روزنامه شهروند نوشت:

 در بسياري از سفارتخانه‌های خارجی در تهران، نحوه ارايه خدمات در شأن ملت ايران نيست. مشاهده ميداني وضع پاسخگويي و نحوه ارايه خدمات کنسولي سفارت‌هاي خارجي در تهران نشان مي‌دهد که اصل احترام چندان در ارايه خدمات موردتوجه نيست. آنچه ديده مي‌شود، صف‌هاي طولاني افرادي است که در گرماي مرداد ماه يا سرماي بهمن‌ماه در کنار پياده‌رو ساعت‌هاي زيادي مي‌ايستند تا بلکه بتوانند راهي به درون بيابند.

درواقع نحوه ارايه خدمات به شکلي است که افراد مجبورند ساعت‌ها پشت درهاي بسته انتظار بکشند و همين امر منظره تاسف‌باري از نحوه برخورد با شهروندان ايراني به‌وجود مي‌آورد... کارمندان سفارت هم که عموماً شاکي از ازدحام و بي‌نظمي موجودند، خودبه‌خود رفتاري نامناسب با مراجعين دارند. لذا از ابتدا تا انتهاي مراجعه يک فرد به بسياري از سفارت‌هاي خارجي، تجربه‌اي ناخوشايند از بدرفتاري و بداخلاقي است.

بسياري در اين ميان پاي «فرهنگ» را به ميان کشيده و مراجعه‌کنندگان را مقصر عدم‌رعايت نظم و درنتيجه به وجود آمدن ازدحام و تنش مي‌دانند. اما بايد پذيرفت اين وضعيت، بيشتر محصول شرايط نابسامان ارايه خدمات کنسولي است که به‌دنبال خود بي‌نظمي، تنش و درگيري و البته بي‌احترامي و تحقير را مي آورد.

وزارت خارجه بايد همان‌طور که در خارج از مرزها به دنبال تأمين منافع ايرانيان است، در داخل خاک ايران نيز به اين وضع تحقيرآميز ارايه خدمات کنسولي به شهروندان ايراني پايان دهد. ممکن است بسياري از ما، هجوم شهروندان ايراني به سفارت‌هاي خارجي براي خروج از ايران را رفتار مناسبي ندانيم اما اين مسأله امري داخلي است که بايد در مورد چرايي آن صحبت کنيم. ليکن آنچه اتفاق مي‌افتد نحوه برخورد يک سفارت خارجي با يک شهروند ايراني است و دولت وظيفه دارد در اين مورد براي احقاق حقوق وي اقدام عملي انجام دهد. يک سفارت خارجي حق دارد که به شهروندان ايراني ويزا ندهد يا فرايند اداري دشواري براي دريافت ويزا ايجاد کند، اما حق ندارد توهين و تحقير را نيز چاشني دشواري مراحل دريافت ويزا کند. دولت مي‌تواند الزام دولت‌هاي خارجي به احترام به ملت ايران را از پياده‌روهاي جلوي سفارتخانه‌هاي آنها در تهران شروع کند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    در بسياري ار سفارتخانه هاي ايران در خارج كشور به هموطنان بي احترامي و توهين ميشود اين توهين خيلي سختره
    • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      25 6
      خدا وکیلی حرف دل مارو گفتی
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    کلی گویی هنر نیست. شما بعنوان یک رسانه به خودتان زحمت بدهید و بطور مستند از سفارتخانه های مختلف با ذکر نام و علت ازدحام گزارش تهیه کنید تا گزارشتان قابل استناد و راهگشا باشد وگرنه نق زدن کلی را که همه در کوچه و خیابان انجام میدهند هنر شما چیست؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    67 1
    كاملا" درست نوشتيد ؛ من متقاضي ويزا بودم و در سقارت ... برخورد بسيار نامناسب و خارج از ادب كارمندان سفارت كه بعضا" ايراني هم هستند بسيار باعث تاسف هستبي نظمي در تعيين زمان ارائه مدارك و عدم تناسب بين زمان ارائه پاسخ ويزا با زمان پرواز موجب مشكلات بسيار عديده اي گرديده است
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      11 0
      خوب چرا خود فيلتري بگين دوست عزيز چند جا بگين تا بهتر پيگيري شه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    279 4
    حیف از ابهتت کشورم که بر باد رفت
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    171 2
    بنده استاد دانشگاه از سفارت فرانسه جهت ارائه سخرانی در یک کنفرانس بین المللی در پاریس تقاضای ویزا کردم و بلیط هواپیما و رزرو هتل را نیز انجام دادم . پس از کلی جمع آوری مدارک و رزومه و غیره ، ویزای بنده نرسید و بلیط و هتل را کنسل کردم با هزینه های بالای کنسلی روز آخر . یک روز پس از کنفرانس ، کارمند سفارت تماس گرفته که ویزای شما تایید شده و می توانید بروید و در مقابل اعتراض بنده می گویند همین که هست و همیشه به همین صورت بوده است .
  • سامان A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    102 4
    واقعا مطلب درست و به جایی بود. سپاس از روزنامه شهروند و شما برای بانشر آن. واقعا وزارت خارجه که در راس متحول شده، باید اقدامی عاجل انجام دهد.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    183 1
    جالبه که برخورد های نامحترمانه از طرف سفارت در همه موارد که من شاهدش بودم توسط پرسنل ایرانی سفارت انجام می شود ، از حراست دم درشان بگیر تا اون کارمند ایرانی که وطیفه اش "فقط" گرفتن مدارک متقاضی ویزا است . ولی چنان با شما برخورد می کند که انگار سفیر کبیر کشور مربوطه است. برخی از ارباب رجوع ها هم به دلیل عدم آشنایی ، سوالاتی را از اینها می کنند که طرف واقعا جوگیر می شود که انگار او است که باید ویزای متقاضی را بدهد. باید سفارت خانه ها فکری برای این کارمندانشان بکنند .
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      24 0
      من کاملا موافقم مخصوصا اگه خانم باشید اون خانم کارمند ایرانی چنان از بالا بهت نگاه میکنه که انگار از مریخ اومده
  • غلام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    آنها بر اساس اعتبار گذرنامه شما با شما رفتار می کنند. طبق آخرین خبرها رتبه اعتبار گذرنامه ایرانی در زمان احمدی نژاد یکی مانده به آخر بود قبل از افغانستان ولی الان 15 پله صعود کرده ایم اگر می خواهیم این وضعیت تغییر کند باید در سیاست خارجی خود به شدت تجدید نظر کنیم. زوری که نمی شود چیزی را تغییر داد. به قول همون کارمند سفارت که در بالا ذکر کردند همینه که هست
  • بی نام US ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    33 0
    بدترین تحقیرها در سفارت آلمان صورت میگیرد. خواهش میکنم گزارشی از وضعیت این سفارت که متقاضیان زیادی برای ویزا به آن مراجعه میکنند تهیه کنید. رفتار آنها با قشر فرهیخته کشور حتی دانشجویان نخبه کشور بسیار توهین آمیز و متکبرانه است. بدتر از همه اینکه تمامی این رفتارهای ناشایست از سوی پرسنل ایرانی شاغل در سفارت انجام می شود ولی بهرحال مسوولیت آن بعهده سفارت آلمان است. انتظار ما برخورد قاطع وزارت خارجه با چنین تحقیرهایی است. فقط تصور کنید در صورت وقوع چنین رفتارهایی با اتباع کشورهای دیگر چه واکنشی انجام خواهند داد.
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    15 15
    خلایق هر چه لایق
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    10 0
    چرا سفارت خانه ها از خدمات الکترونیکی استفاده نمی کنند؟ مثل تشکیل پرونده و پرداخت ها و ... و در نهایت یک ساعت مشخص را برای بررسی نهایی و تایید و ارائه ویزا اعلام کنند
  • غلومچه GB ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    21 3
    زوری که نمی شود چیزی را تغییر داد. .... به خودمون ومردم خودمون كه زورمون ميرسه .هه ههه .. خودمونه تغييير بديم... ديپلماسي فعال همينه ولااينمدر سطح وزارت خارجه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    35 1
    اینها مردم کشور ما رو نمیشناسند همین میشود که به راحتی به بعضی مسلمانان تندرو کشورهای عربی به راحتی ویزا داده و شاهد اقدامات خرابکاری آنها هم هستند ولی رویه خود را تغییر نمیدهند.
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    59 2
    بیخود که نیست در ارزش یابی پاسپورت های کشور های دنیا هم ردیف و شاید پایینتر از کشورهای مانند گینه و افغانستان قرار داریم، با یه سرچ میتونید به ارزش پاسپورت ایرانی پی ببرید.
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    23 41
    اونهایی که بهشون توهین شده به وزارت امور خارجه نامه بنویسند. حتما آقای ظریف پیگیری خواهند کرد. توقع نداشته باشید که وزرا از امور جزیی باخبر باشند. شما باید به آنها اطلاع دهید.
  • شهرام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    59 1
    از خبرآنلاین درخواست می کنم این موضوع بسیار مهم را به صورت مداوم دنبال کند تا با فشار افکار عمومی و رسانه ای، تغییر قابل توجهی در این زمینه ایجاد شود. این موضوع فراتر از دولت ها و مربوط به حیثیت ملی ایرانیان است. وزارت امور خارجه باید از تمامی سفرات خانه های خارجی در تهران رسماً بخواهد که به انتظار و صف کشیدن مراجعان در فضای باز بیرونی سفارت پایان دهند. مشاهده هم وطنان از سالخورده و بچه کوچک زیر آفتاب سوزان یا سرما، پر کردن فرم های سفارت در خیابان و... در شان و جایگاه کشور ما نیست. حداقل انتظار، ایجاد یک سالن انتظار سرپوشیده و برخوردار از حداقل امکانات نظیر آب خوری و سرویس بهداشتی است. متاسفانه برخورد کارمندان محلی یعنی ایرانیان شاغل در سفارت به مراتب بدتر از اعضای خود سفارت است.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    23 0
    به خصوص این سفارت خونه آلمان. یعنی اینقدر بده. اینقدر بی نظم هستن و خیلی توهین می کنن.
  • بی نام FI ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 1
    آقایان و خانمها ، برادران و خواهران یک کمپین مردمی با حمایت روابط عمومی وزارت خارجه لااقل از پیشرفت این رفتار جلوگیری می کنه
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    34 8
    دوستان توجه كنين، وقتي توي يكي از ميدان هاي اصلي شهر، ميدان ولي عصر، پرچم يك كشور مهم و بزرگ چهارصد ميليون نفري رو روي زمين مي كشن تا مردم روش لگد كنن و خواسته يا ناخواسته بهش بي احترامي كنن، انتظار دارين غربي ها بهمون لبخند بزنن؟ وجدانا خبر چاپ كن
  • بی نام US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    10 0
    هرج و مرج برای ورود به سفارت خودش بیانگر بی توجهی و یک نوع نگاه از بالا به پایین از سمت کسانی است که فکر می کنند مراجعه کننده ها همه لنگ ورود به کشور میزبان هستند. برای شرکت در یک دوره آموزشی تمامی مدارک شامل تایید سازمان برگزارکننده، رسید پرداخت پول و تاییدیه ها برای سفارت برده شده در جواب گفتند عدم ارائه توجیه از قصد مسافرت و در حالی که تنها درخواست ویزای 7 روزه کرده بودیم عدم اطمینان از بازگشت قبل از خاتمه اعتبار روادید رو هم اضافه کردند به دلایل رد کردن نمی دونم انتظار دارن به دست و پاشون بیفتیم واسه یه ویزای فکستنی
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    21 1
    یه سر به سفارت آلمان بزنید با بی احترامی تمام کلی معطلتون می کنند بعد داخل که می روید کارمندان ایرانی مثل ارباب باشما صحبت می کنند و اصلا ادب ندارند.ایا سفارت المان در کشورهای دیگر هم با شهروندان آن کشورها همین رفتار را می کند؟
  • آرام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    18 1
    بیشترین برخورد نامناسب از کارمندان ایرانی سفارت ها مشاهده می شود. تا بوده همین بوده از ماست که بر ماست
  • ali A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    5 1
    به نظرم دست روی موضوع مهمی گذاشتی خبر انلاین ... امیدوارم پیگیری کنی این قضیه رو چون واقعا برخوردی که با مراجعه کنندگان میشه واقعا اخلاقی نیست و بسیار زننده است ...
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    27 0
    سفارت آلمان از همه سفارت خونه ها بدتره يعني آيراني هاي سفارت آلمان در تهران يك سور به هيتلر زدن
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    16 1
    کاش دلیل آن هم می نوشتید خودتان هم می دانید که ما دیگر عزتی نداریم همه فراریند آیا در کشورهای دیگر هم همین مسائل هست؟ منظورم کشورهای معتبر در جهان مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی. به ایرانی ها در هند مثل حیوون برخورد می کنند چون برخلاف نظر آقایان ما در دینا هیچ عزتی نداریم وقتی دولت ما برای ما ارزشی قائل نیست چرا باید از آنها انتظار احترام داشته باشیم؟ همش تقصیر خود آقایان است نه سفارت ها. جرات داری منتشر کن
  • قاسم A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    5 20
    این بود نتیجه عزتی که دولت تدبیر و امید میخواست به مردم ایران ببخشه؟
  • عضدی A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    8 7
    من تا بحال چندین بار مستقیما از سفارت خانه های کانادا ، استرالیا ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، لهستان و اتریش ویزای شخصی گرفته ام اما برخورد توهین آمیزی ندیده ام. بهترین برخورد را بین این سفارتخانه ها سفارت لهستان و سریعترین پاسخ را سفارت استرالیا داشته است.البته درحال حاضر برخی سفارت خانه ها از جمله سفارت استرالیا فقط مدارک را پستی قبول می کنند که حرکت بسیار خوبی است.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    22 0
    من تا حالا سه بار به سفارت آلمان برای ویزا مراجعه کردم برخوردها اکثرا سلیقه ای است و بستگی داره به کدوم کارمند کار شما رو ارجاع بدن بعضی ها خوبن و بعضی ها مخصوصا کارمندان ایرانی واقعا رفتار توهین آمیزی دارند امیدوارم با رسیدگی وزارت امور خارجه به این بی احترامیها پایان داده بشه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    2 0
    جالبتر از همه در سفارت آلمان اینه که الان سفارت وقت نمیده و سایت بسته شده اما جلوی سفارت وقت میفروشند کارمندان سفارت آلمان هم که انگار از دماغ فیل افتادن