فشار رسانه‌های مخالف دولت به سینماگران / تاکید مجیدی، میرکریمی و عسگرپور بر حمایت از مذاکرات هسته‌ای

یک روز پس از انتشار خبر حمایت 6 سینماگر سرشناس ایرانی از مذاکرات هسته‌ای، مجید مجیدی، سیدرضا میرکریمی و محمد مهدی عسگرپور در مصاحبه‌هایی بر حمایت خود از این حرکت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید مجیدی کارگردان فیلم «بچه‌های آسمان» در گفت و گویی به زمینه های شکل گیری این کمپین اشاره کرد و گفت که این کمپین به دعوت مسئولان در وزارت امور خارجه راه‌اندازی شده است.

عباس کیارستمی، مجید مجیدی، اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، سیدرضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور 6 سینماگرانی هستند که حمایت خود را از مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق اعلام کرده‌اند.

مجیدی با بیان این مطلب که چند روز پیش از سوی آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند، ادامه داد:«به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم.»

 او افزود:«این مذاکرات از سوی دولت جمهوری اسلامی به منظور حل مشکل پرونده هسته‌ای انجام می‌گیرد و تاکید همه ارکان نظام بر این است که با حفظ شأن و حقوق مردم باشد و همه هنرمندان از جمله ما شش نفری که حمایت خود را از مذاکرات اعلام کردیم، حرفمان جز حفظ عزت نظام و مردم ایران نیست.»

مجیدی با اشاره به اینکه درخواست وزارت خارجه مبنی بر انجام این امر با سرعت بوده است، بیان کرد: «من و دیگر دوستانی که این حرکت را قبول کردیم در جهت منافع ملی کشور اقدام کردیم و دلیل تفسیرها و تعبیرهای غلط که از روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، نمی‌دانم.»

اشاره مجیدی به رسانه‌های مخالف دولت  و مذاکرات هسته‌ای است که بلافاصله پس از انتشار خبر حمایت سینماگران ایرانی از مذاکرات هسته‌ای کوشیدند با برجسته سازی برخی از جملات متن تنظیم شده، این حرکت و سینماگران امضا کننده آن‌را زیر سوال ببرند.

آغاز ماجرا

صبح روز سه‌شنبه هشتم مهرماه پوستری زرد رنگ با عکس شش سینماگر سرشناس ایرانی و همچنین نوشته‌هایی به زبان انگلیسی روی فضای مجازی قرار گرفت، پوستری که روی آن از توافق هسته‌ای ایرانیان صحبت شده بود و عکس عباس کیارستمی، رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، رضا میرکریمی، مجیدی مجیدی و محمدمهدی عسگرپور در آن به چشم می‌خورد.

ماجرای پوستر از این قرار بود که این شش سینماگر با راه‌اندازی صفحه‌ای در فیس‌بوک و همچنین هشتگی در توییتر از کمپینی صحبت کرده‌ بودند که خواستار رسیدن مذاکره‌کنندگان به توافق هسته‌ای بودند. این گروه اعلام کرده‌ بودند که «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست.» دقیقا همین جمله دست‌آویزی برای رسانه‌های مخالف دولت و مذاکرات شد تا با تیترهای جنجالی بکوشند تا حرکت امضا کنندگان این بیانه و حاضران در این کمپین را زیر سوال ببرند.

مجید مجیدی کارگردان «بچه‌های آسمان» با اشاره به اینکه شاید در ترجمه مفاهیم سوءتعبیرهایی رخ داده است، به مهر گفته: «نه نظر دولت و نه قطعا نظر ما این نبوده است که بگوییم به هر قیمتی باید مذاکرات به نتیجه برسد. به اعتقاد من باید بررسی شود که ریشه این سوءتعبیرها کجاست تا نه دولت تضعیف شود نه هنرمندان.»

رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور دیگر افرادی بودند که درباره این موضوع صحبت کردند و از اقدام خود دفاع کردند.

با این حال اما صحبت‌های این کارگردانان از سوی رسانه‌های منتقد با تیتر هایی منتشر شد که حکایت از کناره‌گیری آن‌ها از این حرکت داشت. در حالی که  هم میرکریمی، هم مجیدی و هم عسگرپور از این اقدام دفاع کرده بودند.

مجیدی با ابراز تعجب از برخی تفسیرهای غلط که آن‌ها را شیطنت رسانه ای نامیده بود، گفت: «این تعبیرهایی که از دیروز به گوش ما می رسد برای همه افرادی که به این حرکت پیوستند حیرت آور است. این سوءتفاهم ها و تعبیرهای غلط باید به شکل منطقی رفع شود. من یقین دارم که نظر همه ارکان نظام و مردم و هنرمندان بر این است که حق و عزت ملت ایران باید در مذاکرات هسته ای به رسمیت شناخته شود.»

میرکریمی هم به خبرآنلاین گفت: «من با نیت خیر و خیرخواهانه در جهت مصالح عمومی این بیانیه را امضا کردم و پشیمان هم نیستم. این جمله که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» خطاب به طرف‌های غربی مذاکره‌کننده نوشته شده و مصرف داخلی ندارد و از این منظر کاملا قابل دفاع است.»

کارگردان فیلم‌های «خیلی دور، خیلی نزدیک» و «امروز» با اشاره به فضایی که اطراف این کمپین راه افتاده، گفت: «متاسفانه این روزها بساط اقرارگیری و تفتیش عقاید راه افتاده که شایسته جامعه ما نیست.»

او پیشنهاد خود را در این وضعیت چنین  مطرح کرد: «پیشنهاد می‌کنم به جای این همه سوء‌ظن کمی با حسن نیت به همدیگر نگاه کنیم.»

عسگرپور نیز در گفت‌وگوی خود با ایسنا در این زمینه گفت: «اولا جدا کردن و درشت کردن یک جمله از متنی که در آن شرایطی نیز برای مذاکره ذکر شده است کار صحیحی نیست. چون این‌ها با هم معنا می‌دهند. دوما از متن انگلیسی بیانیه و ترکیب امضا کنندگان کاملا مشخص است که این نامه خطاب به طرف غربی‌ نوشته شده است و هدف آن آشنا کردن افکار عمومی جهانی با مسئولیت خطیری است که به عهده طرف‌های مذاکره کننده غربی است و همچنان معتقدیم هر توافقی با ایران برای غربی‌ها بهتر از عدم توافق است. بدیهی است اگر می‌خواستیم پیامی برای داخل داشته باشیم‌، متن را فارسی منتشر می‌کردیم و از بزرگان دیگری از سینما می‌خواستیم ما را همراهی کنند.»

5758

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    237 7
    رسانه های تندرو بروند به جهنم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
      101 5
      عزیز دل برادر چاه ویل بهتره اهالی جهنم اعتراض میکنند یه وقت ....
    • حسن A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
      31 3
      ای گل گفتی
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
      3 24
      آقای مجیدی اعلام فرمایند در طول چند سال گذشته چه میزان برای ساخت فیلم جدید شان از بیت المال و دولت دقیقا هزینه شده.
  • سعید A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    218 6
    من که هنرمند نیستم، ولی واقعا از صمیم قلب دوست دارم توافق انجام بشه. این خواست ملی هستش نه فقط خواست 6 تا کارگردان محبوب
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    62 3
    20:30 و کیهان و بقیه شکست خورده های انتخابات و اونایی که با توافق ژنو منافعشان به خطر افتاده یا از بین رفته است و هر روز رانتها و اختلاسهای مرتبط با تحریم رو میشود دنبال تخریب و ایجاد موانع برای تلاشهای دولت در جهت توافق هسته ای هستند.
  • lkhnd IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    36 2
    اگر در کشورهای دیگر دستگاه دیپلماسی طرح و نقشه ای برای پیشبرد اهداف ملی انجام می دهد، رسانه ها در جهت رسیدن آن به هدف می کوشند. در کشور ما شعبان بی مخ ها آنقدر سر و صدا می کنند تا جزئیات طرح بازگو گردد و عملا طرح مورد نظر کارایی خود را از دست بدهد
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    93 4
    مردم ایران تا رسیدن به توافق نهایی کنار دولت ایستاده اند
    • بی نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
      3 23
      به عنوان یه ایرانی تکذیب می کنم.لطف کنید بجای دیگران بیانیه صادر نکنید
    • علی A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
      5 0
      به بی نام دوم: منظور اکثریت ملت ایران است که به آقای روحانی رای دادند و نه اقلیتی که طرفدار جلیلی بودند.
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    9 48
    زنده باد ایران زنده باد ایرانی زنده باد حضرت آیت الله خامنه ای رهبر عزیز ایران زنده باد جناب آقای روحانی رئیس جمهور عزیز ایران و زنده باد محمد جواد ظریف وزیر با صلابت ایران
  • حسین ذوالعلی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    47 4
    خوب بگذارید از همه ظرفیتهای کشور به خوبی استفاده شود چرا غوغا میکنید
  • حمید A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    44 6
    هرتوافقی بهترازعدم توافق است بهترین ورساترین جمله البته نه برای دلواپسان
  • ابراهیمی ES ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    21 4
    حمایت خودوخانواده ودوستانم راازریس جمهوردکترحسن روحانی اعلام میکنم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    16 3
    دکتر دوستت داریم تورو قران هسته ای رو تمومش کن بره
  • بی نام RO ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    19 2
    من پیشنهاد می کنم بیانه ای در حمایت از مذاکرات هسته ای نوشته شود ودر شبکه های اجتماعی وسایت های خبری به همه پرسی گذاشته شود تا سیه روی شود هرکه درو غش باشد.