«جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر دست خوش تغییرات محسوس اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی بوده است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این پیام محوری همایش بین المللی دو روزۀ "پویایی جمعیت در کشورهای اسلامی" بود که توسط موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، با همکاری صندوق جمعیت ملل متحد، دانشگاه تهران، سفارت سوییس و موسسه جهانی جمعیت و سالخوردگی در تاریخ 14 و 15 مهر در تهران برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش گرد هم آوردن اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی جهت نقد و بررسی گوناگونی تغییرات جمعیت و تعبیر آن در کشورهای مسلمان بود.

این سمینار به تلاش پروفسور محمد جلال عباسی، مدیر موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور برگزار شد و مهمانان سرشناسی از جمله دکتر سید علیرضا مرندی رییس انجمن علوم پزشکی و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، انجمن جمعیت شناسی ایران و مرکز آمار در این همایش حضور بهم رساندند.

به گفته مرندی یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران همواره ارتقا خدمات بهداشتی برای گروه های آسیب پذیر و محروم بوده است. همانطور که از نام این سمینار بر می آید مسایل جمعیتی به سرعت در حال تغییرند بنابراین برای پاسخ به نیازهای جمعیتی به سیاست های جامع و انعطاف پذیر نیازمندیم.

خانم سودابه احمدزاده معاون نماینده صندوق جمعیت ملل متحد، خطاب به حاضران گفت: "بسیاری از کشورهای مسلمان مشغول بازبینی سیاست های جمعیتی بر اساس نیازهای خود هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز، با توجه به تودۀ جمعیت جوانی که دارد، از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری مسیر را برای وضع سیاست های مستدل هموار کرده است."

وی ضمن تاکید بر سیاست های جمعیتی ابلاغی توسط ایشان، به لزوم توجه به "حفظ رفاه اجتماعی، دسترسی به امکانات بهداشتی وتحصیلی، اشتغال زایی، برابری و مشارکت فعال زنان و مردان در جامعه" اشاره کرد.

در ادامه این همایش عده ای از محققان سرشناس کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ترکیه مطالبی را حول محور جمعیت در کشورهای مسلمان ارایه دادند و دکتر هنس گروث و سفیر سوییس کریستین بلیکنستورفر به نمایندگی از موسسه جهانی جمعیت و سالخوردگی از کتاب "پویایی جمعیت در کشورهای مسلمان: جور کردن تکه های معما" رونمایی کردند. همچنین پروفسور بانو ارگوچمن از ترکیه و دکتر زیبا ستاراز پاکستان مسایل مربوط به پویایی جمعیت در این دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    31 1
    تو این کشور، کل تیتر این خبر جوکه
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    27 2
    بهتر. تازه باید کمتر هم بشیم . چه فایده داره جمعیت گرسنه و محروم و فقیر از همه لحاظ؟