جمال کامیاب رئیس ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران می‌گوید که استقبال از این رویداد در سطح داخلی و خارجی خوب بوده‌است.

مهری سادات صفوی: سمپوزیوم مجسمه سازی تهران امسال در حالی به ششمین دوره برپایی اش قدم گذاشت که به گفته روبرتو مونگه سانچز مجسمه ساز مکزیکی، این سمپوزیوم می تواند به واسطه سازماندهي خوب در اجرا به یکی از چند سمپوزیوم برتر مجسمه سازی در دنیا تبدیل شود.

داستان  مجسمه سازی در تهران از 6 سال پیش شروع شد، زمانی که مسئولان وقت تصمیم گرفتند تا سمپوزیومی را در پایتخت ایران راه بیندازند و با دعوت از هنرمندان داخلی و خارجی به خلق حجم های هنری دست بزنند.

این کار هم بعد آموزشی و کارگراهی داشت و هم باعث می شد تا آثار هنری مناسبی برای نصب در اماکن مختلف تولید شود.

ماجرای ششمین سمپوزیوم

ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران کارش را با دبیری سید مجتبی موسوی  و ریاست جمال کامیاب آغاز کرد،  متریال امسال سنگ انتخاب شد و فراخوان منتشر شد. محوطه اطراف برج میلاد، جایی بود که برای قرار گرفتن سنگ ها و تراش آن‌ها انتخاب شد.

البته قرار بود، امسال ، حاشیه دریاچه چیتگر تهران به عنوان مکان برپایی این سمپوزیوم ششم انتخاب شود، اما در نهایت کار به برج میلاد کشید، جایی که پیش از این نیز یک دوره میزبان مجسمه سازان  شده بود.

23 شهریور زنگ آغاز این رویداد به صدا در آمد و کار هنرمندان داخلی و خارجی آغاز شد. شروع سمپوزیوم با بررسی سنگ‌ها و تطبیق کیفیت آن‌ها با فرم مورد نظر مجسمه‌سازان آغاز شد. هنرمندان و دستیاران‌‌شان لباس‌های‌ کارشان را دریافت کردند و روز اول را به بررسی اینکه چطور باید طرح‌شان را درون سنگ‌ها جای دهند پرداختند.

از روز دوم مجسمه‌سازان شروع به باربرداری کردند و در مراحل اولیه سعی کردند بنا به فرم مورد نظرشان سنگ را از حالت مکعبی خود خارج کنند. روزهای بعدی هم به تراش سنگ ها گذشت و رفته رفته نمای آثاری که در ذهن هنرمندان نقش بسته بود، عینیت پیدا کرد.

این سمپوزیوم قرار است 15 مهر به کار خود خاتمه دهد.

استقبال خوب

جمال کامیاب رئیس این سمپوزیوم با اشاره به استفاده از متریال سنگ در سمپوزیوم ششم به خبرآنلاین می‌گوید:«سمپوزیم مجسمه سازی تهران در هر دوره از یک ماده برای ساخت مجسمه ها استفاده می کند که امسال این ماده سنگ است.»

او از چوب و آهن به عنوان موادی نام می برد که پیش از این در سمپوزیوم مجسمه سازی تهران مورد استفاده قرار گرفته اند؛«پیش از این هم از سنگ برای ساخت مجسمه در این سمپوزیوم استفاده شده بود و امسال هم از همین ماده برای ساخت مجسمه ها استفاده شد.»

کامیاب استقبال داخلی و خارجی را از این سمپوزیوم خوب توصیف می کند و می گوید که حالا این رویداد در سطح جهان هم سناخته شده است؛«پس از اعلام فراخوان هنرمندانی از 160 کشر برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند که در نهایت ما میزبان 12 هنرمند از 11 کشور دنیا شدیم.»

جمال کامیاب

به گفته او، 12 هنرمند خارجی در کنار 12 هنرمند داخلی در بخش اصلی جشنواره امسال حضور دارند و در بخش جنبی هم دانشجویان ایرانی به خلق اثر می‌پردازند.

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، از این شمپوزیوم به عنوان محلی نام می برد که در آن هم بار آموزشی و کارگراهی وجود دارد و هم خلق اثر هنری صورت می گیرد؛« در این روزها شاهد بودیم که تعامل و گفت و گوی خوبی بین هنرمندان به‌وجود آمده و یک فضای آموزشی در این سمپوزیوم شکل گرفته که دانشجویان و علاقمندان با حضور در این رویداد هم با مراحل خلق اثر اشنا می شوند و هم به صورت عینی می توانند از تجربیات هنرمندان برجسته داخلی و خارجی استفاده کنند.»

او از نشست‌های تخصصی هم به عنوان یکی دیگر از بخش‌های سمپوزیوم امسال نام می‌برد و می گوید:«در نهایت هم آثار خجمی که تولید می شوند برای شهر ما باقی می‌مانند.»

در دوره های گذشته آثار حجمی که در این سمپوزیوم تولید شده بود، در محل برپایی سمپوزیوم جانمایی شده بود، اما امسال برگزار کنندگان برنامه دیگری برای این آثار دارند. کامیاب می‌گوید:« امسال پس از داوری، تصمیم می‌گیریم که آثار خلق شده به صورت متمرکز در کدام نقطه تهران قرار بگیرد.»

تراش سنگ ها در کنار برج میلاد همچنان ادامه دارد و حالا باید منتظر ماند و دید که در پایان این رویداد چه اتفاقی رقم می خورد؟

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان US ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    2 0
    من رفتم و این سمپوزیوم رو دیدم.خیلی جالبه .ممنون