واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مسکو به قلم انس لوبت (Anais LLOBET) نوشت:
حمله انتحاری در گروزنی، جنگ در داغستان : شورش رو به افول در سال های اخیر در قفقاز روسیه، به ویژه در چچن که شورشیان اسلامگرا برای پیوستن به صفوف داعش در سوریه آنجا را ترک می کنند، مجددا ظاهر شده است.
روز یکشنبه در حالی که هزاران چچنی آماده می شدند در مراسمی در گروزنی، پایتخت چچن شرکت کنند، جوان 19 ساله ای بمبی را در ورودی سالن کنسرت منفجر کرد و پنج مامور پلیس را کشت و دوازده نفر را نیز زخمی کرد.
این حمله انتحاری روز دوشنبه نیز با اعلام خبر کشته شدن هفت شورشی و دو مامور پلیس در درگیری هایی در جمهوری همجوار داغستان دنبال شد.
این رویدادها بیم از آغاز دور جدیدی از خشونت ها را در قفقاز شمالی که صحنه دو جنگ چچن در سال های 1990 و سپس در آغاز سالهای دهه 2000 بود بار دیگر زنده کرده است.
در سال های بعد شورشیان استقلال طلب افراطی تر شدند و سپس قدامات آنها کاهش یافت.
بعد از حمله روز یکشنبه، رمضان قدیرف، رئیس جمهور چچن که با پشتیبانی کرملین با مشت آهنین بر چچن حکومت می کند اطمینان داد « اوضاع در چچن باثبات است و به طور کامل تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.
- تغییر راهبرد شورشیان
اما به اعتقاد کارشناسان «ثبات» چچن کاملا نسبی است.
گریگوری چودوف، سردبیر پایگاهی تخصصی درباره چچن اعلام کرد «‌البته، تیراندازی ها و تعداد کشته ها کاهش یافته است اما اوضاع از باثبات بودن فاصله دارد ».
وی همچنین گفت « اگر چه حملات در شمال قفقاز کاهش یافته است، اما به این دلیل نیست که نیروهای امنیتی به طور موثرتری کار می کنند، بلکه به این دلیل است که سلسله مراتب «امارت قفقاز» از شیوه های دیگری سود می جوید ».
جنبش اسلامی امارت قفقاز که روی خرابه های مبارزه استقلال طلبانه چچن علیه مسکو در زمان دومین جنگ روس- چچن ایجاد شده است، از مرزهای چچن فراتر رفته و از این به بعد اقدامات خود را به جمهوری های همجوار اینگوش و داغستان متمرکز کرده است.
این جنبش که مسئول بسیاری از حملات خونین در روسیه است، با وجود این، به نظر می رسد در سال های اخیر به طور مداومی به ویژه با مرگ بنیانگذار آن، تضعیف شده است.
الکساندر چرکاسف، رئیس سازمان ممُریال، مهم ترین سازمان دفاع از حقوق روسیه، اعلام کرد «نیروهای امنیتی بیش از پیش در برابر شورشیان تلفاتی را متحمل می شوند ».
- نفوذ داعش
چرکاسف افزود « این کاهش فعالیت شورشیان به ویژه با این واقعیت که مبارزان، شمال قفقاز را برای عزیمت به سوریه ترک می کنند تا به صفوف داعش بپیوندند، قابل توضیح است ».
خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از پلیس محلی اعلام کرد شورشیانی که روز دوشنبه در داغستان کشته شدند، فنون انفجاری را در سوریه آموزش دیده بودند.
اگرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله روز یکشنبه را به عهده نگرفته است، شورشیان قفقازی تحت نفوذ خارجی اقدام می کنند.
وی همچنین گفت « برای باور کردن اینکه آنها رابطه ای را با داعش ایجاد کرده ند، دلایلی وجود دارد ».
در ویدیویی که در آغاز سپتامبر در یوتیوب منتشر شد، تکفیری های داعش تهدید کرده بودند جنگی را در چچن و در قفقاز برای آزاد کردن آنها از حاکمیت روسیه آغاز می کنند.
اما کارشناسان روس معتقدند دلایلی که جوان 19 ساله را برای منفجر کردن بمب خود، سوق داده است، با بافت محلی ارتباط دارد.
ولادیمیر اوسیف، مدیر مرکز تحقیقات اجتماعی ـ سیاسی نیز گفت « به نظر درست می آید که عامل این حمله انتحاری با قدیرف حساب شخصی داشته است ».
چرکاسف خاطر نشان کرد « تاکتیک های جدید مبارزه با تروریسم در قفقاز، از امکانات زیادی بهره می برد که موثر است: شورشیان زیادی کشته شده اند. اما همین تاکتیک جنگ را تشدید و به نوعی خشونت را تحریک می کند ».

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =