ایرنا نوشت:

سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) عصر سه‌شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

با راه‌اندازی این سامانه امکان پوشش کلیه فرایندها و عملیات ترخیص از لحظه ورود کالا به قلمرو گمرکی تا اتمام تشریفات گمرکی و خروج کالا از این سامانه فراهم می‌شود.

مسعود کرباسیان در مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرکی با اشاره به اینکه می‌توانیم سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم، افزود: تا قبل از بکارگیری این سامانه ۲۶ روز طول می‌کشید کالا در گمرک جابه جا شود درحالی که باید این فرآیند طبق استانداردهای جهانی خیلی کوتاهتر می‌شد لذا در حال حاضر این تعداد به ۳ روز کاهش یافته است.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر این سیستم ظرف ۱۰ ماه و با ۵ درصد از بودجه عملیاتی شده است که تاکنون رقم آن توسط گمرک دریافت نشده است، تصریح کرد: ارزش کالا به صورت آنلاین در سیستم گذاشته می‌شود و مشتری می‌داند که چه مقدار باید با چه تعرفه‌ای پرداخت کند.

وی با بیان آنکه امکانی در گمرک فراهم شده تا کالای تقلبی از غیرتقلبی شناسایی شود، افزود: اظهار از راه دور از دیگر امکانات گمرک است و مشتریان می‌توانند هر لحظه از ۲۴ ساعت درخواست خود را در گمرک اظهار کنند.

کرباسیان کاهش هزینه پنهان وارد کننده را از دیگر مزایای طرح جدید گمرکی دانست و گفت: این طرح ۲۸۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی سالانه برای واردکننده و تولیدکننده به همراه دارد، همچنین معادل ۱۳۰ درصد از اجرایی شدن این سامانه درآمد گمرک افزایش یافته است؛ در ترانزیت نیز همین اتفاق تکرار شده و این روند که در گذشته ۴۵ روز طول می‌کشید اکنون برابر با چهار روز شده است.

معاون وزیر اقتصاد به کشفیات مواد مخدر در گمرک اشاره کرد و افزود: سال گذشته این میزان ۱۱۰ تن بوده و امسال ۲۵ تن است، انشاءالله این رقم امسال به صفر برسد.

وی با تاکید بر آنکه هفت روز زمان لازم برای صادرات به یک روز کاهش یافته، تصریح کرد: روند صادرات نیز هفت مرحله داشت که به دو مرحله کاهش یافته هرچند این را هم باید گفت که رتبه گمرک ایران از ۱۰۶ به ۶۳ رسیده است.

کرباسیان تعداد گمرکات کشور را ۱۵۰ گمرک، مناطق ویژه را ۱۸ و مناطق آزاد را هفت منطقه اعلام کرد و افزود: پیش از این پیش‌بینی شده بود که این سامانه ۳۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد و در مدت هفت سال اجرایی شود که ما موفق شدیم ۱۰ ماهه و با ۵ درصد مبلغ پیش‌بینی شده آن را اجرا کنیم.

برنامه عملیاتی هوشمندسازی گمرک یا همان سامانه جامع گمرکی کشور از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و تکمیل و توسعه این سامانه در رأس برنامه‌های سال جاری گمرک قرار گرفت.

سامانه جامع گمرکی امکان پوشش کلیه فرایندها و عملیات ترخیص از لحظه ورود کالا به قلمرو گمرکی تا اتمام تشریفات گمرکی و خروج کالا را دارد.

واردات و صادرات، ترانزیت، اظهار از راه دور، کارنه تیر و سامانه مدیریت اطلاعات از زیربخش‌های این سامانه است.

با راه‌اندازی این سازمانه میانگین وزنی زمان گردش اظهارنامه که قبل از اجرای آن در رویه وارداتی ۲۶ روز بود به سه روز کاهش یافته است.

همچنین در رویه صادرات شاهد کاهش میانگین وزنی زمان گردش اظهارنامه از هفت روز به یک روز خواهیم بود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =