۰ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

ایرنا نوشت:

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که حاشیه های این دیدار از گفت و گوهای پشت درهای بسته دو طرف بیشتر جلب توجه کرد.
به گزارش ایرنا، رسانه های غربی بعد از این دیدار به توصیف دقیق حاشیه ای آن پرداختند. در حالی که بعضی از این رسانه ها از جمله روزنامه واشنگتن پست از لقب 'دوست و دشمن' برای اوباما و نتانیاهو استفاده می کردند، شش دقیقه دیدار آنها را در برابر خبرنگاران پرحاشیه دانستند. بر اساس این گزارش ها، نتانیاهو و اوباما در دوازدهمین دیدار خود سعی کردند، چهره خونسردی از خود نشان دهند و دست کم از جدال آشکارا بپرهیزند.

*** رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این دیدار که در دفتر کار رسمی اوباما انجام شد، روی صندلی هایی نشسته بودند که حدود 36 سانتی متراز هم فاصله داشت، اوباما آرام و نتانیاهو مضطرب و ناراحت به نظر می رسید.

این دیدار در مجموع در برابر خبرنگاران شش دقیقه و از ساعت 11:23 دقیقه صبح چهارشنبه (18:50 به وقت تهران) به طول انجامید. دو طرف در این دقایق به صحبت های معمول در مورد مسائل منطقه و موضوعات مورد بحث خود پرداختند؛ اوباما نتانیاهو را با نام محاوره ای وی یعنی 'بی بی' خطاب کرد ولی نتانیاهو خشک و رسمی با لفظ آقای رییس جمهور.

*** دو طرف سپس مقابل تعداد معدود خبرنگاران و عکاسان حاضر بدون اینکه به روی هم بخندند دست دادند، این مرحله دو دقیقه طول کشید. به خبرنگاران گفته شده بود آنها سوالی را پاسخ نخواهند داد.

*** دو طرف سپس وارد مذاکرات پشت درهای شدند، بعد از مذاکرات، اوباما بدون اینکه از نتانیاهو دعوت کند با 'جو بایدن' معاون رییس جمهوری برای صرف ناهار رفت.

*** 'جاش ارنست' سخنگوی کاخ سفید تنها دو ساعت بعد از اینکه نتانیاهو کاخ سفید را ترک کرد طرح های اسرائیل را برای گسترش شهرک سازی در شرق بیت المقدس تحریم کرد. در حالی که تل آویو همزمان با ورود نتانیاهو به واشنگتن خبر افزایش ساخت و سازها در شرق قدس را داده بود.

*** اوباما در شش دقیقه گفت و گو با نتانیاهو در برابر خبرنگاران در اشاره ای غیرمستقیم به دیدارهای فراوان با نتانیاهو (و احتمالا بی نتیجه) گفت: قطعا او (نتانیاهو) در کاخ سفید غریبه نیست، فکر کنم در دوران ریاست جمهوری ام بیش از هر کدام از رهبران جهان با بی بی دیدار کرده ام.

***حرکات و در مجموع زبان بدن نتانیاهو مردی را نشان می داد که بشدت ناراحت و حتی نگران است. زمانی که اوباما گفت، آمریکا از کمک به تل آویو برای توسعه گنبد آهنین خوشحال است وی فقط با تکان دادن سر این گفته را تایید کرد.

بعد از سه دقیقه صحبت های اوباما، نتانیاهو صحبت و در اولین کلام به ایران اشاره کرد و گفت: ایران به دنبال توافقی است که به معنای لغو کامل تحریم ها علیه این کشور باشد. من واقعا امیدوارم تحت رهبری شما این امر روی ندهد. اوباما به این سخنان پاسخی نداد.

***صحبت های پشت درهای بسته دو طرف نزدیک به دو ساعت به طول انجامید که بیشتر از زمان پیش بینی شده بود.

نتانیاهو هنگام خروج از کاخ سفید از پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا طولانی شدن جلسه معنای خاصی داشت، طفره رفت. اطرافیان و همراهان نتانیاهو این گفت و گو را جامع توصیف کردند.

***'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا، جو بایدن، 'دان شاپیرو' سفیر واشنگتن در تل آویو و 'ران درمر' سفیر تل آویو در واشنگتن نیز اوباما و نتانیاهو را در نشست همراهی کردند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    26 1
    امیدوارم این اوباما بالاخره یه بخاری در برابری این صهیونیست ها از خودش نشون بده...هرچند امیدمون بی فایده است...