واحدمرکزی خبر نوشت:

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد ثبات و امنیت افغانستان در جهت منافع ملی این کشور و انگلیس است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان ، دیوید کامرون در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور جدید افغانستان در کابل پایتخت این کشور گفت ما افغانستانی می خواهیم که دیگر مامنی برای تروریستها یا تهدیدی برای امنیت افغانستان و انگلیس نباشد. ما امروز درباره اینکه چگونه می توانیم به این هدف برسیم با یکدیگر گفتگو کردیم. اول به امنیت افغانستان می پردازیم. نیروهای افغان اکنون در تک تک استانها و شهرهای افغانستان مسئول حفظ امنیت مردم این کشور است.
بسیار چشمگیر است که آنها تا این حد پیشرفت کرده اند.
در سال دوهزار و یک هیچ نیروی امنیتی افغان وجود نداشت. اما اکنون ارتش افغانستان فقط در استان هلمند چهار گردان دارد. در سراسر افغانستان بیش از سیصد و چهل هزار نیروی نظامی و پلیس افغانستان نود و نه درصد از همه ماموریتها و عملیات امنیتی را انجام می دهند و بیش از نود درصد از آموزش های نظامی خود را خودشان انجام می دهند. اینها نیروهای توانمند و مصممی هستند. آنها امنیت دو دور انتخابات را برقرار کردند تا مردم سراسر افغانستان بتوانند رای بدهند.
امسال نیز نیروهای افغان به طالبان ثابت کردند آنها نمی توانند از طریق خشونت و ارعاب به اهداف خود برسند.
اگر طالبان می خواهد نقشی در آینده افغانستان داشته باشد آنها باید بپذیرند که باید خشونت را کنار بگذارند و در فراینده سیاسی کشورشان شرکت کنند. این راهی است که می توان از طریق آن در این کشور دموکراتیک حرف خود را زد و تاثیر گذاشت.
من به نقش نیروهای انگلیسی در روند انتقال افغانستان به دموکراسی بسیار افتخار می کنم. آنها به امنیت در این کشور کمک کردند و در شکست دادن تهدیدات تروریستی مشارکت کردند.
آنها همچنین به نیروها افغان آموزش دادند.
ما اکنون نیروهای خود را به یک پایگاه نظامی محدود کرده ایم و آن پایگاه کامباستیون است و در سه ماه آینده همه نیروهای رزمی انگلیس به کشور بازخواهند گشت.
این کار عمل به تعهدی است که من در ژوئیه دوهزار و ده سپردم که بر اساس آن نیروهای رزمی ما تا پایان امسال به کشورشان باز می گردند. البته خیلی روشن بگویم، ما همچنان به توسعه و پیشرفت نیروهای افغان کمک خواهیم کرد و این کار را از طریق نقش رهبری که در آکادمی ملی افسری کابل داریم ایفا می کنیم. ما سال آینده هفتاد و چهار مربی نظامی در اختیار آموزش نیروهای افغان قرار خواهیم داد. مربیان نظامی انگلیس در آموزش بیش از هزار و یکصد دانشجوی افسری افغان از جمله نود زن مشارکت خواهند داشت. ما نه فقط به تبدیل شدن افغانستان به کشوری امن تر کمک خواهیم کرد بلکه کمک خواهیم کرد تا افغانستان شکوفاتر شود.
ما یکصد و هفتاد و هشتاد میلیون پوند در سال تا سال دوهزار و هفده برای تداوم بخشیدن به پیشرفتهای اساسی که افغانستان در یک دهه گذشته در زمینه هایی نظیر آموزش، بهداشت و خدمات داشته است، اختصاص خواهیم داد. در نوامبر آینده رئیس جمهور غنی و من میزبان مشترک کنفرانس لندن درباره افغانستان خواهیم بود تا ادامه حمایت جامعه بین المللی را از پیشرفت افغانستان تضمین کنیم. ما همه شرکایمان را گردهم خواهیم آورد تا از دولت وحدت ملی در اجرای اصلاحات اساسی با هدف احیای اقتصاد افغانستان حمایت کنند.انگلیس برای کمک به برقراری ثبات در افغانستان هزینه سنگینی پرداخت کرده است اما افغانستان جایی است که القاعده تروریستها را آموزش داده است. افغانستان جایی است که حوادث یازدهم سپتامبر و تعداد زیادی از نقشه های تروریستی از آنجا شکل گرفته است. افغانستان عاری از القاعده در جهت منافع ملی ماست همانطور که در جهت منافع ملی افغانستان نیز است. و اکنون که سیزده سال از جنگ افغانستان می گذرد، افغانستان می تواند و باید امنیت خودش را خودش تامین کند. شکست دادن تروریسم تندروهای اسلامگرا در جاهای دیگر نیز ادامه دارد و با توجه به اینکه این تروریسم کشور ما را نیز تهدید می کند، ما باید همچنان نقش خود را ایفا کنیم. افغانستان کشوری است که از اولین دیدارم تغییر کرده است. ما با همکاری یکدیگر افغانستان و انگلیس را امنتر کرده ایم. البته دولت جدید وحدت ملی افغانستان با چالشهای زیادی روبروست. رئیس جمهور غنی و عبدالله معاون اجرایی رئیس جمهور افغانستان نشان داده اند که رهبری لازم را برای ساخت افغانستانی بهتر دارند. انگلیس همیشه شریکی قوی و دوستی خوب برای افغانستان خواهد بود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =