ایرنا نوشت:

رضا سلیمانی
امسال سی و سومین سال آغاز جنگ بود و در راستای گرامیداشت آن، برنامه های متنوعی در سراسر کشور برگزار شد که یکی از آن برنامه ها، سخنرانی و مصاحبه های شخصیت های مؤثر و غیر مؤثر در جنگ بود که الحمدلله ناگفته های فراوانی گفته و نانوشته هایی نیز نوشته شد.

مطمئناً یکی از شخصیت هایی که مردم، به خصوص جوانان و به ویژه نسل پس از جنگ، از وی، فراتر از انتظار، حتی مطالبه دارند که به پرسش های در ذهن افکار عمومی بویژه نسل سوم انقلاب پاسخ دهد، آیت الله هاشمی رفسنجانی است. شخصیتی که از نخستین روزهای آغازین دفاع مقدس و حتی در شش ماه قبل از آن که ارتش بعث عراق دست به تحرکات نظامی در بیش از 1300 کیلومتر مرز مشترک با ایران اسلامی می زد تا آخرین روزهای آتش بس و حتی ماه ها پس از آن، در متن اتفاقات و حوادث جنگ و حتی در متن پیش درآمدهای بسیاری از اتفاقات ریز و درشت بود.

پیش از شروع جنگ به عنوان عضو شورای انقلاب و سپس منتصب امام راحل به عنوان سرپرست وزارت کشور در دولت موقت، مسؤولیت حقوقی در جهت بررسی مسائل امنیتی کشور داشت و همزمان با شروع جنگ، به عنوان عضو، سخنگو و نماینده امام در شورای عالی دفاع و در مقطع عزل بنی صدر تا انتخاب رئیس جمهور، به عنوان رئیس شورا، از تصمیم سازان و تصمیم گیران مسایل دفاعی کشور بود و در سال 62 باز به حکم امام(ره) فرمانده جبهه ها برای تداوم عملیات والفجر و نهایتاً جانشین فرماندهی کل قوا و فرمانده دفاع مقدس شد و در داخل جامعه و در بیرون از کشور و حتی در خود عراق نیز مردم ایران، تحلیل گران مسایل سیاسی و اسرای ایرانی و شیعیان عراق، روزها را می شمردند تا جمعه ها فرا برسند و آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقام خطیب نمازجمعه از حال و روز جنگ و برنامه های دفاعی ایران در آینده بگوید. این نقش آن قدر برجسته بود که در مقطع پایانی جنگ، شخص صدام نیز منتظر نامه های ایشان بود تا در آخرین نامه خطاب به ایشان بنویسد: «شما به آنچه می خواستید رسیدید»

سرانجام، جنگ تمام شد و در تمام سال های پس از جنگ به تدریج اسناد فراوانی از نقش شرق، غرب و ارتجاع منطقه در حمایت همه جانبه از ارتش بعث به دست آمد. اما، در داخل کشور کسانی که در مقطع حمله آمریکا به عراق پس از تجاوز به کویت، صدام را خالد بن ولید زمانه خوانده و خواستار کمک به وی بودند و کسانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی را گاه عامل تداوم جنگ و گاه عامل پایان آن می خواندند، در تمام این سال ها، با سخنرانی ها، مصاحبه ها و نوشتن مقاله و کتاب و حتی در مستندسازی ها و استفاده از جلوه های مختلف هنر، برای تبیین تاریخ دفاع مقدس، به دلیل اغراض و حب و بغض های سیاسی، متأسفانه، چنان دست به تحریف و سانسور برده اند که حتی مهمترین صحنه های باقی مانده از جنگ را تنها به خاطر حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی از مردم دریغ کرده اند و در جاهایی که تیغ تحریف و سانسور با همه سوهان کشی ها و صیقل دادن ها نمی توانست حقیقت ها را از بین ببرد، تحلیل های دیگری ساختند و همه آن جبهه رفتن هایی که امام برای سلامتیش قربانی نذر می کرد و رهبری معظم انقلاب از آن تعبیر به این می کردند که «بارها تا مرز شهادت پیش رفته است» برای کسب قدرت در سال های پس از جنگ و پس از امام(ره) توصیف کردند.

به حمدلله خداوند حکیم و عادل، مثل همه عنایاتی که در حق مردم ایران اسلامی دارد، برای این موضوع مهم، اسناد انکارناپذیری در سینه تک تک رزمندگان، جانبازان، آزادگان، خانواده های بزرگوار شهدا و حتّی مردم قرار داد تا به یاد بیاورند و برای ثبت در تاریخ بگویند که «وقتی مسؤولان طراز اول کشور و فرماندهان عالی رتبه سپاه و ارتش برای چرایی و چگونگی ختم جنگ، خدمت امام رسیدند و آن عزیز با یادآوری سخنانش که «اگر جنگ بیست سال هم طول بکشد، تا آخرین نفس و آخرین قطره خون می جنگیم» از حاضران چاره جویی می کردند، هاشمی رفسنجانی با بغضی که ریشه در روحیه حماسی و عرفانی رزمندگان داشت به امام گفت: اجازه دهید من به عنوان جانشین شما و فرمانده جنگ، پذیرش قطعنامه را اعلام کنم و پس از آن شما به عنوان رهبر بر حق جامعه، مرا محاکمه و حتی تبعید یا اعدام کنید که اگر یک نفر در راه مصالح کشور فدا شود، بهتر از آن است که مسلمانان شیعه و سنّی ایران و عراق مانند مردم حلبچه قتل عام شوند.»

به هر حال 33 سال از آغاز و 26 سال از پایان جنگ می گذرد و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز مانند دیگر شخصیت ها در برنامه هایی که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد و البته توسط رسانه ملی!! کاملاً سانسور شد، چند سخنرانی داشت که دغدغه ها و نگرانی هایش در لابلای جملاتی که می گفت، آشکار و نهان بود.

- از بلاتکلیفی سرنوشت مفقودین جنگ به عنوان «جاوید الاثرها» و انتظار بی پایان خانواده های مظلوم آنها گفت که ربع قرن چشم و گوش به در دارند تا شاید خبری از عزیزانشان بیاید.

- از یادگاران شهدا به عنوان امین ترین سربازان انقلاب و مدافعان راستین خون پدرانشان گفت که الحمدلله گل های سرسبد علم و دانش هستند و متأسفانه در آتش بیکاری می سوزند.

- از راست قامتان ویلچرنشین، مخصوصاً جانبازان شیمیایی گفت که هر روز به خیل یارانشان می پیوندند و آنان که زنده اند، سرفه هایشان، سفره های خانواده هایشان را غمگین می نماید. و مدعیان دفاع از حقوق بشر، این همه مظلومیت یک ملت را می بینند و باز بر طبل بی اعتمادی و ایران هراسی خویش در استفاده از سلاح کشتار جمعی می کوبند.

- از شهیدان عزیزی گفت که خانواده هایشان از جناح بازی های سیاسی بعضی ها خسته شده اند و می خواهند شهیدانشان با آن آرمان های بلند، وسیله اهداف باندی و سیاسی نشوند.

- از تلاش بعضی ها، مخصوصاً سنگر ندیده ها، برای انحصار افتخارات تاریخی مردم می گوید و تأکید می نماید که این جماعت، فراریان دیروز و مدعیان امروزند.

- از خطرات تحریف تاریخ دفاع مقدس می گوید که چه بسا روز روشن، افتخارات بسیجیان، سپاهی ها، ارتشی ها و حتی سنگرسازان بی سنگر را شبی ظلمانی جلوه دهند، می ترسد و انذار می دهد که وقتی خشت های آغازین کج بنشیند، دیوار تاریخ تا دور دست ها کج خواهد رفت.

- از وارونه شدن و یا بد جلوه دادن شاخص ها و مصادیق فرهنگ شهادت می گوید که مبادا ریا، زهد فروشی، خودخواهی، دروغ، توهین، تهمت و کینه به جای صداقت، ایثار، راستگویی، احترام، حقیقت و مهربانی، نهادینه شوند که در آن صورت، نسل آینده یا بی تفاوت، منزوی و بی احساس می شود و یا شعاری، تندرو و خشن.

نهایتاً اینکه، دغدغه های فرمانده سال های جنگ، آن قدر مهم و برای جامعه حیاتی است که اگر به آنان توجه و برای رفع آنها کوشش کنیم، نه تنها سال بعد که سال های بعد نیز در هفته دفاع مقدس، برنامه هایی خواهیم داشت که یادآوری دلاوری های مردان بی ادعای جنگ، خیال دلسوزان انقلاب را راحت و جوانان را فدائیان عاقل دین، انقلاب اسلامی و ایران عزیز می نماید. انشاءالله

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1111111111 A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    78 4
    جالبه سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سانسور میشه
  • مهدی مقتدایی A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    دروود بر ایت الله هاشمی رفسنجانی
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      51 95
      میدونم تاییدش نمیکنی اما هرچی میکشیم از دست همین آقای هاشمیه
  • بی نام US ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    خاتمه دادن به جنگ اشتباه بود.شعار امام جنگ جنگ تا رفع فتنه از کل عالم بود.ولی عده ای سست عنصر اجازه ادامه جنگ را ندادند.
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
      28 3
      واقعا که یعنی فکر میکنی اگه جنگ تا حالا ادامه میداشت الان وضع من و تو این بود که روی صندلی مون می نشستیم و پیغام و پسغام میدادیم یا شما به فکر جهانگشایی هستین مثل اینکه جنگ برای شما نعمته آیا اسلام دین جنگ است یا صلح و آیا من و شما مسلمانیم یا نه
  • ایرانی US ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    14 13
    هدف خبر آنلاین از نبش قبر مسایل بیهوده چیه؟ فقط خودشون میدونن
  • احمد A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    44 7
    جناب آقای هاشمی یک واقعیت غیر قابل کتمان است. اعتماد امام و رهبری به ایشان در جنگ اظهر من الشمس است. ممکن است عملکرد ایشان مثل تمام انسانهای غیر معصوم در بعضی موارد قابل انتقاد باشد اما تو را به خدای احد واقعیت تاریخ و نقش اقای هاشمی را به خاطر درکیریهای سیاسی پایمال نکنید
  • جاوید IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    17 28
    بله بعد از جنگ هم دیدیم که چقدر مردم برای هاشمی اهمیت داشتن و حتی یک نفر هم زیر چرخهای اقتصادیسرمایه داری له نشدن و همه چی گل و بلبل بود و همه برای مردم خدمت میکردنمیبینید که الان هیچ مشکلی نداریم چون حاصل زحمات اون دوران رو میبینیم.دقیقا خشتها بعد از جنگ کج گذاشته شد و میبینید که تا حالا کج بالا اومده و تا سریا هم کج خواهد رفت.
    • جاوید IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
      5 19
      قابل توجه کسانی که به نظر من مثبت دادن .فکر کنم منظور منو نگرفتید .این حرفهای من بصورت کنایه بود و منظورم این بوده که مردم در زمان هاشمی اصلا اهمیت نداشتن ،خیلی ها زیر چرخ های اقتصاد اشرافیت له شدن و اینکه اصلا خبری از گل و بلبل نبود.هر بدبختی هم که الان میکشیم حاصل بی توجهی های اون دوران بوده.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
      9 0
      من موندم شما که یه ضرب المثل رو هم با غلط املایی می نویسی، واقعاً سواد انتقادی داری یا نه؟
    • مهدي A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
      13 3
      آقا جاويد نميدونم چند سالتون هست ولي خوبه كمي تاريخ رو هم بخوانيد در تمام كشور ها پس ازجنگ اكثرا درگير فقر و فحشا ميشوند بيكاري ، فقر ، و....از وقايع پس از جنگ هست ما بايد خدا رو شكر كنيم كه آقاي هاشمي واقعا ثبات رو به كشور باز گرداند ايشان ويرانه اي رو تحويل گرفت كه هر كسي جرات مديريت قوه مجريه تو اون زمان رو نداشت ايشان در تمام زمانهاي سخت از خود گذشت و آبروي خود را گذاشت تا اسلام و ايران زنده بماند خيلي ما بي انصاف هستيم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    6 20
    خبرآنلاین فقط کامنت هایی که به به و چه چه میکنند رو تایید میکنی؟
  • ناصر هشترودی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    35 24
    هاشمی عزیز بدان که 90 ملت ایران از صمیم قلب شما را دوست دارند .پاینده باشی بزرگ مرد عالم سیاست
  • پیروز A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    23 7
    چون میدونست اعدامش نمیکنه
    • مهدی A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
      10 2
      دقیقا درسته ، چون اون امام ره را بهتر از هر کسی میشناخت .
  • mjb A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    33 6
    فقط دعا میکنم ادمایی مثل استاد شریعتمداری بدون بغض و کینه این مطلبو بخونن..
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
      4 0
      فکر میکنی شریعتمداری نمیدونه ؟ نرود میخ اهنین درسنگ. اینها نماد صم و بکم قران هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    28 11
    متاسفانه ظلم بزرگی در حق جناب هاشمی صورت گرفته ومی شود که خداوند از اونها نخواهد گذشت همانطور که بدون نام امام خمینی این انقلاب شناخته شده نیست .بدون نام وواقعیات انقلاب که گره به جناب هاشمی خورده ،تاریخ انقلاب تحریف شده است و متاسفانه توی 8سال دولت احمدی نژاد تمام بغض وکینه نسبت به هاشمی رواشدوجوانان را از واقعیات انقلاب محروم کردند . به نظر من رسالت جناب هاشمی مکتوب کردن تمامی حوادث انقلاب با ذکر نام وآدرس است تا رسوا شوند آنان که اینچنین کردند.
  • کاظم A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    25 11
    با سلام واقعا آقای هاشمی مظلوم واقع شدند بنده خود فرزند شهید ی هستم که 11 سال پدرم مفقود الاثر بود و در جایی مفقود بود که بروی پیکر او و هم رزمانش بعثی ها لگد می کردند و اینکه دغدغه ایشان بیکاری آن یادگار ان شاهد می باشد را قسم می خورم که دارند و بنده در مقطعی که آزمون استخدام نداده بودم بصورت شرکتی با نامه آقای هاشمی مشغول شدم والان هم که استخدام هستم باز بعد از خدا و همت خود چشم به یاری این یادگار دفاع مقدس چه بنده بلکه تمام فرزندان شاهد بسته اند و حمایت خود را از این عزیز همیشه داریم و خواهیم داشت
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    27 65
    کاش ایت الله بر همان صراط می بود و .....
  • هموطن A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    18 10
    هاشمی مغزمتفکرنظام است خوشم ازاینش میادکه آدم خودمونی ونسبت به سنش منطقی ودوست داشتنی است
  • بی نام US ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    13 3
    تا نهضت زنده هست هاشمي زنده هست.امام خميني
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
      5 9
      زبیر هم از پیامبر لقب سیف الاسلام گرفت و طلحه لقب طلحه الخیر
  • رضا A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    5 8
    آقای هاشمی خیلی به اسلام خدمت کردند. ایشان در دار دنیا فقط یک تکه زمین دارند فقط از شانس بد ، ایران در زمین ایشان واقع شده و همه می دانیم که اگر ایشان نبودند هیچ انقلابی روی نمی داد اصلا ایشان به امام گفتند امام جان برو جلو ما پشت سرتیم. به خاطر همین در اصل انقلاب مال ایشان است و فرزندان ایشان حق دارند هر کاری که دوست دارند بکنند. یعنی واقعا جرات دارید این کامنت را پخش کنید؟
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    9 1
    شما برای همین محدود معرفی شخص اقای هاشمی 15 سطر نوشتید دل تلوزیون جمهوری اسلامی نمیترکد که تمام هفته دفاع مقدس را نامی از ایشان نبرده جدا اینها وجدان دارند این خیانت و. جنایت در حق جنگ و مدیران عالی جنگ نیست این خیانت به ارمانهای جنگ نیست؟امیدوارم مسببین این ندیدنها روز واپسین در مقابل امام خمینی روسیاه حاضر شوند
  • رضا A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 1
    ایول به جراتتون خوشم اومد.
  • عليرضا مختاري فر A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    3 2
    پدر علم سياست را بايد به ايراني همچون آيت الله هاشمي رفسنجاني داد خداوند پشت وپناه شخصيت هاي بزرگ اسلام باشد تاكنون خوب توانسته اند اسلام را در اقصي نقاط جهان اشاعه دهند .زنده باد هاشمي
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      0 0
      هرکس که آدم باشد دور و بر سیاست نمی گردد حتی اگر سیاست دان خوبی باشد سیاست با تنها چیزی که هماهنگی ندارد صداقت است و هرچیزی که رنگ صداقت ندارد هیچ چیز نیست اصل سیاست از وسوسه می آید که رئیس آن شیطان است خدا می داند که این هاشمی نام چه کسی است یعنی امام خمینی در مورد ادامه جنگ اشتباه کرده است ؟ تازه کی گفته جنگ تموم شده قابل توجه اون کسی که گفت پدرم مفقودالاثره ؟ بره افتخار کنه اوضاع خیلی ما از بدتره از اسب افتادن مهم نیست وای به وقتی که از اصل بیفتی ؟ حالا خیلی از ما ها مفقود الاصلیم