نسیم آنلاین نوشت:

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات خیلی خوبی با آقای "شان‌بارت" داشتیم که این مذاکرات هم در زمینه همکاری‌های پارلمانی و هم در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بود

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با رئیس پارلمان ایرلند در نشست خبری مشترک با او گفت: خوشحالیم از اینکه رئیس پارلمان کشور ایرلند دعوت ما را پذیرفتند و به ایران تشریف آوردند.

او گفت: مذاکرات خیلی خوبی با آقای شان‌بارت داشتیم که این مذاکرات هم در زمینه همکاری‌های پارلمانی و هم در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بود. البته از گذشته هم این روابط اقتصادی تا حدی وجود داشت که امروز قلمروهای دیگری که می‌تواند همکاری‌های اقتصادی را فعال کند را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه در این دیدار بحث‌هایی در زمینه مذاکرات هسته‌ای انجام شد، گفت: کشور ایرلند جزء اتحادیه اروپا است و ما نگاه این کشور را در مسائل صلح‌طلبی در منطقه خودمان را به واقعیت نزدیکتر می‌دانیم. بنابراین مسائل مذاکرات هسته‌ای در این دیدار برای وی تشریح شد.
لاریجانی گفت: در این دیدار همچنین مسائل مهم منطقه‌ای که امروز شرایط حساسی پیدا کرده برای وی تشریح شد. در این دیدار نوع مبارزه با تروریسم که باید خیلی عاقلانه‌تر و قویتر صورت گیرد تا این رفتارهایی که امروز بیشتر نمایش آن را در حوزه سیاست می‌بینیم، برای وی تشریح شد بنابر این از این جهت مذاکرات خوب و ارزشمندی با ایشان داشتیم.

او با بیان اینکه ما در این دیدار نگاه رئیس مجلس نمایندگان ایرلند را به حل و فصل مسائل می‌پسندیم گفت: ما برای این نگاه ارزش قائل هستیم و امیدواریم در مجموع مذاکراتی که وی هم با اعضای گروه دوستی در پارلمان ایران و همچنین مقامات دیگر در کشور ما دارند، بتوانند یک دستاورد قوی برای گسترش روابط دو کشور در پایان سفر داشته باشند.
رئیس مجلس در پایان از قبول دعوت ایران از این هیئت پارلمانی برای سفر به کشورمان تقدیر و تشکر کرد.
شان‌بارت رئیس مجلس نمایندگان ایرلند در این دیدار در سخنانی گفت: هیأت پارلمانی ایرلند در کشور ایران حضور یافته و می‌خواهم بگویم که امیدواریم که در نتیجه این تماس‌ها، روابط بین دو کشور بهتر شود.

او با اشاره به سفر اخیر هیأت پارلمانی ایران به ایرلند گفت: در این سفر مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و من سال‌هاست که در سیاست تجربه دارم و یاد گرفتم که باید به رای مردم احترام گذاشته شود.
شان‌بارت در ادامه گفت: مذاکرات بسیار خوبی با آقای لاریجانی داشتم و در مورد مسائل هسته‌ای با یکدیگر صحبت کردیم. به اعتقاد من، بهتر است مسائل هسته‌ای هر چه زودتر حل شود تا ایران به پتانسیل واقعی خودش دست یابد و ایرلند هم به عنوان کشوری بی‌طرف و مستقل سعی می‌کند که نظرات خاص خودش را داشته باشد.
او در همین زمینه گفت: ما تمرکز زیادی بر روی مسئله صلح و حفظ آن داریم. ایرلند در این زمینه تجارب بسیاری داشته ما در زمینه حفظ صلح، تجارب زیادی داریم. به عنوان مثال نیروهای ما در لبنان حضور داشتند و در زمینه حفظ صلح فعالیت می‌کردند.
رئیس مجلس نمایندگان ایرلند با بیان اینکه من وزیر دفاع سابق ایرلند هستم و کاملا از اقدامات و فعالیت‌هایی که ایران در حوزه دفاعی انجام داده است، مطلع‌ هستم، گفت: ما مهارت زیادی در این زمینه داریم.

او در ادامه به ذکر خاطره‌ای در همین مورد اشاره کرد و گفت: یک روز وابسته نظامی آمریکا نزد من آمد و به من گفت که آیا ما می‌توانیم افرادی را به کالج حفظ صلح شما بفرستیم تا از تجربیات شما بهره‌مند شوند، من هم این کار را انجام دادم چون آنها واقعا چیزی در مورد حفظ صلح واقعی نمی‌دانستند.
شان‌بارت گفت: ما به فعالیت‌های صلح‌طلبی و حفظ صلح در جنگ مفتخر هستیم. ما ماموریت‌های مختلفی در سطح دنیا در زمینه حفظ صلح انجام دادیم و تجربیاتی داریم فکر می‌کنم ایران بتواند هر چه زودتر مسائل هسته‌ای خودش را حل وفصل کند و امیدوارم که این اتفاق بیفتد.
او در ادامه گفت: من فردی هستم که اگر در چشم یک نفر مستقیم نگاه کنم و احساس کنم که صادقانه به من می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، حرفش را کاملا باور می‌کنم و از نظر من مسئله حل می‌شود. امیدواریم که این مسئله برای دیگران هم روشن شود تا ایران بتواند با استفاده از منابع غنی و پتانسیل‌های زیادی که دارد، نقش واقعی خودش و آن چیزی که لیاقتش را دارد، ایفا کند. در همین جا تشکر می‌کنم که از بنده برای سفر به ایران دعوت شد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378272

برچسب‌ها