رییس سازمان محیط زیست گفت: سازمان اگر صلاح ببیند مجوز شکار صادر خواهد کرد و در رابطه با ممنوعیت شکار نمی توان احساسی تصمیم گرفت.

طهورا شهبازی: ایران در مسیر مهاجرت پرندگان قرار گرفته است؛ شهرستان فریدون‌کنار در استان مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی و منابع غذایی فراوان منطقه ای ویژه و منحصربفرد برای زمستانگذرانی پرندگان به شمار می رود.

امسال نیز با شروع فصل سرما، مهاجرت پرندگان به این منطقه آغاز شده است. همزمان با ورود پرندگان خسته و گرسنه به شالیزارهای فریدون‌کنار طی روزهای گذشته، صید این پرندگان نیز آغاز شده، البته شرایط بدی از این شکارها گزارش شده. 

روز گذشته معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود به موضوع مقابله سازمان محیط زیست با این صیادان و شکارچیان اشاره و تاکید کرده بود که در این مورد سازمان محیط زیست کوتاه نخواهد آمد.

او امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت محیط‌بانان و اعطای درجه به آنها که در سازمان محیط زیست برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره اینکه بررسی وضعیت شکار پرندگان در فریدونکنار به کجا رسیده، گفت: عملیات ما ادامه و تلاش های ما استمرار دارد. محیط زیست به تنهایی قادر به انجام این عملیات نیست و دستگاه های دیگر نیز باید همکاری کنند.

رییس سازمان محیط زیست در مورد این نکته که «شکار مردم این منطقه بیشتر برای گذران معیشت است و شکار تفننی محسوب نمی شود»، گفت: بالاخره این نوع شکار هم باید در چارچوب مجوزها باشد. هرگونه شکار یا صید پرنده یا ماهی ها بدون مجوز یا پروانه سازمان حفاظت از محیط زیست خلاف قانون است و جرم محسوب می شود. سازمان اگر تشخیص دهد که ظرفیت شکار در طبیعت وجود دارد مجوز شکار خواهد داد همانطور که قبلا مجوزهایی را صادر کرده است.

ابتکار گفت: در بازنگری که در قانون شکار انجام می دهیم سیاست ممنوعیت شکار را به طور جدی به خاطر تغییراتی که در طبیعت اتفاق افتاده و به افت جمعیت گونه ها به دلایل مختلف منجر شده، پیگیری خواهیم کرد. همانطور که سال های قبل ما یک دوره خواستیم که این اتفاق بیفتد. الان هم توقف شکار در 5 سال را که طرح آقای لاریجانی بود را بررسی می کنیم ما خیلی استقبال می کنیم تا این سیاست را اجرایی کنیم.

اشاره ابتکار به سخنان علی لاریجانی، رییس مجلس در همین مراسم است که درباره شکار گفت: هرکس اسلحه داشت نمی تواند به گونه های ارزشمند کشور تعدی کند. بایستی ضوابطی وضع شوند تا برای پنج سال هرگونه شکار و صید در کشور متوقف شود.

او گفت: گونه های جانوری زیاد نداریم و شکارهای بی رویه اینها را از بین برده است. شاید لازم باشد ضابطه های جدیدی برای آن به وجود بیاید و هرگونه شکار را تا پنج سال ممنوع کنیم ممنوع کنیم. از نظر شرعی هم ممکن است شکار ایراد داشته باشد و درست نیست از روی تفریح به شکار دست بزنیم.

همچنین سخنان امروز رییس سازمان محیط زیست در حالی است که سال گذشته هنگامی که او بالای سر لاشه تیرخورده گوزن زرد در پارک پردیسان حاضر شد، اعلام کرد که شکار را به کلی ممنوع خواهد کرد. این سخن رییس سازمان محیط زیست باعث انتقاداتی شد.

حالا بعد از گذشت یک سال معصومه ابتکار درست در پارک پردیسان اما در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ساده ترین کار اعلام ممنوعیت شکار است و سخت ترین کار این است که ما بتوانیم با شکارچی ها، مردم و با جوامع محلی کار کنیم. چون واقعا بحث صید متفاوت است. صید با شکار متفاوت است. ما باید روی این موضوع کار حساب شده کنیم. نمی شود با ساده انگاری یا یک برخورد احساسی بگوییم کلا شکار ممنوع شود این امر برنامه می خواهد.

 

وضعیت محیط بانان محکوم به اعدام

معصومه ابتکار در ادامه در تعریف محیط‌بان گفت: محیطبان انسان آموزش دیده و مجهز و دارای وظیفه و درجه برای حفاظت از عرصه‌های طبیعت است. بر اساس قانون محیط‌بانان ضابط قوه قضائیه هستند. این درحالی است که این قشر از احزاب جامعه در شرایط سخت زندگی و فعالیت می‌کنند.

او گفت: تاکنون 116 محیط‌بان شهید شده‌اند وتعدادی از محیط‌بانان در حین خدمت مجروح و جانباز شده‌اند.

رییس سازمان محیط زیست درباره خلاهای قانونی برای فعالیت محیط بانان گفت: در این باره لایحه‌ای وجود دارد و حتما پیگیر مساله اصلاح قوانین و تنظیم پیشنهادات هستیم و از تمام آحاد مردم خواستاریم تا برای حفاظت از منابع طبیعی و گونه‌های جانوری همکاری لازم با محیط‌بانان داشته باشند.

ابتکار در همایش های گذشته خبرهای خوشی ازجمله افزایش حقوق برای محیطبانان داشته که فقط خبر خوش بودند. او این بار نیز به خبرهای خوش دیگری دراین باره اشاره کرد: باید بگویم علاوه بر تبدیل وضعیت 450 نفر محیط‌بان، نظام درجه‌بندی محیط بانان ابلاغ شده و در تمام استان‌ها درجه شامل محیط‌بانان می‌شود.

 

معاون و مگس های سفید

او همچنین در مورد فعالیت معادن در دل طبیعت گفت: معادن و معدن‌کاران در هر جای این سرزمین باید فعالیتی متناسب با ضوابط و شرایط زیست محیطی داشته باشند و باید مقررات زیست‌محیطی توسط معدن‌کاران رعایت شود و فعالیت‌های معدنی در چارچوب باشد. فعالیت معادن از مرحله اکتشاف تا آخرین مراحل نباید منجر به تخریب و آسیب به محیط زیست شود ضمن آنکه معدن‌کاران همانند صنایع باید برنامه مدیریت محیط زیست داشته باشند.

ابتکار در رابطه با حضور مگس های سفید در تهران گفت: سازمان محیط زیست مسوولیتی در رابطه با مگس های سفید ندارد. اینها آفت هستند و آفت ربطی به سازمان محیط زیست ندارد و در این باره سازمان دفع آفات نباتی باید پاسخگو باشند.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سليم A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    35 4
    مگر در ايران حيواني هم باقي مانده كه كسي بخواهد شكارش كند؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    25 1
    کسی بررسی کرده که شکار، بیشترین صدمه را به جمعیت حیوانات زده یا عدم مدیریت در منابع طبیعی، ساخت و گسترش بی رویه سازه های مختلف بخصوص در زیستگاههای جانوران، بی توجهی به طبیعت مثل رها کردن زباله ها و ...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 2
    از کرامات شیخ ما این است شیره را خوردوگفت شیرین است
  • حيدرالفتي IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    14 3
    ممنوعيت شكار مساوي با نابودي جانداران چراكه شكارچي بيقانون وبيوجدان ميشود
  • ارش A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 2
    این همه جاده سازی و تخریب در دل طبیعت بکر برای بهره برداری چوب و معادن و تخریب و اشغال سر چشمه ها توسط دامداران و زنبورداران در طول تابستان یعنی تخریب زیستگاه یعنی نابودی حیات وحش . اونوقت فقط کی مقصره ؟ شکارچی ها ....جالبه والا
  • مقیمی A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    9 12
    یک فرصت 5 ساله بدین بذارین این حیوانات بد بخت کمی حال بیان .
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    8 3
    اینکه خانم ابتکار گفتند احساسی فکر نکنین درسته اگر شکار کلا ممنوع بشه و فرقی بین شکار حیواناتی که در معرض خطر هستند و بقیه نباشه شکارجی هایی که به شکار ادامه میدن به شکار حیوانات در حال انقراض که طبیعتا درامد بیشتری داره متمایل میشن. میگن حالا که کار غیر قانونی می کنیم لااقل بصرفه
  • حسن زاده IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    11 6
    به نام دوست و با سلام به مردم ایران زمین.به نظر من ممنوعیت مطلق شکار آنهم به مدت 5 سال نه تنها به محیط زیست کمک شایانی نخواهد کرد بلکه عواقب منفی بسیاری به بار خواهد آورد .به عنوان مثال سالهاست که شکار در جنگل ممنوع است .آیا صرفا اعلام ممنوعیت شکار در جنگل باعث تقویت و حفظ گونه های جانوری مانند قرقاول و شوکا شده یا نتیجه بر عکس داشته .به نظر میرسد عواملی همچون تکثیر گونه های رو به انقراض.تقلیل روزهای شکار مجاز.استفاده از تجربیات جوامع پیشرفته در زمینه شکار.میتواند کارایی بیشتری داشته باشد.این سخن خانم ابتکار وزیر محترم محیط زیست که نمیشود با این مقوله احساسی برخورد نمود و اینکه ساده ترین کار اعلام ممنوعیت شکار است. بسیار پر محتوی و در خور تامل است.یک دوست دار طبیعت و حیات وحش
  • ناشناس A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    1 2
    امیدوارم ممنوع بشه...