۰ نفر
۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵

تسنیم نوشت:

تازه ترین اسناد فاش شده دولت آمریکا نشان می‌دهد که حدود ۴۰ سال پیش هنری کیسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا طرح‌های مخفیانه‌ای را برای حملات هوایی علیه هاوانا آماده کرده بود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اسناد محرمانه کتابخانه ریاست جمهوری جرالد فورد که بنا به درخواست آرشیو امنیت ملی آمریکا فاش شده نشان می دهد که کیسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا که از حمله نظامی کوبا به آنگولا در سال 1967 میلادی به شدت خشمگین شده بود گروه محرمانه ای متشکل از مقام های رسمی را تشکیل داده بود تا در صورتی که کوبا نیروهای نظامی خود را در سایر کشورهای آفریقایی مستقر کند اقدامات تلافی جویانه را علیه دولت هاوانا انجام دهند.

بر اساس این گزارش مقام های رسمی آمریکا نیز طرح هایی را برای حمله به بنادر و تاسیسات نظامی کوبا آماده کرده و به گردان های تفنگداران دریایی مستقر در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در جزیره گوانتانامو ارسال کرده بودند.

اسناد منتشر شده نشان می دهد که کیسنیجر در دیدار خود با جرالد فورد رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1976 میلادی تاکید کرده است که من فکر می کنم دیر یا زود ما مجبور خواهیم بود تا به کوبایی ها ضربه بزنیم.

روابط آمریکا و کوبا پس از انقلاب 1959 میلادی کوبا که موجب به قدرت رسیدن فیدل کاسترو شد به شدت تیره و تار گردید.کیسینجر که طی سال های 1973 تا 1977 میلادی وزیر خارجه آمریکا بود تلاش زیادی را برای ارتقای روابط با هاوانا انجام داد ولی اقدام کاسترو در اواخر سال 1975 میلادی در اعزام نیروهای نظامی به آنگولا برای کمک به دولت نوپای مستقل این کشور در برابر حملات آفریقای جنوبی موجب افزایش تنش در روابط واشنگتن و هاوانا شد.

طرح های تهیه شده نشان می دهد که کیسینجر برای اعلام حمله به کوبا پس از انتخابات ریاست جمهوری 1976 میلادی آماده شده بود ولی با پیروزی جیمی کارتر در انتخابات آمریکا این طرح از دستور خارج شد.

این طرح شامل حملات متعدد هوایی به بنادر کوبا بود. این مساله هشدار داده بود که آمریکا ممکن است پایگاه دریایی خود در کوبا را از دست بدهد چرا که این پایگاه دریایی به شدت در برابر ضد حملات آسیب پذیر بوده است.

این طرح همچنین شامل محاصره سواحل کوبا بود. این طرح هشدار داده بود که چنین اقداماتی خطر تنش و درگیری با اتحاد جماهیر شوروی را افزایش خواهد داد. شوروی سابق یکی از متحدان اصلی کوبا در آن زمان به شمار می رفت.کیسینجر که اکنون 91 سال دارد از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =