۰ نفر
۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰

ایسنا نوشت:

 در پی تشدید درگیری‌ها میان گروه تروریستی داعش با گروه‌های کرد در اطراف شهر کردنشین کوبانی در استان حلب واقع در شمال سوریه، ارتش ترکیه با استقرار تانک‌ها و نیروها در نزدیکی این شهر به حالت آماده باش درآمد. همچنین پیش‌بینی می‌شود دولت ترکیه امروز (سه‌شنبه) لایحه‌ای را به پارلمان تقدیم کند که بر اساس آن اجازه استفاده از زور در سوریه و پیوستن به ائتلاف علیه داعش داده می‌شود.
شبکه الجزیره گزارش داد که افراد مسلح داعش که شهر کوبانی را از سه طرف محاصره کرده‌اند با حملات شدید توپخانه‌ای این شهر را هدف قرار دادند که به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر انجامیده و ساکنان مجبور شده‌اند تا به سمت خاک ترکیه مهاجرت کنند.

الجزیره اعلام کرد که داعش در تلاش است تا یک تپه استراتژیک را که در فاصله چند کیلومتری این شهر قرار دارد و در حال حاضر خط اصلی دفاعی گروه‌های کرد است تحت تصرف خود درآورد.

منابع همچنین اعلام کردند که نیروهایی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) به نیروهای کرد در سوریه پیوسته و با هم علیه داعش می‌جنگند. در همین حال گروه‌های مسلح کرد نمی‌خواهند تسلیم گروه تروریستی داعشی شوند که با در اختیار داشتن سلاح‌های سنگین وزن همچون تانک و توپخانه در عرصه نظامی از آنها برتری دارد.

منابع کرد اعلام کردند که تنها حدود 50 درصد از ساکنان شهر کوبانی که بیشترشان از جوانان هستند در این شهر مانده‌اند و بیشتر ساکنان ظرف دو هفته گذشته به ترکیه رفته‌اند.

فعالان اعلام کردند که ساکنان شهر کوبانی به شدت از کمبود مواد غذایی و کمک‌های پزشکی رنج می‌برند و کمک رسانی‌ها تنها از سوی کردهای ترکیه ارائه می‌شود.

برآوردهای صورت گرفته از سوی منابع کرد حاکی از این است که قبل از حمله داعش به شهر کوبانی حدود 200 هزار تن در این شهر ساکن بودند.

خبرنگار الجزیره نیز با بیان اینکه افراد مسلح داعش به کندی به پیشروی خود به سمت شهر کوبانی ادامه می‌دهند، اعلام کرد که ائتلاف تنها دست به یک حمله هوایی علیه آنها در شرق شهر کوبانی زد.

در همین راستا مصطفی بالی مسوول اتحادیه رسانه آزاد در شهر کوبانی سوریه اعلام کرد که نیروهای کرد تصمیم گرفتند تا به دلیل کشته نشدن تعداد زیادی از افراد به سمت اطراف شهر کوبانی عقب‌نشینی کنند.

مصطفی بالی در مصاحبه با الجزیره عنوان داشت: درگیری‌ها با داعش در اطراف این شهر ادامه دارد و برخی از تجهیزات داعش منهدم شده است.

گروه تروریستی داعش ظرف دو هفته گذشته ده‌ها روستا در حومه کوبانی را تحت تصرف خود درآورد و علی‌رغم حملات هوایی داعش عملیات خود را در این منطقه تشدید کرد.

همچنین منابع اعلام کردند که مسوولان ترکیه‌ای آوارگان کرد سوریه را که به دلیل ناآرامی‌ها فرار کرده‌اند به سمت اردوگاه‌های امن‌تر انتقال می‌دهند.

از سوی دیگر، الجزیره گزارش داد که ارتش ترکیه در پی تشدید اوضاع امنیتی در نوار مرزی تانک‌هایی را در تپه‌های مقابل شهر کوبانی مستقر ساخته است که برخی از این تانک‌ها مجهز به موشک هستند.

این شبکه خبری اعلام کرد که خمپاره‌هایی در نزدیکی اردوگاه آوارگان سوری در شهر سروچ ترکیه در مقابل شهر کوبانی سوریه اصابت کرد که این حملات تلفاتی در پیش نداشت طرفی که این خمپاره‌های را شلیک کرده بود مشخص نشد.

در همین راستا ارتش ترکیه اعلام کرد که در پی سقوط این خمپاره‌ها به داخل اراضی ترکیه به طرف‌هایی که این خمپاره‌ها را از سوریه شلیک کرده بودند، پاسخ داده است.

از سوی دیگر، پلیس ترکیه با استفاده از گاز اشک‌آور و آب فشار قوی صدها کرد را که می‌خواستند برای کمک به کردهای سوریه و جنگ با داعش کوبانی بروند، متفرق کردند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =