آژانس ادبی نوروز، وابسته به گروه انتشاراتی الهدی در نخستین حضور خود در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، حدود 20 قرار مذاکره با موسسات بزرگ نشر و گروه های انتشاراتی آمریکا، اروپا و آسیا تنظیم کرده است.

رامینه رضازاده، مدیر آژانس ادبی نوروز و نماینده الهدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با اعلام این خبر افزود: از حدود 3 ماه قبل، ایمیل‌هایی بین این آژانس و موسسات انتشاراتی مهم دنیا رد و بدل شده تا زمینه مذاکره و تبادل رایت (حق نشر) کتاب های ایرانی و آثار خارجی در شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراهم شود.

وی ادامه داد: تا این لحظه (حدود یک هفته مانده به نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2014) حدود 20 قرار مذاکره زمان بندی شده که این تعداد تا گشایش و برگزاری نمایشگاه، افزایش خواهد یافت. با این حال، مذاکره با نمایندگان موسسات و گروه‌های معتبر و مهم انتشاراتی دنیا به عنوان نخستین تجربه حضور آژانس ادبی نوروز در مهم‌ترین آوردگاه فرهنگی دنیا، بسیار مهم است.

رضازاده با بیان اینکه این آژانس ادبی، همانند نمایشگاه کتاب مسکو، باز هم 99 کتاب از 19 ناشر ایرانی را به نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد برد، از وعده‌هایی برای مذاکره با ناشرانی از برزیل، ترکیه، هندوستان، روسیه، کره جنوبی، نروژ، مالزی و اندونزی خبر داد.

نماینده گروه انتشاراتی الهدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اظهار داشت: در میان این ناشران، با موسسه بسیار معتبری از برزیل وارد مذاکره خواهیم شد که در کشورهای اسپانیا، کانادا، آرژانتین، ایالات متحده و بعضی کشورهای شرق آسیا نمایندگی دارد و در همه حوزه ها کتاب منتشر می‌کند.

وی همچنین با اعلام اینکه دو ناشر ترک با او در فرانکفورت مذاکره خواهند کرد، خاطرنشان کرد: یکی از آنها رمان مدرن منتشر می‌کند که در همین راستا، «استخوان خوک و دست های جذامی» اثر مصطفی مستور را از انتشارات افراز خوانده و پسندیده است. یکی دیگر از این ناشران نیز که ناشر اصلی آثار یاشار کمال، اورهان پاموک و ناظم حکمت است، با ما درباره آثاری در حوزه رمان، داستان کوتاه و شعر مذاکره خواهد کرد. این ناشر در طرح «تدا» زیر نظر وزارت گردشگری ترکیه نیز فعال است.

رضازاده با بر‌شمردن دیگر قرارهای مذاکره برای تبادل رایت گفت: دو ناشر از هند که در حوزه ادبیات کودک فعالیت می کنند، با نماینده الهدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به مذاکره خواهند پرداخت. همچنین یک ناشر کره‌ای در این حوزه قرار است با من در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دیدار داشته باشد.

مدیر آژانس ادبی نوروز، نمایندگانی از ناشران روسیه را، نفرات دیگری برای مذاکره در مورد انتقال رایت کتاب‌های ایرانی دانست و گفت: هر دوی این ناشران در حوزه رمان و ادبیات بزرگسال فعالیت می‌کنند. ناشری از ایتالیا نیز در همین حوزه با ما گفت و گو خواهد کرد که منتشرکننده اصلی آثار «امبرتو اکو» در اروپا به شمار می‌رود.

وی با اعلام اینکه از شرق آسیا نیز، نمایندگان چند ناشر با او به مذاکره خواهند نشست، اظهار داشت: مهم‌ترین این افراد، ناشرانی از اندونزی و مالزی را نمایندگی خواهند کرد که چون اندونزی در سال آینده، مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت است، مذاکره با آنها می‌تواند اهمیت بیش‌تری داشته باشد. ضمن اینکه این ناشر قرار است طرحی شبیه به طرح «تدا» در ترکیه را در اندونزی به اجرا در‌آورد.

رضازاده با تشریح طرح آنان گفت: طبق این طرح، اندونزی آثاری از این کشور را با حمایت مالی ترجمه و در سراسر دنیا منتشر می‌کند؛ کاری که پیش از این، ترکیه با موفقیت آغاز کرده بود و هم‌اکنون در حال پیگیری آن است.

نماینده گروه انتشاراتی الهدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در پایان گفت: یکی دیگر از مذاکرات آژانس ادبی نوروز در این نمایشگاه با نماینده بنیاد ترجمه و نشر کتاب مالزی است که فعالیت آنها به الهدی شباهت فراوانی دارد.

شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت از 16 مهر به مدت 5 روز تا 20 مهر در آلمان برگزار می‌شود. این نمایشگاه، یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان به شمار می‌رود. گروه انتشاراتی الهدی و آژانس ادبی نوروز در سالن 5 این نمایشگاه، میزبان علاقه‌مندان به کتاب خواهند بود.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =