احمدمسجدجامعی و گروه تهرانگردان این هفته پس از بازدید از مجموعه برج آزادی، سازمان هواشناسی، هواپیمایی جمهوری اسلامی، کلینیک گل و گیاه و ایستگاه آتش نشانی، بعداز ظهر جمعه به دیدار تعدادی از مشاهیر منطقه ۹ رفتند.

احمد مسجد جامعی در بازدید از سازمان هواشناسی کشور یادی از نخستین گزارش‌های هواشناسی در ایران کرد و گفت: بررسی تاریخچه هواشناسی گویای آن است که در سال 1298 ، فردی به نام آقای خلیلی،پدر شاعر مرحوم سیمین بهبهانی، نخستین گزارش هوای تهران را تهیه کرده و در آن هوای تهران را بهتر از پاریس دانسته است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی؛ گروه تهرانگردی در بازدید این هفته خود با حضور در سازمان هواشناسی کشور از بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کردند.

احمد مسجدجامعی در این بازدید با اشاره به تاریخچه هواشناسی در کشور گفت: گزارشی از یکصدسال گذشته نشان می‌دهد که در سال 1298،فردی به نام آقای خلیلی، که بر حسب اتفاق پدر شاعر مرحوم سیمین بهبهانی است در آن شاخص‌های سلامت هوای تهران را برشمرده است و این گزارش در نوع خود نخستین گزارش هواشناسی در ایران به شمار می‌آید.

او با بیان اینکه قبل از این گزارش نیز گزارشی از سوی دکتر پولاک، پزشک مشهور دوره ناصری موجود است، گفت: دکتر پولاک جراح بود و بیماران را پس از جراحی به کنار درختان منتقل می‌کرد و این کار موجب بهبودی سریع بیماران می‌شد و این را اثر هوای خوب تهران می‌دانست.

او با یادی از پروفسور گنجی از بنیانگذاران سازمان هواشناسی در ایران گفت: بهتر است با ایجاد موزه‌ای تاریخچه هواشناسی جمع‌آوری و مستند شود.

داوود پرهیزگار، رئیس سازمان هواشناسی، در پاسخ به این پیشنهاد عنوان کرد: در آینده‌ای نزدیک چنین موزه‌ای را در منطقه تهرانسر ایجاد خواهیم کرد.



اختلال چندساله در امواج رادار هواشناسی استان تهران

رییس سازمان هواشناسی کشور در این بازدید از وجود اختلال در امواج رادار هواشناسی استان تهران خبر داد و گفت: این اختلال ثبت داده‌های راداری و پیش بینی را دچار اشکال می‌کند و بر اساس اطلاعات راداری به نظر می‌رسد پارازیت‌های مختل کننده امواج ماهواره‌ای دلیل این اختلال در رادار تهران مستقر در منطقه پرند هستند.

به گفته او، سازمان تنظیم مقررات امواج رادیویی، وابسته به وزارت ارتباطات باید در این مورد نظر نهایی را اعلام کند.


افزایش گرد و خاک به دلیل تغییر کاربری اراضی تهران

در این بازدید رییس سازمان هواشناسی تهران با اشاره به افزایش گرد و خاک در تهران افزود: در گذشته باد‌هایی که از منطقه کویری شرق تهران می‌وزید عامل گرد و غبار در شهر تهران بود و بادهایی که از غرب و شمال غرب استان می وزید موجب لطافت هوا می شد. در سال های اخیر با توجه به تغییر کاربری اراضی در اطراف تهران بادهای ملایمتری که از غرب و شمال غرب تهران می وزند حتی اکر شدت زیادی نداشته باشند موجب بلند شدن گرد و خاک و افزایش این پدیده در تهران می‌شود.

پرهیزگار تغییر کاربری اراضی و فعالیت‌های انسانی از جمله خاک‌برداری، کارگاه‌های تولید شن و ماسه و عملیات عمرانی را از دلایل اصلی این پدیده در غرب استان تهران عنوان کرد. 

دیدار با مشاهیر منطقه ۹

به گزارش ایسنا؛ حضور در منزل خلبان شهید امیر سرتیپ حسن سرگل، خلبان هواپیمای c۱۳۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حادثه انتقال خبرنگاران به منطقه رزمایش ارتش به فیض شهادت رسید اولین مقصد این دیدارها بود. در این دیدار همسر و فرزندان شهید سرگل به بیان خاطراتی از شهید پرداختند.

همسر شهید گفت: همسر من در زمان جنگ وظیفه انتقال مجروحان به پشت جبهه را عهده دار بود و پیکر شهید چمران را نیز این خلبان شهید به پشت جبهه انتقال داد و تا مدت ها اثر خون شهید چمران بر لباس او بود و پاک نمی شد و او به این موضوع افتخار می کرد.

مقصد بعدی تهرانگردان منزل آیت الله شهسواری، از روحانیون متنفذ منطقه بود. آیت الله شهسواری با تمجید از خانواده مسجد‌جامعی، سابقه آشنایی و مراوده با این خانواده را برشمرد. گروه تهرانگردان در منزل آقای شهسواری با نوجوان نابینایی آشنا شدند که حافظ کل قرآن کریم بود. مهران سلمانی که در یک خانواده بی‌سواد متولد شده و خودش نیز نتوانسته تحصیلات ابتدایی داشته باشد با آموزش مداوم و ممارست از طریق شنیداری موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است.

مسجدجامعی با تمجید از این قاری نوجوان بخش‌هایی از آیات قرآن را برای او تلاوت کرد و قاری نوجوان بلافاصله ادامه آیات را قرائت خواند و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

تهرانگردان در ادامه به منزل استاد علی راهجیری، از خوشنویسان پیشکسوت رفتند. علی راهجیری که اینک با بیماری دسته پنجه نرم می کند و در کلبه محقر خویش به تنهایی روزگار می گذراند در عین کهولت سن به کار خوشنویسی ادامه می دهد و دست توانایی در نوشتن آثار بدیع خوشنویسی دارد. او محضر ۸ استاد بزرگ خوشنویسی را درک کرده و اطلاعات ذی قیمتی در حوزه تاریخ خوشنویسی دارد و مورد احترام جامعه خوشنویسی است.

تهرانگردان که از وضعیت زندگی این استاد خوشنویس شگفت زده شده بودند پای صحبت های شیرین او نشستند و در نهایت قرار شد یکی از کتابهای استاد راهجیری با همکاری و حمایت شهرداری چاپ و منتشر شود.

مسجدجامعی و تهرانگردان برنامه تهرانگردی را با زیارت امامزادگان عبدالله و زیدبن عباس بن علی بن ابیطاب و گفت وگو با زائران و مردم محل به پایان رساندند تا این گونه یکی از جذاب ترین تهرانگردی های احمد مسجدجامعی و تهرانگردان به پایان برسد.

عکسها: ایسنا

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    4 6
    از اولشم همبن بوده آدمای بزرگ پدران بزرگی داشتن از بوعلی سینا تا همین مرحومه استاد بهبهانی مام محکوم به فناییم فنا
  • بینام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    1 2
    روح سیمین بهبهانی شاد ویادش گرامی تاابد