واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، عبدالله اوجالان، رئیس حزب کارگران کردستان، پ ک ک، روز پنجشنبه هشدار داد سقوط احتمالی شهر کوبانی و اشغال آن توسط افراط گرایان مسلح داعش، روند صلحی را که آنکارا به منظور پایان دادن به مناقشه مسلحانه با کردها آغاز کرده است، به شکست خواهد کشاند.

خبرگزاری کردزبان فیرات نیوز به نقل از رئیس تاریخی شورشیان حزب کارگران کردستان اعلام کرد کرد محاصره شهر کوبانی از یک محاصره معمولی فراتر رفته است و اگر این شهر سقوط کند، روند صلح میان دولت ترکیه و کردها به پایان خواهد یافت.
عبدالله اوجالان این پیام هشدار آمیز خود را به یک هئیت حزب دموکراتیک خلق که روز چهارشنبه در زندان امرالی در شمال غربی ترکیه با وی دیدن کرده بود، تسلیم کرد. اوجالان در پیام خود از مبارزان کرد خواست به مبارزه خود با گروه داعش ادامه دهند تا روند و سیر دموکراسی در ترکیه به شکست منجر نشود.

هشدار اوجالان در شرایطی منتشر می شود که سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر سوریه که از گروههای مخالف مستقر در لندن است، روز پنجشنبه اعلام کرد افراط گرایان گروه مسلح داعش بامداد روز پنجشنبه به طرف شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه پیشروی کردند و در یکی از خطوط جبهه این منطقه مبارزان پیشمرگه کرد را مجبور به عقب نشینی کردند. تهاجم گروه داعش برای به دست گرفتن کنترل کوبانی انبوهی از ساکنان منطقه فراری داده و دست کم یکصد و شصت هزار نفر از کردهای این منطقه را وادار کرده است به ترکیه پناهنده شوند. دولت ترکیه در روزهای اخیر در اقدامی اضطراری دهها هزار آواره کرد سوری را که از بیم حملات داعش به سمت مرزهای ترکیه فرار کرده بودند، پذیرفت اما این کشور همچنان به داشتن روابط مبهم با افراط گرایان مخالف دولت سوریه متهم است.

قرار است پارلمان ترکیه از بعد از ظهر روز پنجشنبه در نشستی غیرعلنی طرح پیشنهادی دولت اسلامخواه محافظه کار این کشور را درباره امکان مداخله نظامی ترکیه بر ضد گروه داعش در عراق و سوریه بررسی کند.
کردهای مبارز ترکیه دولت اسلامخواه محافظه کار این کشور را که از سال دو هزار و دو قدرت را در دست دارد، به اتخاذ یک رویکرد دوگانه متهم می کنند. رئیس جمهور ترکیه متهم شده است که از گروههای شورشی و افراط گرای فعال در سوریه از جمله داعش حمایت کرده و به آنها کمک های تسلیحاتی کرده است تا به این ترتیب سرنگونی رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تسریع کند اما خود اردوغان و دیگر مقامات آنکارا این اتهام را به شدت رد می کنند.
دولت اسلامخواه محافظه کار ترکیه که از سال دو هزار و دو قدرت را در این کشور در دست دارد، پائیز سال دو هزار و دوازده مذاکرات مستقیم با عبدالله اوجالان سرکرده حزب کارگران کردستان، پ ک ک، را که در زندان به سر می برد، آغاز کرد تا بلکه به مناقشه مسلحانه میان ارتش ترکیه
و کردهای ناراضی این کشور که از سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار تا کنون بیش از چهل هزار قربانی گرفته است، پایان دهد.
اما این ابتکار دولت اسلامخواه ترکیه از یک سال پیش و از زمانی که پ ک ک تصمیم گرفت روند عقب نشینی مبارزان خود از ترکیه را به حال تعلیق درآورد، متوقف گشت. مسئولان حزب کارگران کردستان ترکیه در توضیح علت اتخاذ چنین تصمیمی تاکید کردند مقامات آنکارا به تعهدات و وعده های خود مبنی بر ایجاد اصلاحات به نفع جامعه کردهای کشورشان عمل نکرده اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    بشین سرجات تزوریست لامذهب شهر خلوت شده اینم واسه ما هفت تیر کش شده ایشون از خانواده ما سه نفر و شهید کرده سرشونم بریده حالا اومده خط ونشون می کشه نیام ترکیه تو زندون خفت کنم ه تروریست کافر