تعطیلات مجلس شورای اسلامی فرصتی برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه و نشستن پای درددل مردم شهرها و روستاهای کشورمان است.

مریم هدیه لوطبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس یک ماه از فصل تابستان به عنوان تعطیلات بهارستان تعیین شده که به دو بخش تقسیم می شود. امسال بخش اول از این تعطیلات در اوایل تابستان و بخش دوم از روز چهارشنبه پنجم شهریورماه آغاز و تا بیست و نهم شهریورماه ادامه داشت و بهارستان نشینان پس از سه هفته متوالی تعطیلات تابسانی صبح روز یک شنبه 30 شهریور ماه در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

اما ماهیت این تعطیلات به این دلیل برنامه ریزی شده است که نمایندگان مجلس که سه هفته در تهران و در صحن علنی حاضرند و یک هفته در هر ماه نیز صحن علنی برای سرکشی آن ها به حوزه های انتخابیه شان تعطیل است بتوانند و برای خودشان فرصت داشته و به خانواده هایشان هم رسیدگی کنند و البته به حوزه های انتخابیه بروند و با فراغت بال و وقت کافی به امور مردم رسیدگی کنند. به همین دلیل نیز به سراغ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم و با توجه به پایان یافتن تعطیلات تابستانی از آن ها راجع به مهمترین مطالبات مردم پرسیدیم.

معیشت ؛اشتغال و ابعاد مربوط به حوزه ی بیکاری مهمترین تقاضای مردم
ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی درخصوص مطالبات مردم حوزه انتخابیه اش در دوره تعطیلات تابستانی مجلس با اشاره به این که تعطیلاتی نداشته است و به موضوعات و جلسات کمیسیون مشترک موانع تولید رسیده است، گفت: بخشی از وقت این سه هفته برای من وحدود 12-13 نفر دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تهران به بررسی لایحه دولت گذشت اما درفرصت کمی که درحوزه ی انتخابیه داشتم مهمترین مباحثی که مردم مطرح می کردند در اولویت اول معیشت، در اولویت دوم اشتغال و در اولویت سوم تجه بیشتر به ابعاد مربوط به حوزه ی بیکاری بود.
ندیمی تصریح کرد: مردم توقع دارند که دخل و خرجشان سازگاری بیشتری پیدا کند و در حوزه سرمایه گذاری و تولید نیز توقع دارند که کشاورزی، صنعت وگردشگری فعالیت بیشتری پیدا کند. از جهت شاخص های اقتصادی مردم توقع دارند که تورم بیشتر کنترل شود و در مجموع مسایل عمده مردم حوزه انتخابیه من و بسیاری از شهر های دیگر کشور عموما در حوزه های اقتصادی است.
فرزندان تحصیل کرده خانواده ها اولین دغدغه مردم حوزه انتخابیه
رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در مورد مهمترین دغدغه های حوزه انتخابیه اش در تعطیلات تابستانی گفت: اولین دغدغه مردم بحث فرزندانشان است که دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد و یا کارشناسی اند. واقعا دولت،رسانه ها و صدا سیما همه باید دست به دست هم بدهند و برای موضوع کارافرینی فرهنگ سازی کنند.
وی گفت: من واقعا تعجب می کنم که در بعضی از دانشگاه ها تعداد زیادی از دانشجویان دکتری را اعلام می کنند و همین مساله باعث شده که سطح توقعات بالا برود و در حوزه اشتغال مشکل ساز شود. در حوزه انتخابیه من مشکل عمد این است که همه درخواست کار دولتی می کنند در حالیکه دولت نمی تواند بیشتر از این فربه و چاق شود زیرا گنجایش بیشتر از این را ندارد.
نوروزی با اشاره به این که وزارت اموزش و پرورش با استخدام پیش دبستانی ها مخالفت کرد ه است گفت: اموزش و پرورش با جذب نیرو در بدنه اش مخالف است زیرا نمی تواند حقوق و مزایا دهد. همه فارغ التحصیلان انتظار دارند که دردستگاهای دولتی فعال شوند و باید واقعا دولت فکری اساسی در این قسمت داشته و برنامه ریزی جامعی برای این منظور انجام دهد.
وی گفت: باید در حوزه های انتخابیه تهسیلات به همراه دوره های کارافرینی عمومی گذاشته شود و در این مورد یک نگاه فرهنگ سازی داشته باشیم. این درست نیست که هرکسی مدرک گرفت فقط انتظار ورود به سیستم های دولتی را داشته باشد.در حال حاضر نزدیک به سه میلیون نفر کارمند دولتی و 4میلیون و خرده ای فارغ تحصیل دانشگاهی داریم که باید برای آن ها کار ایجاد شود زیرا امکان ورود همه آن ها به دولت وحود ندارد. مراجعات مردم در بحث مسایل اقتصادی است مشکلاتی که مردم در حوزه ی اقتصادی دارند اول اشتغال بعد اقتصاد
این عضو کمیسیون کشاورزی،اب و منابع طبیعی ادامه داد: من بامردم با صداقت صحبت می کنم و یم گویم که فضای دولت و مشکلات آن اجازه نمی دهد که همه در دولت مشغول شوند. دولت متولی اشتغال است اما در حال حاضر شرایطی نیست که دولت بخواهد مقطعی کاری کند و باید کارهای اساسی بلند پایه در کشور انجام شود و با تثبیت اشتغال پایدار و مولد مشکل اشتغال مردم در حوزه های مختلف انتخابیه حل شوند.

وعده های انجام نشده دولت در حوزه زیر ساخت و اشتغال مهمترین مطالبات بیجاری ها
سید محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در خصوص مهمترین مطالبات مردم حوزه انتخابیه اش در تعطیلات تابستانی گفت: بیشترین مطالبات مربوط به حوزه انتخابیه من مربوط به زیرساخت ها و البته خدماتی بود که دولت ها باید ارائه می داد ولی هنوز انجام نشده اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: پروژه های نیمه کاره مربوط به راه، اب، اشتغال و این مباحث جزء مطالبات مردم حوزه انتخابیه ما بودند.
دولت نیروی کار آماده به سازندگی را در استان ما دریابد
بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی مهمترین مطالبه مردم حوزه انتخابیه خود را اشتغال دانست و گفت: مردم پا به کار و جوان های تحصیل کرده ای در حوزه انتخابیه ام داریم که اماده قبول مسئولیت برای سازندگی کشور هستند و دولت باید این زمینه را برای اشتغال مردم فراهم کند.
عضو کمیسیون کشاورزی،اب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از لحاظ جمعیتی در یک مرحله خاص و استثنایی و منحصر به فردی در استان هستیم که نه در گذشته وجود داشته و نه در آینده تکرار خواهد شد.
وی افزود: این فرصتی برای دولت است که نیروی کار تحصیل کرده اماده پذیرفتن نقش در سازندگی کشور را در این شهرستان دریابد.

خرید محصولات لبنی با قیمت مصوب مهمترین مطالبه تابستانی مردم کرمانشاه
غلامرضا کاتب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در مورد مهمترین مطالبات مردم در حوزه انتخابیه اش گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکلات منطقه ما دامدارانی که در منطقه مشکلات زیادی دارند و بخش اعظم تولید آن ها شیراست که باقیمت مصوب انجام نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عدم خرید با قیمت مصوب باعث می شود که خود به خود چرخه ی تولید آسیب ببیند زیرا وقتی شیر خریداری نشود، دامداری ها به رکود کشیده می شوند و طبیعی است که خودبه خود سیستم خط تولیدکشور آسیب می بیند. در منطقه ما یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد و مورد مطالبه مردم است همین نکته می باشد.
و باز هم اشتغال 
عبدالرحمان رستمیان نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درخصوص مهمترین مطالبه مردم در حوزه ی انتخابیه اش گفت: اشتغال مهمترین مطالبه مردم در هر نقطه ای است که ما به آنجا می رویم و فکر می کنم در سال دوم کار، دولت باید به این مقوله بیش از قبل اهمیت بدهد.
وی افزود: در دامغان امکان اشتغال بومی وجود دارد. بیشتر نمایندگان مطالبه ی مردم حوزه انتخابیه شان را جذب مرکز دولتی شدن می دانند. اما اشتغال زایی مهم ترین مطالبه ی مردم است و باید این زمینه به وجود بیاید که در دامغان اشتغال بومی وجود داشته باشد.
وی اقدامات دولت در این باره را ارائه فرصت های کارافرینی در قالب تسهیلات عنوان کرد و گفت: باید دولت تسهیلاتی را که بتواند اقتصاد مولد را به کار بیندازد را سامان دهد.در حال حاضر تسهیلات بانکی سودهای بسیار بالایی دارد و با این سود ها، کشاورزی و دامداری نمی تواند کار کند. به بقیه کارخانه هایمان نیز باید تسهیلات با بهره ی کمتر بدهند تا آن ها نقدینگی داشته باشند و بتوانند کار کنند در حالیکه عملا بااین سودهای بالا هیچ یک نمی توانند استفاده کنند.
وی در خصوص وضعیت تسهیلات دهی در دامغان نیز گفت: بانک ها تسهیلات را باسود های بالای 20 درصد می دهند و همین موجب می شود که ما نتوانیم اقتصاد مولد داشته باشیم. اقتصاد غیر مولد مانند مسکن میتواند رشد خوبی داشته باشد اما آنچه به اقتصاد رونق می دهد تولید مولد و ارتقا چرخه تولید کشاورزی و دامداری است که باید تسهیلات بهره اش بسیار کم تر شود تا نتیجه لازم را داشته باشد.

زندگی و رفاه بیشتر مهمترین مطالبه مردمی اران و بیدگلی ها
عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی مهمترین در خواست های مردم حوزه انتخابیه اش را اشتغال و رفاه دانست و گفت: اولویت شغل و یک زندگی بهترمهمترین مطالبات مردم در حوزه های انتخابیه است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: چنین مطالباتی به این مساله بازمی گردد که تولید و صادرات رونق بگیرد تا میزان حقوق و درامد مردم بیشتر وبهتر شده و اسایش بهتری داشته باشند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان A1 ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 0
    استیضاح دکتر فانی