انتخابات ریاست جمهوری برزیل؛ آوردگاه دو زن

نتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی امروز دوشنبه برگزار می شود که دیلما روسف رئیس جمهور کنونی و مارینا سیلوا فعال محیط زیست دو رقیب جدی به شمار می روند و به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین این دو نفر به دور دوم کشیده خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری برزیل قرار است امروز 5 اکتبر در سراسر این کشور برگزار شود. بر همین اساس نگاهی کوتاه داشته‌ایم به زندگینامه دو نامزد اصلی این انتخابات یعنی دیلما روسف و مارینا سیلوا که در نظرسنجی‌های اخیر رقابت تنگاتنگی داشتند.

روسف کیست؟

دیلما روسف اقتصاددان است و سی و ششمین رئیس جمهور برزیل به شمار می رود. وی نخستین زنی است که در انتخابات 2010 میلادی به ریاست جمهوری برزیل رسیده است. روسف پیش از این رئیس دفتر لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل طی سال های 2005 تا 2010 میلادی بوده است.

بر اساس این گزارش روسف در سال 2013 میلادی از سوی نشریه فوربس دومین زن قدرتمند جهان پس از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان شناخته شده است.

وی از یک پدر بلغاری و مادری برزیلی متولد شده و و در خانواده ای متوسط در "بلو هوریزنته" بزرگ شده است. وی در مدرسه کاتولیک های فرانسوی زبان تحصیل کرد و پس از کودتای 1964 میلادی به گروه های مبارز چریکی پیوست که علیه دیکتاتوری مبارزه می کردند.

وی در طی سال های 1970 تا 1972 میلادی بازداشت شد و تحت شکنجه های شدیدی قرار گرفت و بعد از آزادی از انجام فعالیت های سیاسی منع شد. وی پس از آزادی زندگی جدیدی را در پورتو آلگری همراه با کارلوس آرائوجو آغاز کرد که حدود 30 سال به عنوان همسر در کنارش بود. هر دو کمک زیادی به تاسیس حزب کارگر دموکراتیک داشتند و در مبارزات انتخاباتی زیادی شرکت کردند.

سپس وارد دانشگاه شد و در رشته اقتصاد مدرک کارشناسی دریافت کرد. روسف در طول دوران مبارزات خود اعتقادی به درگیری مسلحانه نداشته و مبارزات سیاسی را دنبال کرده است.

رئیس جمهور کنونی برزیل در دهه 1980 میلادی وارد فعالیت های دولتی شد. وی ابتدا وزیر خزانه داری شهر پروتو آلگری در دولت آلسیو کولارس شد و سپس وزیر انرژی ایالت ریو گرانده دوسول در دولت های کولارس و اولیویو دوترا شد. در سال 2000 در پی اختلاف در کابینه دوترا وی از این حزب کناره گیری کرد و به حزب کارگر پیوست.

وی در سال 2002 میلادی به کمیته مسئول سیاست انرژی در دولت لولا داسیلوا پیوست و از وی برای قبول سمت وزیر انرژی دعوت شد. در سال 2005 میلادی افشای پرونده رسوایی مالی منجر به استعفای خوزه دیرسیو رئیس دفتر لولا داسیلوا شد و روسف این پست را در اختیار گرفت.

وی در سال 2009 میلادی مبتلا به بیماری سرطان غدد لنفاوی شد و ماه ها تحت شیمی درمانی قرار گرفت و توانست از این بیماری جان سالم بدر برد.

وی تا 31 مارس 2010 میلادی در این پست فعالیت کرد و سپس برای شرکت در مبارزات انتخاباتی 2010 از این سمت استعفا داد. وی در انتخابات 31 اکتبر 2010 به پیروزی رسید و رئیس جمهور برزیل شد. وی در دور نخست این انتخابات موفق به کسب 47 درصد آرا شد و خوزه سرا نامزد حزب راستگرا 33 درصد آرا را کسب کرد. در دور دوم انتخابات نیز روسف با کسب 56 درصد آرا توانست خوزه سرا را شکست دهد.

سیلوا کیست؟

مارینا اوسمارینا مارینا سیلوا وازدی لیما در 8 فوریه 1958 میلادی متولد شد. وی فعال محیط زیست و سیاستمدار برزیلی است. سیلوا یکی از همکاران چیکو مندس بوده که به خاطر دفاع از محیط زیست ترور شد.

بر اساس این گزارش مارینا سیلوا تا 19 اوت 2009 میلادی از اعضای حزب کارگر بوده و تا قبل از رسیدن به سمت وزیر محیط زیست در سال 2003 میلادی سناتور مجلس سنای برزیل بوده است.

در سال 1996 میلادی مارینا سیلوا موفق به کسب جایزه گلدمن برای حفظ محیط زیست در جنوب و آمریکای مرکزی شد. در سال 2007 میلادی برنامه محیط زیست سازمان ملل وی را به عنوان یکی از قهرمانان کره زمین معرفی کرد.

سیلوا در انتخابات سراسری 2010 برزیل از سوی حزب سبز شرکت کرد و موفق به کسب 19.33 درصد کل آرا شد. در سال 2010 میلادی وی یکی از افرادی بود که از سوی نشریه فارین پالیسی به عنوان یکی از اندیشمندان برتر جهان معرفی شد. در سال 2012 میلادی نیز وی یکی از 8 نفر برگزیده برای حمل پرچم مراسم افتتاحیه بازی های المپیک لندن بود.

در آوریل 2014 میلادی ادواردو کمپس نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر را اعلام کرد و مارینا سیلوا را نیز به عنوان معاون خود انتخاب کرد. پس از مرگ کامپوس در سانحه هوایی 13 اوت وی از سوی حزب سوسیالیست به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب شد.

سیلوا در روستای کوچکی در 70 کیلومتری ریو برانکو به دنیا آمده است. زمانی که 16 ساله و یتیم شده بود به شهر ریو برانکو رفت تا تحت درمان بیماری هپاتیت قرار گیرد. وی توسط راهبه ها آموزش های کاتولیک را فراگرفت و به عنوان نخستین فرد در خانواده اش خواندن و نوشتن را یاد گرفت.

سیلوا در رشته تاریخ از دانشگاه فدرال آکره فارغ التحصیل شده و فعالیت های سیاسی خود را به شدت آغاز کرد. در سال 1984 میلادی وی کمک زیادی برای ایجاد نخستین اتحادیه کارگری در ایالت آکره داشت.

وی همراه با چیکو مندس رهبری تظاهراتی را بر عهده داشت که نسبت به تخریب جنگل ها هشدار می داد. در سال 1994 میلادی به عنوان نماینده مجلس سنا انتخاب شد. با تلاش های مستمر سیلوا میزان تخریب جنگل در برزیل طی سال های 2004 تا 2007 میلادی بیش از 59 درصد کاهش یافت.

سیلوا به عنوان یکی از اعضای حزب کارگر برزیل در سال 2003 میلادی از سوی لولا داسیلوا رئیس جمهور وقت این کشور به عنوان وزیر محیط زیست انتخاب شد. وی تا سال 2008 میلادی در این سمت فعالیت کرد.

اما انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی امروز دوشنبه برگزار می شود که دیلما روسف رئیس جمهور کنونی و مارینا سیلوا فعال محیط زیست دو رقیب جدی به شمار می روند و به نظر می رسد رقابت اصلی بین این دو نفر به دور دوم کشیده خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید US ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    4 1
    امان از این رسانه هاتو چند روز اخیر اونقدر از این خانم سیلوا مطلب نوشتن و براش تبلیغ کردن که خیلیها فکر میکردن این خانم رای اول رو میارهجالبه این خانم سوم شد و به دور دوم هم نرفتولی کسی اطلاعی از اقای نوس که 33 درصد رای اورده و به دور دوم رسیده نداره