۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷

بر اساس برنامه پنجم توسعه، بخش تعاونی باید 25 درصد اقتصاد کشور را تشکیل دهد. اما این بخش تاکنون تنها در حدود 6 درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

بخش دانش بنيان به دليل شرايط خاص كشور (نرخ بالاي بيكاري در ميان فارغ التحصيلان دانشگاهي و ...) يكي از مهمترين بخش‌هاي تعاوني در كشور مي‌باشد.

در حال حاضر تا مرداد ماه سال 1393، تعداد 490 تعاونی دانش بنيان با عضویت 4018 نفر، اشتغالزایی 8364 نفر و میزان سرمایه 57 میلیارد ریال تشکیل شده است و پیش بینی مي شود مطابق برنامه، تا پایان سال 1393، تعداد 49 تعاونی دیگر نیز در کل کشور تشکیل گردد. بيشترين تعداد تعاوني دانش بنيان به ترتيب مربوط به فعاليت هاي خدماتي (198 تعاوني)، صنعتي (181 تعاوني) و كشاورزي (67 تعاوني) است و كمترين تعداد به ترتيب مربوط به معدن (3 تعاوني)، فرش دستباف (1 تعاوني) و تامين نياز توليدكنندگان (1 تعاوني) مي باشد.

يكي از راه هاي گسترش بخش تعاوني و به ويژه تعاوني دانش بنيان كه تاكنون توجهي به آن نشده است، استفاده از امكاناتي است كه فضاي مجازي حاصل از گسترش تكنولوژي فناوري اطلاعات در اختيار ما قرار داده است.

در عصر حاضر با گسترش شبکه جهانی اینترنت و فناوری اطلاعات، فضايي در حال خلق شدن است كه فضاي مجازي نام دارد. اين فضا به مرور جاي خود را باز مي كند و حتي گسترده تر از فضاي حقيقي مي شود و هم اکنون الگوی غالب در زندگی بشر است. با ظهور فضای مجازي جدید و در واقع دو فضایی شدن جهان، اغلب پدیده های جهان واقعی در جهان مجازی ظهور کرده اند. تعاوني نيز يكي از پديده هاي جهان واقعي است كه مي تواند در فضاي مجازي ايجاد شود و با توجه به امكاناتي كه اين فضا و تكنولوژي در اختيار آن قرار مي دهد، گسترش بيشتري نسبت به جهان واقعي داشته باشد.

به نظر مي رسد تعاونيها مي توانند در فضاي مجازي موفق‌تر باشند به دليل عدم نياز به سرمايه گذاري و يا نياز به سرمايه گذاري كم. شما قبل از ورود به فضاي مجازي سرمايه گذاري خود را انجام داده ايد و يا نياز به سرمايه گذاري اندكي دارد (در فضاي حقيقي يكي از بزرگترين مشكلات تعاونيها نداشتن سرمايه كافي است). ديگر اينكه در فضاي مجازي محدوديت فيزيكي فضاي حقيقي وجود ندارد، به دليل اينكه در فضاي حقيقي محدوديت فيزيكي وجود دارد، فضا به مكان و زمان خاص نياز دارد، در صورتي كه محدوديت فضا و مكان شما در فضاي مجازي بسيار كمتر است. شما هر لحظه مي توانيد در شبكه هاي مجازي حضور داشته باشيد و در هر مكاني از كره زمين. بعلاوه اينكه در اين فضاي مجازي كار مشترك قابل تعريف است، فضا طوري شكل گرفته است كه توسط نرم افزارها مي توان كار گروهي و كار تيمي انجام داد. همچنین در جهان مجازی همه وظایف و مسئولیت هاي تعاوني با سرعت بسیار بالایی انجام می شوند (تبادل کالا و خدمات، بازاریابی و دسترسی به بازارهای بزرگ، رقابت در بازار، برقراری ارتباط با خریداران و مشتریان، انجام وظایف و مبادلات اداری و...). جهان مجازی با فشردگی زمان همه این امور را تسهیل کرده است. فشردگی زمان در جهان مجازی موجب کوتاه شدن زنجیره عرضه خدمات شرکت های تعاونی می شود. مجموعه همه اينها نشان مي دهد كه ما مي توانيم در فضاي مجازي تعاونيها را خيلي سريع رشد دهيم و ايجاد كنيم.

حال بايد ديد كه در اين فضاي مجازي چه نوع تعاونيهاي مي توانند شكل بگيرند. اين كار وظيفه بخش اقتصادي و ديگر نهادهاي مربوط است تا با نوآوري نشان دهند كه چه كسب و كارهايي از نوع خدماتي، نرم افزار، سرگرمي و اطلاع رساني و زير مجموعه هاي آنها مي توانند در فضاي مجازي فعاليت كنند. مي طلبد كه كارآفرينان كشور در اينجا فعال شوند و راهگشا باشند. از آنجا كه در كشور فارغ التحصيلان دانشگاهي زيادي وجود دارند، و نرخ بيكاري نيز در ميان آنها بالا است، بنابراين توصيه مي شود به دنبال كارآفريني و ايجاد تعاونيهاي دانش بنيان در حوزه هاي ذكر شده بود، كه مي تواند در فضاي مجازي شكل بگيرند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    2 0
    تعاوني ها در فضاي حقيقي موفق نبوده اند اما در فضاي مجازي كه روحيه مشاركت پذيري و تعامل ، ذات آن است جواب مي دهد
  • محمد فرهمند IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    4 0
    با عزض سلام واحترام : باید عرض کنم ، تعاونی یکی از سه بخش اساسی درچرخه اقتصاد کشور است که پس از انقلاب اسلامی در دهه 60 رشد چشمگیری در همه زمینه ها ازخودنشان داده بطوریکه اغلب زیرمجموعه های بخش دولتی نیز بصورت تعاونی فعالیت میکردند . متاسفانه از سال 72این بخش را کم کم کمرنگ و بخش خصوصی را پر رنگتر نشان دادند. در حالیکه اگر به تقویت تعاونیها فکر میکردند این همه گرانی و تورم نداشتیم . مثلا خودم ترویج دهنده تعاونی مسکن در سطح استان بوده ام 430 واحد مسکونی با قیمت تمام شده یک الی پانزده میلیون تومانی برای اعضاء ساختیم که میتوانست تا 1000 واحد هم بشود اما نشد.....