۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶

محمود اسلامیان

ترکیب دولت دو ویژگی مهم دارد؛ یکی اینکه اعضا دولت ایجاد امید در اقتصاد کشور می کنند و دیگری این که دولت نوعا از افراد با تجربه در حوزه های نفت، اقتصاد و دارایی، صنعت، کشاورزی و... استفاده کرده است. باید توجه داشت که کشور الان در شرایط سختی است و حل مشکلاتی که در اقتصاد کشور در سال های گذشته داشته ایم می طلبد که افراد باتجربه سکان هدایت اقتصاد کشور را در دست داشته باشند و اتفاق مهم این است که دولت از افراد باتجربه استفاده کرده است که در پست های قبلی خود عملکرد موفقی داشته اند و جامعه اقتصادی کشور به این افراد اعتماد و نگاه مثبت دارد.

به نظرم در حوزه اقتصاد باید از اتفاقات 8 سال گذشته درس بگیریم؛ نه اینکه تنها به نقد عملکردها و مشکلات به پردازیم بدون اینکه استفاده ای از این نقدها بشود. در 8 سال گذشته و در دوران دولت قبل در کشور حدود 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته ایم و 100 هزار میلیارد اوراق قرضه فروخته شده و 105 هزار میلیارد تومان هم درآمد از واگذاری براساس سیاست های اصل 44 به دست آمده است اما خروج این حجم پول در اقتصاد کشور فکر می کنم جامعه را راضی و خوشحال نکرده است چرا که شاهد تورم و بیکاری بسیار بالایی بوده ایم. حالا به نظرم تجربه ای که می توان از این شرایط به دست آورد این است که بپذیریم اقتصاد دولتی کارآمد نیست یعنی وقتی چنین حجم پول افسانه ای به اقتصاد کشور تزریق می شود شاهد هستیم که خروجی ندارد و رضایت عمومی هم کسب نمی شود. به نظرم رضایت مردم زمانی کسب می شود که اشتغال برای جوانان در جامعه ایجاد شود و تورم نیز کنترل شود.

ما در دولت گذشته در اشتغال زایی و کنترل تورم موفق نبوده ایم و علت اصلی آن هم ساختار اقتصاد دولتی است که مهم ترین چالش دولت جدید هم هست. دولت باید با استفاده از ابزارهای قانونی مانند اجرای سیاست های اصل 44 از اقتصاد دولتی فاصله بگیرد البته باید اراده واقعی برای اجرای این قانون وجود داشته باشد و دولت مردان به دنبال آن باشند که مردم را درگیر اقتصاد کنند و اگر این اتافاق بیفند، موفق خواهیم شد.

دولت جدید باید انضباط مالی داشته باشد و ما چاره ای نداریم جز اینکه هزینه های دولت را کاهش دهیم و دولت را چابک کنیم و مردم را درگیر اقتصاد کنیم. شما در زمان جنگ بررسی کنید و ببینید چه زمانی توانستیم موفق عمل کنیم و جنگ را مدیریت کنیم، زمانی که مردم وارد صحنه شدند حالا فکر نمی کنم که صحنه اقتصاد سخت تر از جنگ نباشد؛ وقتی مشکلات جنگ را با کمک مردم حل کردیم چالش های اقتصاد را هم حتما می توانیم حل کنیم.  

*عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 1
    تجربه این افراد فقط درهزینه کردن پول نفت است ومدیریت شان بدرد عهد قاجار می خورد سبدکالا سودبانکی شیب ملایم 50 افزایش نرخ نان عدم پرداخت ماءالتفادت افزایش انرژی وووووووو
  • محسن IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    4 0
    خروج دولت ازفعالیتهای اقتصادی وعدم دخالت دولت دراقتصاد وچابک سازی دولت زمینه رابرای حضورموفق بخش خصوصی فراهم میکند. دولت بایدفضای کسب وکاررابهبودببخشدو هزینه بخش خصوصی ومردم عادی را برای ورودبه فعالیتهای اقتصادی وراه اندازی شغل و تولیدوکشاورزی به شدت کم کندوتاچندسال مالیات خیلی کمی بگیردتا بنگاههای اقتصادی خصوصی بتوانندشکل بگیرندوتوان اقتصادی پیداکننددرغیراینصورت حماسه اقتصادی مطلقا شکل نخواهدگرفت