ایسنا نوشت:

منابع امنیتی و پزشکی در عراق اعلام کردند که در حملات جنگنده‌های ائتلاف در دو استان الانبار و نینوا بیش از 50 عضو داعش به هلاکت رسیدند. ارتش آمریکا نیز برای نخستین بار در حمله به داعش از آپاچی استفاده کرد. این در حالی است که گروه تروریستی داعش به پایگاه استراتژیک "عین الأسد" در الانبار نزدیک شده است، همچنین گفته شده است که تقریبا 50 درصد از رمادی در دست تروریست‌های داعش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، رشید فلیح، فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد که در حملات جنگنده‌های آمریکایی و درگیری‌های شدید نیروهای امنیتی با اعضای داعش در شرق فلوجه واقع در غرب عراق سه عضو داعش به هلاکت رسیدند.

هلاکت ده‌ها داعشی در حملات ائتلاف

وی خاطرنشان کرد: جنگنده‌های آمریکایی با هماهنگی با فرماندهی تیپ یکم توانستند مواضع استقرار داعش را در نزدیکی پل الرعود در شرق شهر الکرمه در شمال استان الانبار هدف قرار دهند که این حملات به هلاکت 12 تروریست و انهدام خودروی آن‌ها انجامید که سلاح‌های سنگین وزن به همراه داشت.

این مسئول نظامی عراقی همچنین افزود: نیروهایی از یگان واکنش سریع با حمایت جنگنده‌های ائتلاف با اعضای داعش در منطقه السجر در شمال شرق فلوجه درگیر شدند که این درگیری‌ها به کشته شدن 18 تن دیگر انجامید.

رشید فلیح تاکید کرد: در حملات هوایی که یکی از مواضع استقرار نیروهای داعش را در جنوب شهر هیت واقع در غرب شهر رمادی هدف قرار داد شاکر وهیب، سرکرده داعش در استان الانبار به هلاکت رسید.

یک منبع پزشکی در عراق و همچنین شاهدان عینی تاکید کردند که در سه حمله هوایی که مناطق تحت تصرف داعش را در استان نینوا در شمال عراق هدف قرار داد 25 فرد مسلح کشته شدند.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره اعلام کرد که در حملات هوایی به هیت در استان الانبار 24 تن کشته شدند که بیشتر آنان زن و کودک بودند.

همچنین صباح کرحوت، استاندار الانبار اعلام کرد که 3000 تن از اعضای داعش از طریق شهر موصل و از طریق سوریه وارد استان الانبار شده‌اند.

وی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام داشت: اطلاعات موجود حاکی از این است که این افراد از تجهیزاتی برخوردار هستند که بسیار بیشتر از امکانات نیروهای امنیتی عراق است.

کرحوت گفت: پس از رسیدن این نیروها، داعش به نحو گسترده‌ای در الانبار نیروهای خود را مستقر کرده است و افراد مسلح مناطق جنگی را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

این مقام عراقی خواسته خود را برای مداخله گسترده ائتلاف علیه مواضع داعش مطرح کرد تا نیروهای این گروه به مناطق دیگر نیز راه پیدا نکنند.

داعش در حال پیشروی به سمت به پایگاه استراتژیک عین الأسد در الانبار

در همین راستا، با تصمیم داعش برای پیشروی به سمت پایگاه هوایی استراتژیک عین الاسد، صباح کرحوت نسبت به ادامه تصرف شهرها به دست داعش هشدار داد و گفت: این اقدام مقدمه‌ای برای سقوط شهر رمادی است و پس از آن بغداد نیز ظرف مدت کوتاهی به دست داعش می‌افتد.

کرحوت در گفت‌وگویی مطبوعاتی عنوان داشت: این استان به دلیل کمبود کمک رسانی‌ها به عشایر و پلیس به بن بست رسیده است.

کرحوت همچنین نسبت به سرانجام سقوط پایتخت به دست داعش پس از گذشت هفت روز از سقوط الانبار هشدار داد و گفت: این مساله بر تمام عراق تاثیر خواهد گذاشت.

استقرار داعشی‌ها میان دیالی و صلاح الدین

از سوی دیگر، صادق الحسنی، رئیس کمیسیون امنیتی در استانداری دیالی واقع در شمال شرق عراق اعلام کرد که داعش نیروهای خود را در مرزهای میان دیالی و استان صلاح الدین مستقر کرده است که هدف از این اقدام آغاز عملیات گسترده‌ای است تا داعش مناطقی را که نیروهای امنیتی عراق ظرف چند روز گذشته به سمت شهر العظیم تحت کنترل خود گرفتند، بازپس بگیرد.

از سوی دیگر، افسران عراقی اعلام کردند که یک روز پس از اینکه نیروهای امنیتی نیمی از شهرستان ضلوعیه را تحت کنترل خود درآورده بودند نیروهای داعش آن را تحت تصرف خود درآوردند.

همچنین ساکنان شهر بیجی اعلام کردند که تمام اعضای یک خانواده در حمله هوایی که صبح روز دوشنبه صورت گرفت کشته شدند.

پیشتر نیروهای پیشمرگ نیز دست به حمله‌ای به شهر زمار زدند اما پیشروی‌های شایان ذکری محقق نساختند اما نیروهای پیشمرگ دست به حمله مشابهی به شهر ربیعه در نزدیکی مرزهای سوریه زدند و توانستند این منطقه استراتژیک را تحت کنترل خود درآورند.

آمریکا برای نخستین بار از هلی‌کوپترهای آپاچی استفاده کرد

ارتش آمریکا اعلام کرد که برای نخستین بار جهت ضربه زدن به اعضای داعش در عراق از هلی‌کوپترهای آپاچی استفاده کرده است و سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که استفاده از این هلی‌کوپترها بنا به درخواست مسئولان عراقی جهت برخورد با داعش در نزدیکی شهر فلوجه صورت گرفت.

تحلیل‌گران بر این باور هستند که استفاده آمریکا از پهپادها خود نشانگر این است که ائتلاف با حملات انجام شده توسط جنگنده‌ها و پهپادها به نتایج مطلوب خود دست نیافته است.

نظامیان آمریکایی می‌گویند که استفاده از هلی‌کوپترها بسیار خطرناک است چرا که آن‌ها در ارتفاع پایینی از زمین به پرواز درمی‌آیند و سرنگون ساختن آن آسان می‌شود.

از سوی دیگر، ارکان الکعود، یکی از شیوخ هیت اعلام کرد: نیروهای نظامی مجبور شدند از اطراف این شهرستان عقب نشینی کنند. ما علت این مساله را از فرماندهان امنیتی پرسیدیم و آن‌ها گفتند که این اقدامی تاکتیکی بوده است و عملیات پاکسازی این شهرستان در آینده آغاز خواهد شد.

تقریبا 50 درصد رمادی در دست داعش است

در همین حال هشام الهاشمی، یک کارشناس امنیتی در عراق اظهار کرد که تمام امدادرسانی‌ها به ارتش در الانبار از طریق پایگاه عین الاسد تا هیت صورت می‌گیرد.

وی افزود: تقریبا 50 درصد از رمادی در دست داعش است و این گروه تمام ساختمان‌های دولتی و کوی معلمان و منطقه البکر و مناطق دیگری را تحت تصرف خود دارد.

فرانسه جنگنده‌های رافائل برای جنگ با داعش فرستاد

در همین حال، وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که سه جنگنده رافائل وارد پایگاه هوایی الظفره در امارات شده است تا توانایی‌های نیروهای فرانسوی شرکت کننده در ائتلاف برای مقابله با داعش تقویت شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =