حاشیه های سفر روحانی به آمریکا و روسیه/ از سپر به جای پلنگ تا کنایه تلویزیون به دیپلماسی دولت

دومین سفر رییس جمهور به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی به پایان رسید که این بار هم حاشیه های این سفر پررنگ شد اما نه به پررنگی حاشیه های سفر سال قبل.

سعید نوایی: در مهر ماه سال 92 تنها یک تماس تلفنی کوتاه از سوی اوباما با روحانی که در حال ترک نیویورک بود، موجی از اعتراضات داخلی را در کنار تعریف و تمجیدها برانگیخت به طوری که مراسم استقبال از رییس جمهور به یک میتینگ سیاسی بین موافقان و مخالفان دولت تبدیل شد.
اما امسال پیش از آنکه سفر روحانی به ینگه دنیا انجام شود، انتقادها به روحانی آغاز شد. دلواپسان، همایش برگزار کردند تا به رییس جمهور گوشزد کنند که چگونه در سیاست خارجی رفتار کند و در حالی که رسما اعلام شده بود که روحانی برنامه ای برای دیدار با اوباما ندارد، آنها درباره دیداری که برگزار نمی شد همایش برگزار کردند و پیشاپیش نگران شدند. حامیان دلواپسان در مجلس نیز پیش از انجام سفر به رییس جمهور هشدار دادند که اقدام مبتنی بر احساسات خودداری کند. به هر حال دیداری با اوباما انجام نشد تا انتقادهای پیش از موعد، بی سرانجام بمانند. اما آنچه که موج جدیدی از حاشیه سازی ها را ایجاد کرد، سخنان دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پس از دیدار با روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود. در روز دوم سفر، روحانی به درخواست نخست وزیر انگلیس برای دیدار پاسخ مثبت داد تا این دیدار تاریخ ساز شود؛ چرا که این اولین دیدار عالی رتبه ترین مقام اجرایی ایران و انگلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. دیدار روحانی و کامرون که می توانست گامی بزرگ در جهت بهبود روابط دوجانبه باشد، با سخنان کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل به حاشیه رفت، چرا که کامرون در سخنرانی خود مدعی شد: «ما با ایران اختلاف نظرات شدیدی داریم. حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی و برنامه اتمی‌اش تهدیدی برای مردم ایران است. تمامی این مسائل باید تغییر کند.» پس از این سخنان موج جدید انتقاد از رییس جمهور از سوی مخالفان آغاز شد که چرا روحانی به سخنان کامرون پاسخ نداده و اصولا چرا با کامرون ملاقات کرده است؟
مخالفان سیاست خارجی روحانی در رسانه های خود این اظهارات را حاصل ضعف سیاست خارجی دولت روحانی خواندند و برخی دیگر روحانی را به بی تدبیری متهم کردند و گروهی دیگر از اساس دیپلماسی دولت تدبیر و امید را زیر سوال بردند بدون اینکه بپرسند روحانی به کامرون چه گفته که او از شدت عصبانیت، مواضع خصمانه اش را در مجمع عمومی بروز داده است. با این وجود سخنان کامرون از سوی روحانی بی پاسخ نماند و در بازگشت به تهران با اشاره به دیدارش با کامرون گفت: نخست وزیر انگلیس درخواست ملاقات کرد، ما پذیرفتیم و با او ملاقات کردیم. ما در این دیدار در مورد بحث هسته‌ای گفت‌وگو کردیم. این بحث، بحث خوبی بود گرچه به طور معمول اختلاف نظرهایی دیده می‌شود. ما همچنین درباره موضوع خشونت و تروریسم، مسائل منطقه و بی ثباتی منطقه بحث مفصلی انجام دادیم. ما در این مورد تذکر دادیم که تا به حال غرب چه شیوه‌هایی اتخاذ کرده است و باید چگونه مسیر را تصحیح کند.

رییس جمهور در واکنش به اظهارات نخست وزیر انگلستان در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: اینکه نخست وزیر انگلستان بعدا در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل جمله ای مطرح کرده به نظر من جمله ای نادرست و غیرقابل قبول بوده است که پاسخ آن را نیز وزارت خارجه داده است.

کنایه تلویزیونی

هرچند پیش از رئیس جمهو در واکنشی سریع سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان به اظهارات نخست وزیر انگلیس واکنش نشان داده بود اما رسانه ملی واکنش رئیس جمهور را نادیده گرفت و پنجشنبه شب در «صرفا جهت اطلاع» فقط به واکنش خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت اگر این خانم نوبد کسی نبود از کشورمان در برابر اظهارات کامرون در هفته جاری دفاع کند!
دیدار با روسای جمهور سایر کشورها از جمله ترکیه، ونزوئلا، فرانسه، اتریش، سوییس، گرجستان، گینه و نخست وزیران ژاپن، عراق و لبنان، دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد، سخنرانی در نشست سران در زمینه تغییرات آب و هوا، سخنرانی در جمع فعالان، صاحب نظران و سرمایه گذاران شرکت های آمریکایی، سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم آمریکا، سخنرانی در جمع کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا، مصاحبه با شبکه های مختلف تلویزیونی و برگزاری نشست خبری با رسانه های بین المللی و داخلی از دیگر برنامه های رییس جمهور در سفر به نیویورک بود.
جدا از برنامه های یاد شده، طرح موضوع مبارزه با افراطی گری داعش در منطقه و اینکه ایران به ائتلاف مبارزه با این گروه تروریستی خواهد پیوست یا خیر و اصولا نحوه مقابله ایران با تروریسم و افراطی گری در منطقه یکی دیگر از حواشی سفر رییس جمهور به نیویورک بود که روحانی علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در مصاحبه های مطبوعاتی خود و دیدارهای دوجانبه به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص تبیین کرد.
سپر بجای پلنگ در روسیه
روحانی سفر به نیویورک را به پرواز به سوی آستاراخان روسیه به منظور شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر پایان داد؛ سفری که دستاوردهای مثبتی در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر در پی داشت و تاحدی خواسته های ایران را در این زمینه محقق کرد. از سوی دیگر، برگزاری چهارمین دیدار با ولادیمیر پوتین، فرصتی را برای رایزنی مجدد درباره مساله هسته ای برای دو طرف مهیا کرد. پوتین در پایان این دیدار هدیه ای به روحانی داد که پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری ماجرای آن را چنین نقل کرده است: "رییس جمهوری روسیه دستور داد کارکنان کاخ کرملینِ آستاراخان (قلعه تاریخی تسیخ هاوس که در جنگ جهانی اول دژ و انبار مهمات بوده است) قابی را برای هدیه به رییس جمهوری ایران بیاورند. آوردند. سنگین و با ابهت بود. کمی هم ضربه خورده بود. درون قاب، سپر رزمی یکی از سربازان شاه عباس اول (قرن هفدهم) از جنس برنز و طلا و مربوط به جنگی بوده که در آن دوره (1603 تا 1618 میلادی) میان ترکیه و ایران رخ داده است.
آخرین جمله ای که پوتین با خنده گفت، این بود: ظاهرا این سپر به دست حریف افتاده، اما ایران برنده آن نبرد بود. جلسه با صمیمیت و خرسندی حاضران پایان یافت."
پوتین چند سال پیش در جریان سفر به ایران، دو قلاده پلنگ ایرانی را به عنوان هدیه دریافت کرد تا آنها را در منطقه کوهستانی در اطراف شهر سوچی واقع در غرب کوهستان های قفقاز، نگهداری کند.
روحانی سپر را در قبال پلنگ به ایران آورد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گبی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    این بیست و سی و به خصوص صرفا جهت اطلاع هم دیگه شورشو در اووردن.
    • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      3 4
      گفتن حقیقت با شورش رو در آوردن فرق میکنه جیگر....
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    دلواپسان و نگرانان و بیست و سی ها و صرفا جهت اطلاع ها... کی دیگه به اونا گوش میده؟
    • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      87 12
      اتفاقن اینا که گفتی از بیشتر شدن رابطه ی ایران با روسیه به شدت استقبال میکنن
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    29 4
    به جای پلنگ ها دو تا ببر داده بودن که با تدبیر مسئولین زنده نموندن
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    25 33
    توهین های کامرون چی شد...خخخخخخخخخ
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
      8 6
      تو جوابشو بده داغتر از آش
  • مهدی غ A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    16 5
    انتقاد کنندگان اگر واقعا دلسوز و آگاه و هوشیار هستند نیاید فقط بگویند روحانی اشتباه کرد باید دقیقا بگویند اوباید چکار می کرد و چه می گفت اینگونه انتقاد ها کلیشه ای و عامیانه والبه مخرب به ااصطلاح سنگ در راه است مردم فهیمند
  • بدون نام ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    45 8
    بازم به آقاي روحاني كه برا ديدنش سران كشورها وقت ميگرن دوره هاي قبلي رو صندلياشونم نمي نشستن حالا صرفا جهت اطلاع اينا رو يادش رفته
  • علی A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    7 4
    امیدوارم نتایج این تدابیر به نفع ملت باشه چون این برخوردهای سران کشور فقط و فقط به ضرر ملت تموم شده با تمام وجود برای آقای روحانی آرزوی موفقیت میکنم
  • اصغر A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    1 6
    لطفا اینقدر به همدیگر توهین نکنید به فکر نظام واسلام باشید که داعشی های دیگر از این کینه های جاهلیتی دامن کشورمان را نگیرد شما که اینقدر از هم متنفرید وهمه همدیگر را بعد از روی کار آمدن متهم می کنند که هدف دشمنان است حال جهان اسلام از این بهتر نمی شود برای هردو طرف که منفعت کشور را ملاحظه نمی کنند متاسفم