ایسنا نوشت:

اسحاق جهانگیری با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: رئیس جمهور در نیویورک دفاع جانانه‌ای از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران با زبان منطق و استدلال داشتند و شاهد بودیم که صف طولانی از مقامات درجه یک کشورهای اروپایی و غیر اروپایی برای ملاقات با رئیس جمهور ایران شکل گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران با اشاره به این که دولت در یک سال گذشته در زمان آغاز فعالیتش با مشکلات فراوانی در حوزه‌ی سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگی و اقتصادی مواجه بوده است گفت: در یک سال گذشته صرفا بر اساس تدبیر و سیاست‌گذاری دقیق بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشتیم و امروز نام ایران بر فضای بین‌المللی از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

او در ادامه به صحبت‌های رئیس جمهور آرژانتین در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته انفجاری در آرژانتین اتفاق افتاده بود و اسراییلی‌ها به این بهانه تبلیغات فراوانی علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند و حتی مقامات رده یک ایران را در لیست پیگیری بین‌المللی قرار داده بودند اما دیروز رئیس جمهور آرژانتین در تریبون سازمان ملل اعلام کرد ایران در هیچ جای این انفجار نقش و سهمی نداشتند و به گفته‌ی بسیاری از رسانه‌ها بمبی در سازمان ملل منفجر کرد در حالی که عده‌ای به دنبال تبلیغ ایران هراسی بودند.

جهانگیری با تاکید بر این که ما در فضای بین‌المللی ، تعامل و دفاع از تمام حقوق قانونی خودمان را مد نظر داریم و یک قدم از حقوق قانونی مردم ایران عقب نشینی نخواهیم کرد گفت: به لحاظ انسجام داخلی نیز طی یک سال گذشته بخش وسیعی از بی‌اخلاقی‌ها و دروغ‌گویی‌ها از کشور رخت بر بسته است اما عده‌ای هنوز اصرار دارد که به دیگران تهمت و انگ بزنند. اما خوشبختانه ما به سمت حاکمیت اخلاق و جامعه در حرکت هستیم تا همه‌ی جریان‌های سیاسی بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که در فضای اقتصادی با مشکلات پیچیده‌تری روبرو هستیم گفت:‌ در یک سال گذشته در اقتصاد ایران اتفاقی افتاده است که از نظر اقتصاد‌دان‌های دنیا غیر قابل تصور بود. به طور مثال در سال گذشته تورم 40 درصدی داشتیم که ظرف یک سال این تورم تا 20 درصد کنترل شد و این کار را دولت با سیاست‌گذاری انضباط پولی و مالی به صورت جدی انجام داد تا به راحتی دست اندازی به پول‌های بانک مرکزی نداشته باشند و مطمئن هستیم با عدد بسیار کمتر از هدف گذاری تا پایان سال خواهیم رسید.

جهانگیری با اشاره به این که عده‌ای تصور می‌کردند دولت در موضوع تورم متمرکز شده است ورکود را فراموش کرده است گفت:‌ طبق آمار هفته گذشته بانک مرکزی در بهار امسال رشد اقتصادی 4.6درصد مثبت بوده است و در حالی که بهار 92 نسبت به 93 ، منفی 4.1 درصد بوده است و مطمئن هستیم به فضل الهی وارد رونق اقتصادی در اقتصاد کشور خواهیم شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌های بلندمدتی با کشورهای روسیه و چین بسته‌ایم که نتایج آن به زودی دیده می‌شود افزود:‌ سیل شرکتهای خارجی نیز برای همکاری با ایران وجوددارد که تنها با برداشتن مانع ایران به یکی از کانالهای مهم توسعه در منطقه تبدیل خواهد شد.

جهانگیری در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به این که یکی از شانس‌ها و زمینه‌های خدادادی در ایران شرایط رشد گیاهان دارویی است، گفت: شرایط سرزمینی و اقلیمی ایران دست به دست هم دادند تا ایران زمینه رشد توسعه گیاهان دارویی را داشته باشد اما تا الان در استفاده از این موقعیت غفلت شده بود. البته شرایط جهانی هم چنین بوده است و کمتر به مسائل سنتی توجه می‌شد اما طی دو سه دهه‌ی اخیر درسطح بین‌المللی شاهد رشد دو رقمی و پی در پی بازار تجارت گیاهان دارویی هستیم و ایران می‌تواند از این فرصت برای توسعه بهره بگیرد.

جهانگیری با بیان این که ایران برای تحول اقتصاد نیازمند این است که اتکا خود به درآمدنفت را کاهش دهد گفت: یکی از مهمترین جایگزین‌ها برای اقتصاد ایران اقتصاد دانش بنیان است چرا که ایران به لحاظ نیروی انسانی تحصیل‌کرده جوان و زبده موقعیت خوبی دارد و در سطح جهان موفقترین مهاجران به دیگر کشورهای جهان دانشمندان و نیروهای جوان ایرانی هستند. به طور مثال دختر جوان ایرانی تبدیل به چهره‌ی اول ریاضی دنیا شده است.

او گفت: نیروهای انسانی موجود در کشور به سیاست‌گذاران نشان می‌دهند که با اتکا به جوانان می‌توانند اقتصاد دانایی‌محور و دانش محور را در کشور توسعه دهند اظهارکرد: در سالهای اخیر مقام معظم رهبری بر مساله توسعه علم و فناوری جهت‌گیری روشنی داشته‌اند و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز با هدف دنبال کردن جدی اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته است.

او با اشاره به اهمیت استفاده از موقعیت رشد گیاهان دارویی در ایران گفت: اگر این امتیاز طبیعی کشور با امتیاز وجود نیروهای انسانی ترکیب شوند به ارزش افزوده بالایی دست خواهیم یافت و خوشبختانه شاهد شکل گیری شرکتهایی در زمینه‌ی فراوری گیاهان دارویی هستیم اما در حوزه ی صنعت طبیعی یکی ازنکات ضعف ما این است که نتوانستیم تولیداتمان را به سرعت به بازار بین‌المللی منتقل کنیم. پس حالا که در آغاز این حرکت هستیم شرکت‌ها باید مد نظر داشته باشند که فرآوردهای تولیدی شان رابه بازار بین‌المللی وصل کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه منابع خوبی درصندوق مرتبط با فناوری برتر داریم گفت: کشور به جهت منابع تواناییهای فراوانی دارد اما نکته مهم تخصیص مناسب منابع است که با همت معاونت توسعه علمی ریاست جمهوری ، وزارت جهاد، بهداشت و صنعت امیدواریم بتوانیم سیاست‌های مناسبی وضع کرده و اجرایی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که سندهای بالادستی تهیه و نهایی شده است و در سیاست‌های کلی جهت‌گیری‌هایمان مشخص است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برنامه‌هایش را تدوین کرده است گفت: در حال حاضر در حال تدوین برنامه‌ی ششم توسعه هستیم و می‌توانیم در برنامه‌ی ششم جایگاه ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان و زیر شاخه‌های آن از جمله گیاهان دارویی در نظر بگیریم اما باید متوجه این نکته باشیم که در حوزه‌ی گیاهان دارویی مثل رشته‌های قبلی به صورت خام فروشی عمل نکنیم .

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =