احداث یک بیمارستان مخصوص هنرمندان/ وزیر بهداشت به خانه سینما رفت

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر چهارشنبه ۹ مهرماه به خانه سینما رفت تا نشست مشترکی با سینماگران داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایجاد موسسه ای فرهنگی، هنری در وزارت بهداشت جهت فراهم شدن شرایط مناسب برای تولید آثاری با موضوع سلامت در جامعه از نتایج برگزاری نشست سینماگران با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نتایج این نشست بود.

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، در این نشست با اشاره به این که تا الان مقامات بلندپایه دولتی به خانه سینما آمده‌اند گفت که آنها تلاش کردند رابطه خوبی با اصناف سینمای ایران داشته باشند که بعضی از این رابطه‌ها به ایجاد اتفاقات خوبی در سینما منجر شده است.

او همچنین گفت: «همه دل‌مان لک زده بود تا از زبان وزیر یک وزارتخانه بشنویم که استراتژی مناسبی برای ده سال آینده و منطبق با واقعیت‌های جامعه در دستور کارشان قرار گیرد.»

عسگرپور ادامه داد: «ما با معضلات اجتماعی بسیاری در جامعه مواجه هستیم که می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای سینما داشته باشد اما نباید فراموش کرد که این جذابیت‌ها، تاریخ مصرف مشخصی دارند و سینما با توجه به شرایط سخت تولید ممکن است امروز در رابطه با موضوعی صحبت کند و تولید آن به یک دهه بعد برسد. زمانی که این موضوع برای جامعه دیگر جذابیت ندارد.»

این کارگردان وزیر بهداشت را یکی از محبوب‌ترین وزرای کابینه دولت روحانی دانست و افزود: «امیدواریم این نشست به یک مسئله علمی و مشخص شود تا سال آینده بتوانیم ارزیابی مناسبی در این زمینه داشته باشیم و بگوییم چه کارهایی کرده‌ایم.»

اما امیر اثباتی نایب رییس هیات مدیره خانه سینما گفت که طی جلساتی که تا امروز برگزار شده برای رسیدن به اهداف ترسیم شده، به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم اما امیدواریم که در این جلسه بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که همکاری های ثمربخشی میان سینماگران و وزارت بهداشت ایجاد شود.

از جمله هدف‌هایی که اثباتی به آن اشاره کرد رساندن پیام‌هایی است که وزارت بهداشت می‌خواهد آن را به مخاطب خود منتقل کند: «بی شک رساندن این پیام‌ها از طریق سینما تاثیرگذارتر است چون یک فیلم سینمایی یا یک فیلم کوتاه می‌تواند تاثیر بیشتری در انتقال پیام‌های بهداشتی نسبت به سخنرانی‌های مسئولان داشته باشد.»

اثباتی با اشاره به اینکه ما با مخاطبان وسیعی سروکار داریم بیان کرد: زمانی که از مدیوم تلویزیون برای انتقال پیام استفاده می شود آثاری باید تولید شود که بتواند آن را در تلویزیون پخش کرد علاوه بر آن استفاده از شبکه های اجتماعی برای انتقال پیام های بهداشتی نیز بسیار تاثیرگذار است اما اگر در سینما اثر خوبی در این زمینه تولید شود می تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد.

نایب رئیس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: تولید یک تیزر 7 تا 10 دقیقه ای سریع تر می تواند در معرض دید مخاطب قرار گیرد و نباید فراموش کنیم که تله فیلم و فیلم سینمایی نیز خروجی و ظرف بیانی خودشان را دارند.

اثباتی با اشاره به اینکه در ابتدا باید یک کارگروه مدیریتی و پیگیری با حضور نماینده خانه سینما، سازمان سینمایی و وزارت بهداشت تشکیل شود گفت: در کنار این کارگروه باید کارگروههای طرح و برنامه نیز داشته باشیم. برای رسیدن به خروجی های اجرایی مشخص و تعریف شده نیز باید به نتایج عملی فکر کنیم به همین دلیل وجود کارگروههای اجرایی الزامی است.

در ادامه مراسم فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگرپور، هادی ایازی، حسن هاشمی و احمدرضا درویش به صحنه آمدند تا از کیانوش عیاری برای ساخت فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» و سریال «روزگار قریب» تقدیر کنند.

فرهاد توحیدی گفت: همه جای دنیا دولتمردان تلاش می کنند تا در حفظ سرمایه های فرهنگی و هنری قدم بردارند و از آن محافظت کنند اما در روزهای گذشته در فضایی که ساخته شد برخی از دوستان که مایه مباهات و افتخار سینمای ایران هستند با الفاظ سختی نواخته شدند که از آن جمله می توان به کیانوش عیاری اشاره کرد. اگر یک هنرمند و سینماگر وجود دارد که پیوند و پلی بین سینما و جامعه پزشکی زده است کیانوش عیاری خالق سریال «روزگار قریب» است کسی که این مرد بزرگ حوزه بهداشت کشور را به عنوان یک قهرمان ملی به جامعه 70 میلیونی کشور معرفی کرد.

کیانوش عیاری در ادامه این مراسم گفت: فیلم «بودن یا نبودن» در سال 72 تولید شد آن زمان فکر می کردم که چیزهای مهمتری برای پیوند قلب در جامعه ما وجود دارد و آن هم نوع نگاهی است که بین خانواده اهدا کننده و گیرنده به وجود می آید. بعد از ساخت این فیلم دکتر ماندگار به من گفت تکانِ تکان دهنده ای به مسئله اهدای پیوند قلب از طریق ساخت این فیلم به مردم داده شده است. بعد از آن فیلم سینمایی «بیدار شو آرزو» را با موضوع زلزله بم ساختم که متاسفانه فرصتی برای نمایش آن بوجود نیامد.

سیدمحمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه این نشست گفت: همین که دولتمردان در جمع سینماگران حضور پیدا می کنند می تواند فرصتی برای کمک به جامعه صنفی باشد. در حوزه سلامت باید بگویم وزیر بهداشت جزو افرادی است که دغدغه اش ایجاد رابطه بین سلامت و سینما است چرا که به مسئله پیشگیری بیشتر از درمان معتقد است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که دغدغه هایی که در زمینه تولید فیلم در حوزه سینما وجود دارد بسیار زیاد است. به عنوان مثال در جلسه ای نمایندگان حوزه پرستاری بیان کردند زمانی که دوربین وارد بیمارستان می شود ما نگران این هستیم که چه چهره ای از پرستاران قرار است به تصویر کشیده شود و چه بازتابی در جامعه دارد مانند تاثیراتی که فیلم «شوکران» در جامعه داشت. چنین دغدغه های جدی در این حوزه وجود دارد  و باید آثاری با موضوع جامعه پزشکی و پرستاری تولید شود که اثر سوء در جامعه نداشته باشد البته این به آن معنا نیست که نگاه طنز به این موضوع نداشته باشیم.

ایازی گفت: وزیر بهداشت معتقد است که فرهنگ و هنر می تواند به نفع سلامت و بهداشت در جامعه کار کند البته این نگاه را همه در وزارت بهداشت ندارند. در راستای تاثیر فرهنگ و هنر در سلامت توانستیم جلسه شورای فرهنگی و هنری را در وزارت بهداشت راه اندازی کنیم و در کنار آن راه اندازی شورای اطلاع رسانی و مشارکت اجتماعی نیز شکل گرفته تا بتوانیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی گفت: می خواهیم یک موسسه فرهنگی و هنری در وزارت بهداشت ایجاد کنیم و با جامعه سینمایی ارتباط برقرار کنیم تا شرایط مناسبی برای تولید آثاری با موضوع سلامت در جامعه فراهم شود. این موسسه در تعامل با جامعه سینمایی کشور می تواند آثار فاخر و ارزشمندی را تولید کند البته ما در ابتدا نگاه حمایتی داشتیم اما با نگاه جدید می توانیم آثار متفاوتی را در حوزه سینما تولید کنیم.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه مراسم گفت: خوشحالم در ِ این خانه باز بود و امشب به این خانه آمدم. حوزه بهداشت و درمان حوزه وسیعی است که قبل از اینکه این وظیفه به من داده شود از آن مطلع بودم. این وزارت از قبل از تولد و تا فوت افراد با مردم درگیر است اما علیرغم این گستردگی نقش آن در سلامت مردم در تمام دنیا تنها 20 درصد است.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از سلامت مردم جامعه به سایر بخشها از جمله فرهنگ مربوط می شود، توضیح داد: اگر مردم خودشان نخواهند هیچ کدام از دستگاهها نمی توانند در زمینه سلامت به آنها کمک کنند. ارتباط حوزه کاری سینما و بهداشت در هم تنیده شده است و ما در بخش بهداشت نیازمند کمک اهالی فرهنگ و هنر هستیم. متاسفانه در ایران 60 درصد مرگ مردم به خاطر سوءرفتار در زندگی شخصی و فردیشان است. مانند مرگ در رانندگی که 11 درصد مرگ های جامعه را به خود اختصاص داده است.

وزیر بهداشت با اشاره به دو فیلم «بودن یا نبودن» و سریال «روزگار قریب» بیان کرد: از کیانوش عیاری می خواهم که آثار جدیدی را در زمینه بهداشت و حوزه سلامت تولید کند. من به عنوان یک وزیر دوست دارم که کم حرف بزنم و بیشتر عمل کنم و از جمله مدیران نتیجه گرا هستم. فکر می کنم که ایجاد گروههای کارشناسی بتواند در رساندن ما به اهدافمان موثر باشد چون آنچه که مردم می خواهند ببینند کار و نتیجه است و امیدوارم امشب جلسه ای باشد که نتیجه فاخری در جهت مراقبت از سلامت مردم در پی داشته باشد.

وی گفت: واقعیت این است که در حوزه بهداشت و درمان مشکلات زیادی وجود دارد اما خوشحالم که با انتخاب مردم، آقای روحانی مدیریت دولتی را در دست گرفت که سلامت یکی از سه اولویت اصلی این دولت است. سلامت در کنار امنیت و اقتصاد اولویت اصلی دولت روحانی است.

وزیر بهداشت گفت: طی یک سال گذشته دولت تصمیم های خوبی گرفته و رضایتمندی را در مردم ایجاد کرده است که امیدوارم قدم های بعدی مان هم در همین راستا باشد. ما می توانیم جلسات علمی با سینماگران برپا کنیم و بحث های علمی و اطلاع رسانی مناسبی در حوزه های مختلف داشته باشیم. به خاطر دارم سالها پیش سریال با نام «خط قرمز» با موضوع ایدز ساخته شد که تاثیر بسیاری در جامعه داشت.

هاشمی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری ها مانند ایدز نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد در زمینه آموزش و انتقال مطالب از طریق فرهنگ و هنر بعد از خدا امیدم به آقای ایازی است که با تعامل و ایجاد زمینه های کاری با سینماگران می توانیم به نتایج خوبی برسیم.

غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان گفت: درگذشته پزشکان همیشه طرف اعتماد جامعه بودند اما امروز شرایطی فراهم شده که پزشکان جایگاه قدرت سابق خود را ندارند و بیشتر به عنوان افراد سودجو در جامعه شناخته شده اند. امیدوارم شما که به فرهنگسازی اعتقاد دارید بتوانید راهکار مناسبی را برای فرهنگسازی مناسب در این زمینه فراهم کنید.

وی گفت: من به عنوان تهیه کننده همه چیز را بر مبنای عینی می بینیم و معتقدم برای رسیدن به نکات ارائه شده، ایجاد کارگروههای مورد نظر الزامی است. باید بدانیم که طی چند سال آینده قرار است به کجا برسیم.

موسوی گفت: سوژه های بسیاری بخصوص در حوزه پزشکی برای فیلمسازی وجود دارد. به همین دلیل نیازمند ایجاد رابطه مناسب میان سینماگران و وزارت بهداشت هستیم. حضور آقای ایازی در وزارت بهداشت بسیار هوشمندانه است.

در ادامه این جلسه شادمهر راستین رئیس انجمن فیلمنامه نویسان بیان کرد: سالهاست که همه در تلاشند تا نام بیمارستان دوباره به شفاخانه تبدیل شود و این تغییر تنها از طریق سینما امکانپذیر است. اینکه با ایجاد تعامل بین وزارت بهداشت و سینما می توان ابزار تغییر و ایجاد فرهنگ سلامت را در جامعه انجام داد خیلی خوب است اما باید حمایت های لازم از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد. به عنوان مثال در آمریکا هر فیلمی که ساخته می شود سازمان غذا و دارو موظف است تا بهترین خدمات را به فیلم ارائه دهند.

وی  با اشاره به اینکه به تازگی فیلمنامه ای با موضوع «بهداشت» نوشته است، گفت: متاسفانه زمانی که فیلمنامه را به پزشکان نشان دادم آنها غلط های زیادی از فیلمنامه گرفتند اما من به عنوان یک سینماگر درام را بیشتر از هر چیز قبول دارم. ما برای نگارش فیلمنامه هایی با موضوع سلامت نیازمند پلیس فیلمنامه در حوزه بهداشت نیستیم بلکه مشاور می خواهیم.

راستین ادامه داد: من به عنوان یک فیلمنامه نویس باید بگویم که ما نیازمند نگارش فیلمنامه های کاربردی هستیم. اعضای خانه سینما کسانی هستند که دور هم جمع شده اند تا کاری را انجام دهند. ایجاد اتفاقات خوب در سینما و در حوزه بهداشت منابع مالی زیادی می خواهد. درست است که تولید فیلم بلند زمان گیر است اما مدیاهای دیگری در سینما وجود دارد که سریعتر عمل می کنند.

رئیس انجمن فیلمنامه نویسان گفت: یکی از مهمترین مشکلات فیلمنامه های کاربردی این است که مسئولان آن را سفارش می دهند تا زمانی که این فیلمنامه ها سفارشی باشند آثار مناسبی نمی توان تولید کرد.

علی دهکردی رئیس انجمن بازیگران نی در بخش دیگری از این نشست گفت: در کنار تمام بخش هایی که در حیطه اجرای کار فرهنگی در بحث سلامت انجام می شود حضور بازیگران و چهر های شناخته شده ملی و مردمی تاثیر زیادی دارند. بازیگران مرجع هایی هستند که به عنوان چهره شناخته شده می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اولین سفیران شما در سطح جامعه هستیم.

وی با اشاره به تاثیرات بازیگران و چهره های شناخته شده در جامعه گفت: انجمن صنفی بازیگران با کمال میل اعلام می کند که حاضر است همانند موارد دیگر که به عنوان سفیر صلح، دوستی، مهربانی و فرهنگ در جامعه حضور داشت این بار به عنوان سفیر سلامتی در جامعه حضور پیدا کند.

وی بیان کرد: بازیگران هم مانند بسیاری از آحاد مردم جامعه با مشکلات جدی سلامت مواجه هستند اما به دلیل چهره شناخته شده نمی توانند در بیمارستانهای عمومی حضور پیدا کنند بنابراین از شما می خواهم که یک کلینیک تخصصی برای اهالی سینما ایجاد کنید.

ابراهیم مختاری رئیس انجمن مستندسازان در ادامه گفت: سینما سه برادر دارد که شامل سینمای داستانی، سینمای مستند و انیمیشن است اگر می خواهید از سینما برای هدف خود استفاده کنید با استفاده از این بخش ها انگار از کل پتانسیل سینمای ایران استفاده کرده ایم اما در این میان سینمای مستند مانند نیروی واکنش سریع است و سرمایه کلانی نمی خواهد حتی بازیگران آن هم از آحاد جمعیت کشور هستند.

مجید برزگر رئیس انجمن فیلم کوتاه نیز گفت: نباید فراموش کنیم که در شرایطی که حوصله مردم کم شده است امکان نمایش فیلم کوتاه و انتقال پیامهای بهداشتی از این طریق بیشتر است و من اینجا می گویم که انجمن فیلم کوتاه تمام قد برای کمک به وزارت بهداشت ایستاده است.

هارون یشایایی یکی از تهیه کنندگان سینما نیز در این زمینه گفت: من نمی خواهم درباره رابطه سینما و سلامت صحبت کنم اما از شما می خواهم که به مسئله اعتیاد که در برخی از محله های ما اپیدمی شده است، توجه کنید. متاسفانه جزیره های کوچکی در تهران وجود دارد که اعتیاد را به کل شهر تهران منتقل می کند.

 قائم مقام وزیر بهداشت در پایان این جلسه و برای جمع بندی به صحنه آمد و گفت: پیشنهاد برای ایجاد کارگروههای مختلف پیشنهاد مناسبی بوده که وزیر آن را قبول کرده و به زودی انجام می شود.

وی ادامه داد: در جامعه ما اعتماد نسبت به پزشکان و پرستاران وجود دارد. خیلی مهم است این اعتماد در آثار هنری خودمان از بین نرود و تقویت شود. به عنوان مثال به تازگی مسئله تعرفه پزشکی مطرح شده و مردم می گویند پزشکان قانع به این تعرفه ها نیستند. وزیر بهداشت تعرفه ها را اصلاح کرده و آنها را واقعی کرده است به همین منظور از تمامی روسای دانشگاهها و نظام پزشکی خواسته است که در این زمینه با او همکاری کرده و با پدیده زیرمیزی مبارزه کنند.

ایازی با اشاره به درخواست رئیس انجمن بازیگران مبنی بر تخصیص کلینیکی برای اهالی سینما توضیح داد: یکی از بیمارستانهای خصوصی که طرف قرارداد ما است را به عنوان بیمارستان خاص هنرمندان در نظر می گیریم و هر هنرمندی که توسط خانه سینما معرفی شود در این بیمارستان درمان خواهد شد. علاوه بر آن خانه سینما برنامه ای را برای چکاب جامعه سینمایی ارائه دهد تا ما آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت انتظار دارد که سینماگران فعالیت های تاثیرگذاری در حوزه سلامت داشته باشند، توضیح داد: افراد مطرحی در حوزه بهداشت وجود دارند که کسی آنها را نمی شناسد. از جمله آنها می توان به مرحوم نمازی در شیراز اشاره کرد که با در اختیار گذاشتن فضای مناسب، شرایطی فراهم کرد تا شیراز قطب پزشکی ایران شود. شما نباید منتظر این باشید که وزارت بهداشت بخواهد در عرصه تولید فیلم وارد شود بلکه خودتان هم باید آستین بالا بزنید.

قائم مقام وزیر بهداشت در پایان صحبت های خود گفت: پزشکان بسیاری وجود دارند که تاثیرات زیادی در جامعه گذاشته اند که از آن جمله می توان به آقای هاشمی وزیر بهداشت اشاره کرد. او چشم پزشکی است که هم جهادگر است و هم خیر. هر چند امروز به عنوان وزیر در دولت فعالیت می کند اما همچنان به ایجاد اتاق عمل های سیار در مناطق محروم و انجام عمل های جراحی در این مناطق علاقمند بوده و آن را ادامه می دهد.

در این مراسم هنرمندانی چون احمدرضا درویش، کیانوش عیاری، امیر اثباتی، شادمهر راستین، هنگامه قاضیانی، علی دهکردی، غلامرضا موسوی، ابراهیم مختاری، هارون یاشایایی، جهانگیر کوثری، حسن پور شیرازی، رضا ناجی و ... حضور داشتند.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد لاین A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 2
    با اینکه فاصله ساختنش با قطعه هنرمندان زیاده ولی خب بازم دستشون درد نکنه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    3 12
    ما در یه گوشه این کشور یه بیمارستان ساده هم نداریم حالا شما برید مختص آقایان هنرمند بیمارستان بسازید
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    16 0
    کاش که یکی هم بود واسه کارگران یه بیمارستان مخصوص میزد یکی واسه کارگرای ساختمونی ، یکی واسه کارگرای شهرداری ، یکی واسه کارگرای معدن و .... ای بابا یادم رفته بود که اونا مثل هنرمندا تریبونی واسه بیان کردن ندارن . فکر میکنم کارگرا بیشتر نیازمند این بیمارستان باشن . فکر کنم من هم دچار شعارزدگی شدم .
  • شايان A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    6 0
    خدا مرحوم نمازي رو بيامرزه. علاوه بر ساخت بيمارستان بزرگ نمازي، لوله كشي آب شهري هم يادگار ايشون هست
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    2 1
    " بازیگران به دلیل چهره شناخته شده نمی توانند در بیمارستانهای عمومی حضور پیدا کنند " دهکردی عزیز به نظرت این جمله ات با انصاف وصداقت ومنطق همخوانی دارد؟بیمارستان وکلینیکتخصصی باید برای جمهور مردم باشدنه طبقه یا قشر خاص