ایرنا نوشت:

 یک رسانه روسی در مقاله ای با اشاره به چالش های بسیار جدی در عرصه بین المللی خاطرنشان کرد: این چالش ها افزایش همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر را ضروری می سازد.

به گزارش ایرنا، تارنمای روسی 'ایران رو' روز یکشنبه در آستانه چهارمین اجلاس سران خزر در آستراخان روسیه بر ضرورت همکاری های مشترک و روابط دوستانه پنج کشور ساحلی خزر تاکید کرد.

در بخشی از این مقاله آمده است: بر کسی پوشیده نیست که امروزه دولت های فرا منطقه ای و نیروهای بین المللی زیر نظر غرب برای نفوذ در منطقه خزر تلاش می کنند که این امر تهدیدی علیه امنیت کشورهای منطقه است.

غرب و آمریکا در دهه 90 میلادی از طریق جلب مشارکت افراد و سیاستمداران برخی جمهوری های شوروی در طرح های اقتصادی از جمله طرح های نفتی تلاش کردند تا نخبگان را جذب کنند.

پس از آن روشن شد که غرب به بهانه مسایل اقتصادی در صدد است رهبران محلی را با رهبران کاملاً وفادار به خود عوض کنند.

این مقاله می افزاید: در حال حاضر واشنگتن و متحدانش ضمن جلب نظر دولت های ساحلی خزر به طرح های گوناگون فرا مرزی که فقط روی کاغذ جالب به نظر می رسند، پنهان نمی کنند که هدف نهایی آنها برقراری نظارت بر این منطقه و ایجاد اهرم های اعمال فشار بر کشورهایی همچون روسیه است.

به گزارش این رسانه روسی، افرادی که این واقعیت را درک نمی کنند و امیدوارند از طریق فراهم کردن امکانات برای حضور گسترده و از جمله نظامی در خزر بتوانند «با غرب کنار بیایند»، با خطر تکرار سرنوشت 'عسگر آقایف' رئیس جمهور سابق قرقیزستان روبه رو می شوند. وی هر کاری می کرد تا بهترین دوست غرب و دمکراتیک ترین رئیس جمهور در آسیای مرکزی باشد ولی در نهایت مجبور شد از میهن خود پا به فرار بگذارد.

تارنمای روسی در ادامه مقاله به مداخله خطرناک آمریکا و متحدانش در برخی کشورهای خاورمیانه اشاره کرده و آن را چالش جدی برای امنیت جهانی دانست.

این رسانه روسی نوشت: آمریکا، فرانسه، انگلیس و برخی کشورهای جهان عرب به بهانه مبارزه با تروریسم بین المللی به تجزیه عملی عراق و اجرای مرحله جدید سرنگونی رژیم سوریه پرداخته اند.

به نوشته ایران رو، آمریکا و متحدانش علاقمند به آغاز فعالیت های گسترده تروریست های داعش در منطقه قفقاز هستند و تلاش های پنهانی خود را بر این امر متمرکز کرده اند.

این مقاله در ادامه به وابستگی اقتصادی برخی کشورهای منطقه خزر به غرب اشاره و بر لزوم رهایی از این وابستگی که تهدیدی بالقوه برای ثبات اقتصادی این کشورها محسوب می شود، تاکید کرده است.

این مقاله خاطرنشان کرده است: کشورهای حاشیه خزر برای تقویت ثبات و امنیت این منطقه باید همکاری های خود را توسعه دهند و اجلاس سران خزر در استراخان فرصت مناسبی برای گسترش این همکاری ها و هدایت آن به سوی مسیر مورد قبول همه کشورهای منطقه است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =