ایسنا نوشت:

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: باید به خاطر سیاست‌گذاری‌های خطا و منطقه‌ای، بخشی و موردی دیدن مسائل بزرگ ملی و همچنین عدم تاکید بر رعایت مصوبات و استانداردهای ملی و از همه بالاتر نسبت به بی‌توجهی درمورد آینده تمدن ایرانی و نسل‌های آینده ایران توبه کرد.

 حسام الدین آشنا در نشست مطبوعاتی که بعدازظهر امروز با موضوع مورتوجه قراردادن بحران آب برگزار شد، اظهار کرد: حوزه سیاست‌گذاری عمومی، غیرسیاسی‌ترین بخش علوم انسانی است و البته سیاسی‌ترین هم قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در سیاست‌گذاری عمومی به دنبال حل مسائل عمومی کشور از طریق مشارکت همگانی هستیم افزود: بدین ترتیب در مباحث سیاست گذاری عمومی دغدغه‌های جناحی‌،‌ سیاسی و قدرت‌ورزی‌های مقطعی به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه مشارکت همگانی برای حل مسائل اصلی کشور مطالبه می‌شود.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر رقابت را در میان جناح‌های سیاسی کشور بر سر حل مسائل اصلی کشور قرار ندهیم هر روز سیاست‌ورزان به دنبال خبری کوچک و بهانه‌ای بی‌ارزش یا موضوعی کم‌ارزش برای چالش کردن می‌گردند و حال تلاش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بر این است که مسائل جدی و واقعی کشور را در دستور کار رسانه‌ای ،‌ سیاسی و اجتماعی قرار دهد و یا به تعبیر دقیق‌تر در دستورکارهای موجود و قابل انتخاب جایگاه مسائل ملی را بالا ببرد.

آشنا با بیان اینکه یکی از این مسائل که امروز مورد توجه قرار گرفته اما ریشه در اقدامات، فهم و سیاست‌گذاری‌های گذشته ما دارد مساله آب است، اظهار کرد: امروز در کشور ما آب فقط به بحران تبدیل نشده بلکه از آن روزی که در مورد مدیریت کلان آب کشور تصمیمات غلط گرفته شده بحران آب نیز آغاز شد و امروز به حدی رسید که نمی‌توان آن را انکار کرد و به گردن افراد دیگر انداخت.

وی در بیان علت برگزاری این جلسه گفت: این جلسه برای اعلام ضرورت یک توبه دسته جمعی شکل گرفته است. توبه از سیاست‌گذاری‌های خطا و توبه از منطقه‌ای، بخشی و موردی دیدن مسائل بزرگ ملی و همچنین توبه از عدم تاکید بر رعایت مصوبات و استانداردهای ملی و از همه بالاتر توبه نسبت به بی‌توجهی درمورد آینده تمدن ایرانی و نسل‌های آینده ایران.

آشنا گفت: اگر آب نباشد تمدن ایرانی خواهد مرد و نه در درازمدت بلکه در میان مدت و با سرعتی غیرقابل تصور این کار انجام می شود.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: این مرکز نهادی دولتی برای ارائه مشورت‌های راهبردی به شخص رییس جمهور است و با توجه به اینکه در وعده‌های دولت تدبیر و امید آمده بود که بدون درنظر گرفتن دیدگاه های نهادهای تخصصی و مدنی تصمیمات بزرگ در کشور گرفته نشود، این دعوت به همکاری برای مشارکت دادن نهادهای مدنی و تخصصی در یک موضوع ملی است.

وی خاطرنشان کرد: تا به حال گویا مساله آب مساله دولت بوده و این دولت بوده که هم تصمیمات غلط می‌گرفته و هم اینکه مردم را الزام و اجبار می‌کرده تا از این تصمیمات غلط تبعیت کنند.

وی با مورد توجه قرار دادن تلاش مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری و دیگر نهادهای همراه در این مسیر اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا موضوع مدیریت آب را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم. هم بگوییم و هم بشنویم و معتقدیم امکان ندارد بدون مشارکت مردم مساله آب حل شود. هم مشارکت کسانی که ما از آب‌های زیرزمینی و سطحی مناطق آن‌ها استفاده و به مناطق دیگر منتقل می‌کنیم و هم کسانی که زیردست سدها قرار گرفتند و هم آن‌ها که دارای اولویت نبودند تا از آب‌های منطقه‌ای خودشان استفاده کنند. درواقع این امکان فراهم می‌شود تا صدای آن‌ها به گوش سیاست‌گذاران برسد.

آشنا گفت: جلساتی که از این پس در مرکز برگزار خواهد شد صدای بلند کسانی خواهد بود که تا به حال صدایشان در جلسات دولتی شنیده نشده است و ما امیدواریم مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری بتواند نقش یک واسطه را میان دولت و کسانی که تصمیم می‌گیرند و همچنین متخصصان برقرار کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا سلسله نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه که تا انتهای سال 93 چهار میزگرد و 14 نشست طی آن برگزار خواهد شد حاصل همکاری مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و دو انجمن علمی جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات و یک سازمان مردم نهاد در حوزه آب (اندیشکده تدبیر آب ایران) است.

برنامه زمانی برگزاری این محافل و نشست‌ها به گونه ای تنظیم شده است که با توجه به هدف میزگردها که همان شناخت جنبه‌های مختلف بحران آب و تاثیر آن بر ساحت‌های مختلف یک جامعه است در ابتدا مساله بحران آب را به خوبی تحلیل و تشریح کند و سپس به موضوعات تخصصی با برگزاری نشست‌های تخصصی پرداخته شود. گفته شده است که تلاش شده تا در ماه‌های اول تعداد این نشست‌ها کم باشد تا با شناخت فرایندها و نواقص ، فرایندها بهبود یابند و نواقص رفع شوند.

اولین میزگرد در این راستا با موضوع بحران آب و پیامدهای آن در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه با تاکید بر بعد جامعه چهارشنبه 16 مهر ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =