گویم همه بودجه عمرانی نیمه اول سال استانها پرداخت شده و تخصیص بودجه های عمرانی نسبت به سال گذشته ۳.۳ برابر افزایش یافته است.

* دولت بانكها را برای افزایش كمك به اقتصاد و صنعت تجهیز كرد تا بتوانند مشكل سرمایه در گردش بخش صنعت را رفع كنند و امسال تا به حال تسهیلات قابل توجهی از منابع بانکی به عنوان سرمایه در گردش به تولید كنندگان و صنعتگران پرداخت شده است.

* ایران و ۱+۵ درباره مسایل اصولی با یكدیگر اتفاق نظر دارند و اختلاف آنها در جزییات است. در اینكه در اراك نیروگاه ساخته شود یا ایران از فنآوری غنی سازی برخوردار باشد یا درباره مرکز فردو و ادامه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران و اینكه مسایل ادعایی نظامی باید تمام شود، اختلاف نظری بین دو طرف نیست و اختلاف فقط در باره جزییات و كمیت مسایل است.

*به حول و قوه الهی در حل معضلات اقتصادی گام های مهمی در شرایط تحریم به پیش برداشته ایم تا دنیا بداند دولت و ملت ایران قادر است حتی در شرایط تحریم مشكلات خود را حل كند.

*وجود اختلاف و تفاوت نظر در كشور امری طبیعی است. البته همه باید نسبت به مسایل ملی و كلی كشور با یك صدای واحد سخن بگویند . مذاكره كنندگان ما ان زمان می توانند در برابر خارجی مذاكره كنند كه دشمن ببیند دولت ایران می تواند حتی در شرایط تحریم كشور را از ركود خارج كند و تورم را مهار نماید.

*باید به گونه ای عمل كنیم كه مردم احساس آرامش كنند. نقد سازنده را بر روی چشم می گذاریم اما تاكید می كنیم كه در مسایل ملی باید دست دردست یكدیگر و در كنار هم باشیم.

*درست است كه از ركود خارج شده ایم اما تا رونق فاصله داریم و این تازه آغاز راه است همچنین سیاست كاهش تورم را تا رسیدن به تورم یك رقمی ادامه خواهیم داد و سیاست ایجاد رونق را تا رسیدن به یك رشد مداوم و ثابت بالای ۸ درصد ادامه خواهیم داد تا به نقطه ای كه مطلوب دولت و مردم و درچارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب است برسیم.

رئيس مجلس

* سخنرانی و مصاحبه‌های رئيس جمهور در نيويورک سنجیده بود و نشان می‌داد که مشی عقلانی و درستی را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند و از این جهت از رییس جمهوری و وزیر خارجه که تلاش وافری را انجام داده‌اند، تشکر می‌کنم.

*علامت مثبت در اقتصاد کشور در جهات مختلف دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که دولت و مجلس مسیر درستی را برای بهبود شرایط اقتصادی دنبال می‌کنند.

* به یاد داشته باشیم شرایطی را گذرانده‌ایم که تورم به صورت روزانه تغییر می‌کرد و رشد اقتصادی منفی ۵ خسارت بسیاری برای کشور به بار آورد و اکنون مشاهده می‌شود مسیر در سمت درست هدایت می‌شود که این نتیجه تلاش خیلی خوب دولت در این زمینه بوده است.

* بسیاری از مسائلی که باعث شد شرایط کشور به سمت درست هدایت شود امیدواری مردم است. این موضوع باعث شد که مردم بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و بخش‌های مختلف اقتصادی را حمایت کرده و به تولید توجه کنند.

* این امیدواری دلایل مختلفی دارد و یکی ازدلایل این است که مردم احساس می‌کنند رفتار معقولی در دولت وجود دارد و اشکالات دیده و حل می‌شوند. همچنین مردم به حل مسائل هسته‌ای امیدوار هستند و اینکه دیپلماسی درستی در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل دنبال می‌شود. همه اینها کمک می‌کند که امیدواری در دل مردم به وجود بیاید و نباید بگذاریم این امیدواری مخدوش شود.

* موضوع هسته‌ای یک موضع ملی است و تمام ارکان نظام باید در این زمینه یکصدا باشند. نمی‌شود بدون حمایت همه بخش‌ها مسئله هسته‌ای را حل کرد و ما این مسئله را با عمق وجود درک می‌کنیم. این بازی‌ای است که غربی‌ها درست کرده‌اند و مسئله هسته‌ای در ایران یک مشی درست را دنبال می‌کرد و فرازوفرودهایی را داشت، البته نگاه غربی‌ها یک نگاه کاسبکارانه است و آنها چانه‌زنی می‌کنند و حرف اعلامی آنها با رفتار اعمالی آنها در مذاکرات متفاوت است.

* غربی‌ها در بیرون می‌گویند ایران باید شفاف باشد و به سمت سلاح نرود و ما از این جهت نگرانی داریم اما در مذاکرات به دنبال روش کاسب‌کارانه هستند و بر سر تعداد سانتریفیوژها یا اینکه کجا چگونه باید عمل شود، چانه‌زنی می‌کنند. ما قطعا از مذاکرات حمایت می‌کنیم و این روش مذاکرات را درست می‌دانیم و مسئله هسته‌ای ایران حتما از درون مذاکرات قابل حل است و باید در مسیر مذاکرات آنچه که شفاف‌سازی است، مبنا قرار دهیم.

* برخی کشورهای منطقه در این چند سال اشتباهات تاریخی داشته‌اند که باعث گسترش تروریسم در منطقه شده است. اکنون هم که غربی‌ها اعلام کرده‌اند ائتلاف ضدتروریسم تشکیل داده‌اند، یک شوی امنیتی اجرا می‌کنند. اینگونه نمی‌توان با تروریسم مبارزه کرد و مبارزه آنها تاکنون بی‌نتیجه مانده است و اکنون داعش هم در عراق و هم در سوریه در حال آشوب و ایجاد مشکلاتی است. از نظر ما این روش درستی نیست و ایران از همان ابتدای کار اعلام کرده بود که با این روش مخالف است.برخی کشورهای منطقه روی آتش بنزین می‌ریزند و برای اقدام در سوریه و عراق مصوباتی دارند که البته این اقدامات مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند.

اما به غير از سران دو قوه برخي از نمايندگان مجلس و نيز يکي از معاونين رئيس جمهور شب گذشته به سخنراني پرداختند که در ادامه مي آيد. البته اين سخنان به صورت غير علني بود و بسياري از اظهاراتي که منتشر شده است به نقل از ساير نمايندگان است.

نام

عنوان

اهم اظهارات

غلامرضا تاجگردون

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

*دولت باید ضمن توجه به بحث مسکن مهر نسبت به حل مسئله مالیات و بیمه این طرح توجه جدی داشته باشد.

*عملکرد دولت و مجلس در کنترل شاخص‌ها و بهبود اصلاح مسیر اقتصاد کشور ارزشمند بوده و باید از مانع‌سازی در این مسیر اجتناب کرد.

*(با اشاره به اظهار خرسندی رئیس صندوق بین‌المللی پول از انضباط مالی و پولی در ایران که در پی همکاری دولت و مجلس به وجود آمده است) دولت اقتصاد کشور را از سراشیبی سنگینی نجات داد اما ما هنوز به طور کامل از این معضل رها نشده‌ایم و تنها مسیر را پیدا کرده‌ایم.

محمدباقر نوبخت

معاون رئيس جمهور وسخنگوي دولت

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه سخنگوی دولت در رابطه با تورم و رکود اقتصادی در کشور مسائلی را مطرح کرد و توضیحاتی را در رابطه با نحوه بودجه‌ریزی ارائه داشت. وی افزود: نوبخت در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد که لایحه بودجه سال 94 تا موعد مقرر (15 آذر ماه) به مجلس ارائه می‌شود و در مورد اصلاحاتی که در لایحه بودجه و در حذف تبصره‌های آن صورت گرفته، به نمایندگان ارائه کرد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور همچنین توضیحاتی را در رابطه با تنظیم مقررات حقوقی دولت ارائه و مسائلی را در مورد تعامل با مجلس در رابطه با پیشبرد مباحث مربوط به حوزه اقتصاد مطرح کرد.

سیدمهدی هاشمی

رئیس کمیسیون عمران مجلس

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در مورد محورهای اظهارات سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست مشترک دولت و مجلس که در خانه ملت برگزار شد، ‌گفت: رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد که با آباد شدن روستا کشور آباد می‌شود. وی ادامه داد: آقای هاشمی از ضرورت اصلاح صندوق ذخیره ارزی سخن گفت و با اشاره به لزوم رسیدگی به موضوع بیمه و مالیات مسکن مهر بر اختصاص بودجه خاص برای حوادث تاکید کرد.

حمیدرضا فولادگر

نماینده مردم اصفهان

(در مورد ضرورت اصلاح نظام آماردهی کشور) این بخش باید به گونه‌ای باشد که آمارها به روز بوده و اختلاف در آمارها از سوی نهادها و اشخاص گوناگون موجب نشود که آنها همدیگر را دروغگو معرفی کنند.

فولادگر همچنین درباره رسیدگی به مشکلات مسکن مهر به ویژه بیمه این ساختمان‌ها مطالبی بیان کرد.

 

2929

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    5 5
    اين درست