مهدی هاشمی در آخرین نشست نقد و بررسی هفته فیلم دفاع مقدس گفت کسانی که از دولت پول می‌گیرند حق ندارند برای دیگران تعیین تکلیف کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بازیگر در این نشست که به فیلم «ضد گلوله» ساخته مصطفی کیایی اختصاص داشت حضور یافته بود، گفت که «ضد گلوله» داستان متوازن و خوبی دارد و مردم نیز از آن استقبال کردند.

او افزود:‌ «فضای هنری و جامعه هنری با جامعه سیاسی تفاوت زیادی دارد. در سیاست همه می‌خواهند در دهان هم بزنند و یا به اصطلاح بر هم پیروز شوند، اما در هنر این‌طور نیست و هیچ هنرمندی برای غلبه بر هنرمند دیگری فیلم نمی‌سازد و یا کار نمی‌کند.»

هاشمی تاکید که درگیری در فضاهای هنری و جدال هنرمندان با هم اصلا خوب نیست و خسارت روحی و روانی زیادی به ما وارد می‌کند و ما اهالی هنر و سینما جز دوستی راهی نداریم.

بازیگر «خانه پدری» همچنین گفت: «چند نفری که تکیه به دولت دارند و با بودجه دولتی فیلم‌هایی گران می‌سازند حق ندارند به دیگران بگویند که چه فیلمی بسازند یا چگونه رفتار کنند؟ کسی که برای فیلمش از بودجه چند میلیاردی دولتی استفاده می‌کند نباید وکیل وصی دیگران شود و به مسئولان یا فیلمسازان امر و نهی کند که چگونه رفتار کنند.»

او به فیلم «ضد گلوله» هم اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از موقعیت‌هایی که در این فیلم وجود داشت موقعیت مرگ است. ترس از مرگ باعث می‌شود که انسان به یک نگاه جدید برسد و این نگاه جدید حتی شاید آدم جدیدی را به وجود آورد.»

هاشمی افزود:‌ «به گریم سنگین در فیلم اعتقادی ندارم. نقش گریم در تئاتر سنگین‌تر از سینماست. در سینما گریم بازیگر را به ماسک نزدیک می‌کند و به همین خاطر نمی‌توان واکنش‌های صورت بازیگر را به خوبی دید.»

او با اشاره به این که ذات بازیگری شادی‌ست چون خداوند انسان را برای شادی آفریده ادامه داد: «زمانی که در یک فیلم مشغول بازی می‌شوم تمام زندگی بیرونم تعطیل است چون فقط دنبال این هستم که نقش وظیفه‌ام را چگونه ایفا کنم تا دچار کم فروشی نشوم. چون کم‌فروشی یک بازیگر به اندازه همه تماشاگرانی‌ست که یک فیلم را می‌بینند.»

او از حضور نابازیگرها در سینمای حرفه‌ای انتقا دکرد و گفت: «تفاوت بازیگر و نابازیگر در این است که بازیگر به تماشاگر لذت بازیگری را منتقل می‌کند اما یک نابازیگر فقط رفتاری واقعی دارد. مردم بیشتر فیلم‌هایی که نابازیگر دارد دوست ندارند چون او نمی‌تواند عصیان کند و واکنش داشته باشد بلکه فقط کنش دارد.»

نپرداختن این بازیگر به تئاتر یکی از پرسش‌هایی بود که هاشمی در جواب آن گفت: «متاسفانه در تئاتر آن انضباط و برنامه‌ریزی که در سینما وجود دارد، نیست. از طرفی دیگر فضایی که امروز در کشور به وجود آمده فضایی ضد تئاتر است و امکان فعالیت مستقل در تئاتر به دلایل مشکلات مختلف همچون مشکل مالی وجود ندارد. من زمانی به تئاتر برمی‌گردم که بیضایی به کشور بازگشته باشد.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    ؟ کسی که برای فیلمش از بودجه چند میلیاردی دولتی استفاده می‌کند نباید وکیل وصی دیگران شود و به مسئولان یا فیلمسازان امر و نهی کند که چگونه رفتار کنند.» زنده باد مهدی هاشمی.اشاره خوبی بود به سازنده فیلم "چ" .
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      احسنت به به مهدی هاشمی، که حرف دل مردم هنر دوست را می زند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    آقاي حاتمي كيا جديدا سند سينماي دفاع مقدس رو زدن به نام خودشون .همه چيز بايد مطابق ميل وسليقه ايشون باشه.هر كس فيلمي متفاوت از ديدگاه ايشون بسازه ميشه مزدوز و سينه چاك خرس نقره اي و اينحرفا
  • بى نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    181 9
    واقع كه سمبل شرافت و غيرت هنرمندى در وجود اين عزيز موج ميزند ، در قلب مردم در جاى دارد و هنرش صدها ميليارد ارزشش بيش از هوچى گر هاست
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    دمت گرم. اين تريبون به دست ها پشتوانه مردمي ندارند. حاتمي كيا يه امار ساده بگيره ميبينه كه به خاطر حسادت و نظراتش در عرض 6 ماه 70 درصد طرفداراشو از دست داد. همون بلايي كه سر ريال اومد و در عرض 6 ماه ارزشش در برابر دلار به صفر رسيد.
  • soha US ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    درود بر مهدی هاشمی هنرمند ازاده
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    138 6
    منظور آقای هاشمی ،امثال حاتمی کیا،ده نمکی وسلحشور هستند دیگه؟ درود بر مهدی هاشمی
    • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
      3 13
      نگاهی بندازید به فیلم "لاله" به کارگردانی "اسدلله نیک نژاد" که تا مرحله راف کات فقط هشت میلیارد تومان هزینه دولتی داشته با اینکه به نظرم حاتمی کیا این روزها رسما قاطی کرده؛ ولی باز هم به احترام فیلم هایی مثل روبان قرمز و حتی همین "چ" که به خاطرش 7 سیمرغ از جشنواره برد بی انصافیه که اسمش رو کنار دهنمکی و سلحشور بیاریم
  • ميرناصر بوذري IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    96 4
    سلام بر سلطان كه شبان هم بود احسنت بر مهدي عزيز هاشمي كه بازي و شادي را به خانه هاي ما مي آورد. درود بر استاد كه با كلمات مهر و محبت را گفت و انضباط در گفتار را هم به ابراهيم حاتمي كيا آموخت. راست مي گويد مگر قرار است كه همه هفتاد و چند ميليون نفر مثل همان يك نفري فكر كنند كه آقاي حاتمي كي دوست دارد در فيلم هايش نمايش بدهد و مهمتر مگر چنگ هشت ساله فقط يك بعد دارد ، خيلي سخت است كه حاتمي كيا و دوستان شان بفهمند دفاع مقدس ايشان ابعاد متعدد و مختلفي دارد كه نتايج هر كدام متفاوت است و نظر دادن درباره هر شاخه اي از اين بخش از تاريخ ملت ايران مي تواند احكام گوناگوني داشته باشد؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    5 171
    ی کاش آقای هاشمی ار این فرصت استفاده میکرد و به جای چنگ انداختن به صورت دیگران دین خود را به دفاع مقدس ادا می کرد.باری کردن برای پول در چند فیلم نمیتونه نشان ار تعهد شما داشته باشه.خدا رو شکر کسی که ار امکانات کشور و با پول کشور فیلم میسازه برای این مردم و برای این کشور فیلم میسازه.بازهم خداروشکر که این صحبتها پیش اومد تا امثال اقای مهدی هاشمی شناخته شوند
  • بی نام DE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    92 2
    مهدی هاشمی دوست داشتیم زیاد و با این حرفها دوست داشتنی تر هم شدی.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    89 3
    بعد از چند سال دو كلمه حرف حساب خونديم. متشكرم اقاي بازيگر بارك
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    70 3
    درود براستاد مهدي هاشمي واقعا" هنرمند بايد فضاي جامعه را تلطيف كند نه آنكه خودخواهي و خشونت را ترويج نمايد و با تنگ نظري حرمت ها را ازبين ببرد
  • محمدرضا A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    68 3
    خیلی دوستت دارم آقای هاشمی. الان 30 سالمه .هیچ بازیگریو مثه شما دوست ندارم . بازی خوب .اخلاقت خوب . موفق باشی
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      26 1
      من که 44 سالمه ایشون رو بیشتر از خیلی خیلی ها دوست دارم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    66 2
    واقعا" چرا عده اي فكر مي كنند حق دارند به ديگران بگويند چگونه بي انديشند؟
  • سینا IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    32 3
    قبلا حاتمی کیا رو دوست داشتم چون فکر می کردم واسه اون چه عاشقشه و بدون حب و بغض فیلم میسازه ولی حالا نظرم180 درجه عوض شده
  • نکته بین IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 0
    درود بر شرافتت مهدی جان