سکته قلبی در سالیان اخیر به یکی از مشکلات جدی ما ایرانیان تبدیل شده است تا حدی که به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته می شود.

هادی معیری نژاد- گرچه ما ایرانیان به تغذیه بد و استرس مشهور هستیم اما متاسفانه مصرف روغن های نامناسب و اغذیه پرچرب و مصرف بلند مدت روغن پالم و آلودگی هوا در سه چهار سال اخیر که افزایش نامعقولی یافته است نیز از علل مهم و غیر قابل کنترل توسط فرد محسوب می شود.

گرچه متولیان نظام سلامت هنوز پاسخ روشنی درباره ضایعات قلبی ایجاد شده توسط مصرف روغن های غیر استاندارد پالم در لبنیات و روغن های سرخ کردنی نداده اند اما تنها یک جست و جوی ساده در اینترنت می تواند ارتباط بین مصرف روغنهای با ترانس بالا و سکته های قلبی را روشن کند.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله بیش از 15 میلیون نفر در جهان دچار سکته قلبی می شوند که حدودا 5 تا 6 میلیون نفر آنها میمیرند.

تصویر زیر بیانگر میزان تقریبی مرگ بر اثر سکته قلبی در بین کشورهای جهان است؛

سکته

 

۱۰ کشور زیر بالاترین نرخ مرگ بر اساس سکته را دارند؛

ردیف کشور مرگ در هر 100 هزار نفر
1 آذربایجان 206.9
2 قرقیزستان 198.8
3 روسیه 195.8
4 ویتنام 173
5 آلبانی 171.6
6 گرجستان 168.5
7 زامبیا 168.4
8 گینه بیسائو 167.8
9 قزاقستان 166.9
10 موزامبیک 166.4


همانطور که مشاهده می شود کشورهای تازه استقلال یلافته آسیای مرکزی و روسیه سردمدار سکته قلبی هستند

فشار خون بالا عامل 12.5 میلیون سکته در جهان است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در اروپا در سال 650 هزار نفر در اروپا بر اثر سکته می میرند.

جدول زیر نشان دهنده میزان و سن سکته در کشورهای اروپایی است؛

سکته

برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

بر اساس پیش بینی های این سازمان تا سال 2020 در کشورهای در حال توسعه که در حال تغییر دادن شیوه زندگی خود هستند سکته قلبی به یک مشکل همه گیر تبدیل خواهد شد. استرس و تغذیه نامناسب و فست فودها که باعث افزایش فشار خون و تصلب شرایین است از مهمترین مشکلات این کشورها محسوب می شود.

 

وضعیت ایران و دردسر روغن های ترانس بالا

طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماریهای قلبی - عروقی در کشور به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان البته بعد از تصادفات شناخته شده‌ و سالانه بیش از 300 هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشانند.

به گزارش مهر ،گزارشهای وزارت بهداشت و همچنین اظهارات دست اندرکاران حوزه سلامت به ویژه متخصصین قلب و عروق کشورمان نشان می دهد، شیوع بیماریهای قلبی و عروقی در ایران رو به افزایش است و این می تواند زنگ خطری برای سلامت جامعه باشد.

دکتر فریدون نوحی مشاور وزیر بهداشت و رئیس انجمن قلب و عروق ایران معتقد است که 33 تا 38 درصد مرگها در کشور به علت بیماریهای قلب و عروق رخ می دهد.

وی با اشاره به نقش تغذیه در ابتلا به بیماریهای قلب و عروق تصریح کرد: روغنهایی که مصرف می‌شود و غذاهای آماده نقش مهمی در گسترش بیماریهای قلب و عروق دارند و باید در نظر داشت که خوشمزگی غذا را سه عامل نمک زیاد، روغن زیاد و شیرینی زیاد ایجاد می‌کند که هر سه آنها برای سلامت قلب مضر هستند.

دکتر مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشورنیز با بیان اینکه در سالهای اخیر مضرات اسیدهای چرب ترانس به اثبات رسیده است، گفت: نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد از انواع نامناسب چربی می تواند باعث افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطانها شود، به نحوی که انواع اسیدهای چرب اشباع، 9 تا 24 درصد خطر بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

دکتر مسعود قاسمی، رییس شانزدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق، در نشست خبری این کنگره گفت: «40 سالگی برای مردان و 50 سالگی برای زنان را سن آگاهی از بیماری‌های قلبی و عروقی اعلام می‌کنند. وقفه‌ی منطقی 10 ساله بین زنان و مردان به علت پروسه دوران عادت ماهانه در زنان است که معمولا تا 50 سالگی ادامه دارد و بعد از آن دوران یائسگی آغاز می شود.»

دکتر قاسمی همچنین گفت: «قطعا اولین علت مرگ و میر در جهان، بیماری‌های قلبی و عروقی است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، البته از نظر میزان ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هرچه به آمار جهانی نزدیک‌تر باشیم، علت آن شیوع بی وقفه بیماری در کشور نیست، بلکه پیشرفت در تشخیص است.»

وی ادامه داد: «در چند سال گذشته، به ویژه در دو دهه‌ی اخیر روند تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور رشد بسیار خوبی داشته است، بنابراین، افراد مبتلا به این بیماری‌ها بهتر شناسایی می‌شوند و در آمار مبتلایان قرار می‌گیرند.»

رییس انجمن آترواسکلروز گفت: «در چند سال اخیر شاهد رشد بیماری‌های قلبی و عروقی در بین جوانان هستیم که این هم تا حد زیادی به پیشرفت در نحوه تشخیص بیماری برمی‌گردد؛ زیرا ممکن بود فردی در گذشته به بیماری قلبی و عروقی مبتلا بوده، اما به علت نبود امکانات تشخیص، متوجه بیماری خود نمی‌شد.

سالانه ۳۵ تا ۵۰ هزار مورد عمل جراحی قلب در ایران انجام می‌شود، در حالی که در کشور چین با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت هم همین تعداد عمل جراحی قلب انجام می‌شود.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    15 0
    چه عجب تو این یکی اول نیستیم1 اشتباه نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • من IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    13 13
    همش به علت استرس و اظطراب است روغن هیچ مشکلی نداره