بحث داغ معاون وزیر علوم و عضو جبهه پایداری در باره فضای سیاسی دانشگاه ها

معاون وزیر علوم گفت: جریان های دانشجویی وقتی میتوانند به سلامت و حیات خود ادامه دهند که وابسته به حکومت و حزب نباشند.

به گزارش خبرآنلاین، برنامه این هفته دیروز، امروز و فردا در شبکه 3 به موضوع دانشگاه ها اختصاص داشت و زهره طیب زاده نماینده مجلس و هاشمی معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری مهمان ان بودند.

زهره طیب‌زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال مجری که پرسید فضای سیاسی کنونی دانشگاه‌ها در حال حاضر و در مقایسه با گذشته را چگونه می بینید گفت: به نظر من فضای سیاسی دانشگاه‌ها نسبت به گروه‌های پیشتاز دانشجویی فضایی بسیار زنده، پویا و بسیار عالی است. فضای نخبگانی دانشگاه با فضای عمومی دانشگاه متفاوت است من فضای نخبگانی دانشگاه را دانشجوی بسیجی و دانشجوی معتقد به نظام و حامی نظام می دانم.

وی ادامه داد: دانشجویان این فضا حتی نسبت به اوایل انقلاب بسیار فهمیم تر و مدبرتر شده‌اند و ذهن خلاقی دارند و در تمام عرصه‌های سیاسی و سرنوشت ساز کشور وارد شده اند و حتی به قدرت خط دهندگی و نقش گذاری رسیده‌اند. من فضا را در کل از بعد عناصر پیشتازی که به عنوان نیروی پیشرو و خط مقدم سیاسی فعالیت می کنند بسیار مثبت می بینم. اما در بعد اکثریت اقشار نیروی دانشگاهی که به عنوان قشر خاکستری از آن ها نام می بریم دیدگاه من دیدگاه متفاوتی است.

هاشمی، معاون وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری در پاسخ به سؤال پرسیده شده توسط مجری گفت: ما باید از خود بپرسیم که چه قدر به دانشگاه بها داده می شود، دانشگاه ها قابلیت زیادی دارد اما اگر عرصه لازم برای فعالیت نداشته باشند نمی توانند قابلیت بالقوه خود را به فعلیت برسانند. اما در مورد فضای سیاسی دانشگاه ها باید بگویم که وضعیت نشاط و هیجان خوبی در دانشگاه می بینیم اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم خیلی از دانشجویان دوست دارند که مشارکت بیشتر داشته باشند اما نتوانستیم ظرفیت‌ها را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به مجری که آیا دسته بندی که خانم طیب زاده درباره دانشجویان بسیجی و معتقد به نظام و افراد خاکستری داشتند قبول دارید گفت: من این تقسیم بندی را به هیچ وجه قبول ندارم و به نظرم اکثر دانشجویان طرفدار نظام هستند، ما نباید تصور کنیم که اقلیت دانشجویان و استادان حامی نظام هستند ما در فرآیند گزینش استثنائات را غربال می کنیم بنابراین کسی که صلاحیت لازم را داشته باشد اصلا وارد دانشگاه نمی‌شود البته طبیعی است که در این میان استثنائات اندکی هم وجود داشته باشد اما آن چیزی که من معتقدم این است که اکثریت دانشجویان و دانشگاهیان معتقد به نظام هستند.

طیب زاده در این بخش از برنامه اظهار داشت: من فکر می کنم یک سوءتفاهم در عرایض بنده بود، مسلما در همه جوامع شخصیت‌هایی رهبر هستند و یک شخصیت‌هایی پیرو. در بین گروه‌های دانشجویی ما این دو گروه را در بین استادان و دانشجویان می بینیم آن چه که من عرض کردم و گفتم در رابطه با گروه‌های پیشتاز دانشجویی است که حامی نظام هستند و طبیعی است که اکثریت دانشجویان و اساتید طرفدار نظام هستند اما مسلما افرادی هستند که نقش رهبری در حرکت‌های سیاسی در دانشگاه برای خود قائل نیستند .

وی افزود: این افراد بیشتر به دنبال بحث‌های علمی هستند و کمتر خود را درگیر مسائل سیاسی هستند اما این تعداد هم هرگاه که احساس خطر کنند در صحنه حاضر می شوند. اما عرایض بنده درباره گروه‌های سیاسی است که در مسائل سیاسی و کلان کشور تأثیرگذار هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی حکومتی شدن تشکل‌های دانشجویی و نفوذ جریان‌های سیاسی را دو تهدید برای حرکت‌های سیاسی دانشجویی می دانند آیا شما هم این دو تهدید را قبول دارید گفت: نیروی پیشرو و پیشتاز دانشجویی برای حفظ هویت و حریت دانشجویی نباید حکومتی باشند، زیرا دانشجو فطرتا عدالت خواه است و تمایل به تحقق عدالت اجتماعی دارد بنابریان اگر تحت تأثیر حاکمیت و یا جناح‌های سیاسی باشد آن ورحیه عدالت خواهی اش از بین می رود البته این نفی کننده این نیست که از نباید از مراجع علمی و فرهنگی و جناح سیاسی اطلاع بگیرد اما در کل پیاده نظام احزاب سیاسی بودن برای تشکل‌های دانشجویی خطرناک است. البته ما احزابی داریم که رویکرد درستی دارند و خواستار قوای نظام هستند ، ما جریانات دانشجویی این جناح‌های سیاسی را نفی نمی کنیم.

طیب زاده با بیان این که ما به آن شکل احزاب سیاسی تأثیرگذار در کشور نداریم گفت: البته بعضی از احزاب چپ و برخی از احزابی که متشکل ترند حضور دارند اما بسیاری از آن گروه پیشرویی که من عرض کردم و در جناح مثبت جریانات گروه پیشرو هستند این ها کسانی هستند که نه وابستگی سیاسی به حکومت دارند و نه به احزاب سیاسی. عمدتا نیروهای مستقلی هستند که در سطح دانشگاه ها کار می کنند. نیروهایی مثل کانون‌های فرهنگی دانشجویی و بسیاری از انجمن اسلامی‌ها متعلق به حزب سیاسی نیست. بسیج نیز حزب سیاسی نیست و کارکردش نیز کارکرد حزبی نیست.بنابراین این ها از این آسیب‌ها مصون هستند.

وی تأکید کرد: آن سوی جریانات دانشجویی که با احزاب سیاسی (که اتفاقا برای انقلاب هم مسأله سازهستند) در ارتباطند می توانند پیاده نظام ان احزاب هم باشند و این آسیب خودش را هم در سال های گذشته داشته است.

هاشمی در ادامه برنامه تصریح کرد: حرکت های دانشجویی اگر حکومتی شود به نفع حکومت هم نیست. جریان های دانشجویی وقتی میتوانند به سلامت و حیات خود ادامه دهند که وابسته به حکومت و حزب نباشند. یک حزب می تواند با هزینه خود و در مجموعه خود شاخه دانشجویی در بیرون دانشگاه داشته باشد اما هیچ حزبی حق ندارد شاخه دانشجویی اش را به تشکل‌های دانشجویی تحمیل کند. ما وابستگی تشکل‌های دانشجویی را به بیرون مقبول نمی دانیم چه وابستگی به سازمان‌های بیرونی باشد چه وابستگی حزبی باشد.

وی بیان داشت: یک ارزش مهم در دانشگاه علم اموزی است دانشجویی که علم آموزی نمی کند اما مدعی تعقیب سیاست‌های کلان نظام است و کسی که خودش در مسیر نهضت علمی تلاش نمی کند دچار تعارض است بنابراین از نظر ما دانشجویی دانشجوی مطلوب است که درس خوان باشد و در عین حال نسبت به مسائل کشور نیز بی تفاوت نبوده و دارای تحلیل باشد. نباید تشکل دانشجویی پایگاهی برای دانشجویانی باشد که از نظر علمی ضعیف هستند.

طیب زاده در پایان این بخش از سخنان هاشمی گفت: من اصلا متوجه نشدم که فرمایش ایشان ناظر به چه گروهی از دانشجویان بود؟ مسلم است که بحث سیاسی دانشجویان نباید نافی کارکرد و وظیفه اصلی دانشجویان که درس خواندن است باشد. من متوجه نشدم منظور ایشان کدام دانشجویانی است که توان علمی ندارند و انرژی‌شان را روی مسائل سیاسی گذاشته و پشت مسائل سیاسی پنهان می‌شوند.

وی اظهارداشت: من از دانشجویانی صحبت می کنم که به لحاظ علمی نیز تواناترین هستند. منظور من دانشجویانی بوده که مانند زمان دفاع مقدس فرماندهی عملیات‌های جنگ را بر عهده داشته‌اند. اتفاقا همیشه دغدغه چنین دانشجویانی این بوده که سطح علمی دانشگاه‌ها پایین نیاید و دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل نشود و دانشجو به عنوان پیاده نظام جریان فتنه در دانشگاه نباشد.

هاشمی نیز در پاسخ سخنان طیب زاده گفت: من معاون وزارت علوم هستم و همه دانشجویان را دانشجویان خود می دانم بنابراین گروهی را متهم نمی کنم بلکه چهارچوب ها را مطرح می کنم و تفسیرم از قوانین را می گویم. من می گویم اگر دانشجویی مدعی نهضت علمی باشد و خودش درس خوان نباشد این تعارض خواهد بود.اگر تشکلی مدعی نهضت علمی است باید اعضایش هم پیشگامان این نهضت باشند.

وی ادامه داد: از نگاه بنده عموم دانشجویان قابلیت دانشجوی بسیجی شدن را دارند و عموم دانشجویان شهدا را الگوی خود می دانند. من می گویم همه دانشجویان باید فرصت مشارکت داشته باشند اما بخش اقلیتی فرصت این مشارکت را دارند. مشخص است که تشکل‌های دانشجویی که ما داریم نتوانسته بخش کافی از دانشجویان را پوشش بدهد.

وی تأکید کرد: در سال های گذشته به شکلی پیش رفته است که تشکل‌های متنوع از نظر رویکردی و فکری در دانشگاه ها در حال حاضر وجود ندارند برای همین ما با سیل متقاضی روبه رو هستیم برای این که تشکل های جدیدی را ایجاد کنیم. البته ما تابع این سیل نخواهیم بود بلکه مبنای ما قانون است و موظفیم که در چهارچوب همین قانون بستری فراهم کنیم تا دانشجویان طرفدار نظام استعدادهای خود را به شکوفا برسانند.

هاشمی ادامه داد: عزیزان وزارت علوم اکثرا از رزمندگانی هستند که در جبهه حضور داشتند و به تمام معنا بسیجی هستند و افتخار می کنند به این که خدمتگزار بسیجی باشند اما این را در نظر بگیریم که باید مفهوم بسیج را به درستی تفسیر کنیم. بسیج یک آرمان،تفکر و جریان است. بسیج منحصر در یک سازمان نیست بلکه سازمان بسیج بخشی از بسیج است و در جهت ترویج تفکر بسیجی تلا ش می کند.بنابراین هر کسی که ویژگی تفکر بسیجی را داشته باشد از نظر ما جز جریان بسیجی می دانیم و خوشبختانه دانشجویان ما سرشار از این چنین دانشجویانی است.

طیب زاده بعد از شنیدن صحبت‌های هاشمی، معاون وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری گفت: به نظرم کمی بدفهمی در اظهارات به وجود آمد و ادامه پیدا کرد. من طرح کردم نیروهای پیشرو اما این دانشجویان منحصرا در تشکل بسیج در دانشگاه نیستند. ما گروه های مختلف و کانون های مختلف در دانشگاه ها داریم.

وی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر این که شما معتقد هستید که تنوع تشکل های دانشجویی وجود دارد بیان داشت: بله، صد در صد وجود دارد. اگر هم وجود ندارد مقصر مسئولان اجرایی وزارت علوم هستند. این زمینه را برای مشارکت دانشجویان ایجاد کنند.من نمی دانم مگر چه کسی دست مسئولین وزارت علوم را می بندد که بر اساس قوانین اجازه به تشکل های علاقه مند به فعالیت در نظام را ندهند؟ من چنین چیزی را قبول ندارم. این ضعف مدیران اجرایی وزارتخانه است. باید اجازه تشکیل این چنین تشکل هایی را بدهند.

وی تصریح کرد: ما انجمن دفتر تحکیم وحدت را داریم که سابقه سی و خورده ای سال را دارد، انجمن های اسلامی پیشرو را داریم. من بسیج را به عنوان نمونه طرح کردم.

وی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر این که منظور آقای هاشمی چند سال اخیر بوده که فضا بسته تر شده است تأکید کرد: اگر جریانی بیاید و علیه نظام در دانشگاه تحصن ایجاد کند، اول بگوید که میخواهم در چهارچوب نظام حرکت کنم بعد بیاید تحصن ایجاد کند آیا هیچ نظامی اجازه می دهد که چنین تشکل هایی که مقر دانشجویان مسلمان حامی نظام را آتش می زنند بتواند بعد از آن در دانشگاه فعالیت سیاسی داشته باشند.

وی گفت: طبیعتا نظام فعالیت سیاسی که در دانشگاه علیه ولایت فقیه و علیه مقدسات نظام شعار بدهند و یا بیایند در دانشگاه و عکس حضرت امام را پاره کنند ویا از جریان 16 آذر که (در آن شهید داده شده )، بر علیه نظام و ایده آل های نظام سواستفاده کنند و علیه نظام شعار بدهند را قبول نمی کند. اما کسانی که قانون اساسی را قبول داشته باشند و بخواهند در چهارچوب نظام حرکت کنند می توانند فعالیت داشته باشند.

هاشمی گفت: ما از پیشنهاد خانم دکتر طیب زاده استقبال می کنیم و البته همین کار را هم داریم انجام می دهیم.

طیب زاده پاسخ داد: البته ان شالله به گونه ای باشد که سطل را آتش نمی زنند.

هاشمی نیز در جواب اظهار داشت: مسلما کسی که ضد نظام است و تنش و ساختار شکنی ایجاد می کند جایی در تشکل های ما ندارد. اما آیا تنها اقلیتی از دانشجویان ما تابع نظام هستند؟ ما نباید نظام را این قدر کوچک جلوه دهیم ظرف این نظام خیلی وسیع است. اما برخی دوستان ناخواسته تصویر سیاهی از دانشگاه میسازند.دانشجویان ما غالبا علاقه مند به نظام بوده و خودشان افراد ساختار شکن را طرد می کنند.

وی ادامه داد: من کمتر از یک سال است در وزارت علوم هستم و از این ها حمایت می کنم. اما آیا شما خبر دارید که انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت چه تعداد عضو دارد؟ از حدود 120 دانشگاه چه تعداد عضو دفتر تحکیم وحدت هستند. بنده در این یک سال تلاش کردم که دفتر تحکیم وحدت دچار متلاشی و فروپاشی نشود. تعداد اعضایش بسیار کم شده به این دلیل که نتوانست اکثریت دانشگاه و دفاتر تشکل های دانشجویی و انجمن های اسلامی را تحت پوشش قرار بدهند.

معاون وزارت علوم تصریح کرد: اتحادیه‌هایی که ما الان در دانشگاه‌ها داریم همه هم سو هستند و در یک گفتمان قرار می گیرند. آیا ما غیر از یک چهارچوب فکری در درون نظام نداریم و ایا سلایق دیگر در درون نظام حق ندارند که تشکل داشته باشند؟ اما در سال های گذشته این گونه این تنوع نبوده است.ما موظفیم این خلایی که وجود داشته و به ما به ارث رسیده است برطرف کنیم.

طیب زاده گفت: در دوران اصلاحات تک صدایی کامل به نفع دولت اصلاحات در دانشگاه ها بوده است. در آن فاز بخشی از دانشجویان در افول و در تنگنا بودند ممکن است در دوران بعد هم به دلیل رفتارهای ساختار شکنانه آن جریانات دانشجویی حامی اصلاحات که دیدیم در فتنه 78 و 88 در دانشگاه ها چه کردند ممکن است بعد از سال 88 اجازه فعالیت پیدا نکردند. ولی در حصر و تنگنا بودن متعلق به دولت خاصی نیست.

در دولت قبلی با آقای کواکبیان در دانشگاهی مناظره داشتیم اما با این که دولت قبل بود اما فضا به نفع ایشان بود بنابراین به هیچ وجه این گونه نیست که همه جریانات دانشجویی اجازه کار ندارند. بله بعضی ازجریانات دانشجویی در همین دولت جریاناتی است که مثلا وقتی رئیس دانشگاه امیرکبیر معرفی می شود می آیند و درب دانشگاه را از جا در میآورند. این ها اجازه گفتمان منطقی نمی دهند. بنابراین اگر کسی در دانشگاه را از جا نمی کند، اگر کسی آقای دکتر جلیلی میخواهد برود سخنرانی بیرونش نمی کنند و یا با سوت و کف مانع حرف زدن ایشان نمی شوند چه اشکالی دارد که فعالیت سیاسی کنند.

این نماینده مجلس بیان داشت: من فکر می کنم که وزارت علوم در ایجاد کرسی آزاد اندیشی سهل انگاری کرده است زیرا اگر کرسی آزاد اندیشی با سناریوی طراحی شده و اصولی که در اساسنامه وبه اصطلاح دستور العمل هایش وجود دارد باشد از این سطحی نگری و ابتذال سیاسی دانشگاه درخواهد آمد.همه باید در چهارچوب نظام و مقدسات نظام فعالیت سیاسی کنند.

هاشمی گفت: من سخنگوی وزارت علوم دولت اعتدال آن هم در بخش فرهنگی هستم. آیین نامه مربوط که خانم دکتر اشاره کردند آیین نامه ضعیفی است. و خودش از موانع آزاد اندیشی است. ما آن را اصلاح کردیم. نزدیک به 5 ماه است با هماهنگی مسئولین این را اصلاح کردیم و اگر تصویب شود ابلاغ خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان داشت: مسیر تشکیل اتحادیه از پایین به بالاست برای تشکل اتحادیه جدید این ها باید ابتدا در دانشگاه ها فعالیت کنند یعنی جمعیت دانشجویی باید تقاضای تشکیل تشکل را کنند. هیئت نظارت بر تشکلات تشکیل جلسه می دهد و اگر شرایط داشته باشند مجوز تشکیل به ان ها خواهد داد.

طیب زاده در پایان سخنانش گفت: مکانیسم تشکیل انجمن های اسلامی مشخص است اصلا لازم نیست آقایان اتحادیه تشکیل بدهند انجمن های اسلامی با دستور العمل خود تشکیل می شوند و نمایندگان انجمن اسلامی دانشکده ها انجمن اسلامی دانشکاه را تشکیل می دهند و نماینده آن ها می رود و اتحادیه انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت را تشکیل می دهد. این مکانسیم از پایین به بالاست و آقایان باید نظارت کنند.بنابراین من هیچ ممنوعیتی در این رابطه نمی بینم. از طرفی حتما کرسی ها راه بیندازند.

هاشمی نیز در پایان در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر معرفی وزیر جدید گفت: امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. و در پایان صحبت هایم به همه دانشجویان می گویم که بیایند و اعتماد کنند و مشارکت گسترده تر داشته باشند.

 

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =